Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Härligt när det skjutna viltet springer in på tomten och dör vid uteplatsen.

Nästan dansk nivå på den barnuppfostran.
...och om det skjutna viltet tar sig in på tomten...vem tillhör bytet då?

2
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja. Bara man håller sig på rätt sida tomtgränsen. Annars blir TS brottslingen eftersom det är förbjudet att störa jakt. Tänk på att jakträtten går före allemansrätten.
Att det är din egen mark gör tyvärr ingen skillnad i det här fallet – om syftet är att förstöra eller sabotera en laglig jakt.

Du har rätt att vistas på din egen fastighet, men så fort du medvetet försöker hindra en pågående jakt (t.ex. genom att skrämma bort viltet, ropa, gå längs gränsen i syfte att störa, använda visselpipa osv.) kan det fortfarande ses som jaktsabotage.

Det gäller även om jakten bedrivs på mark som ligger intill din fastighet och du tekniskt sett befinner dig “på rätt sida” av gränsen.

Poängen i lagen är inte var du står, utan om du aktivt och med avsikt stör en laglig jakt.

• Gilla
AAkermo och 5 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Nu vet vi ju inte var denna stuga ligger, hur nära huset jakttornet (antar att det är det vi pratar om) ligger etc, men jaktsäsongen där torn används är normalt fr oktober till feb(mars) och jag tänker att det inte riktigt sammanfaller m den tid man primärt är i stugan. Vet ju inte heller hur aktivt jaktlaget är men kanske jakt 1-2 dagar per månad? Inte väldigt besvärande?

Att man inte skjuter in mot huset eller skjuter på barn är så självklart att det inte ens skall behöva kommenteras. Men visst kan det hända att du och/eller dina barn hör skott och kanske tom ser djur fällas. Är det kanske det du är rädd för?

Ibland är det väldigt lämpligt av säkerhetsskäl att sätta torn i utkanten av åkrar, hagar och fält för att ha bra skottmöjlighet inåt mot ytan
Med din åsikt så låter det som att du skulle uppskatta att de epadunkande ungdomarna kör in på din tomt eller parkerar på gatan utanför säg bara 1-2 ggr i månaden. Det är ju inte så mycket. Kan det vara så att du är jägare???

• Gilla
PaddyO
  • Laddar…
Hammarblad Hammarblad skrev:
Det brukar ju vara väldigt noga med att man inte får sätta upp grejer närmare tomtgränsen än 4 meter utan skriftligt godkännande, så det borde väl gälla jakttorn också. Jag skulle inte vilja ha ett så nära mig.
På vilket sätt tror du TS, eller du själv, mår bättre om detta gömsle flyttas fyra meter längre in på grannfastigheten?

Välkommen till forumet!

• Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Jag äger en sommarstuga som på ena sidan gränsar till en åker.
På senare år har det blivit känt att min tomtgräns går två meter in från åkern.
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Svaret var väl ok men min fråga blir:
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Det skulle jag aldrig acceptera.
Jag vill inte ha vapen i närheten av mitt hus.
Finns verkligen ingen anledning att sätta ett torn där heller, precis vid en tomt, har aldrig sett någonting liknande tidigare. Tornen brukar ligga långt från hus. Jag hade bett dom flytta tornet. Helt otänkbart för mig att ha jägare på tomten.

• Wow
  • Haha
  • Gilla
haber25 och 2 till
  • Laddar…
Gör som vissa jägare, SGT. Jakttorn och liknande överlever inte alltid naturens krafter. Kan dock bli jobbigt när man startat en tråd med tillhörande digitala bevis. 😀

Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt tror du TS, eller du själv, mår bättre om detta gömsle flyttas fyra meter längre in på grannfastigheten?

Välkommen till forumet!
Jag skiter ju i vilket jag bor ju inte där. Men med tanke på att jag bott mitt i ett hjorthägn ca 20 år så har jag ganska stor erfarenhet av jakt som bedrivs i närheten av tomten. Skillnaden då är ju att den här killen skjuter väl ca 3-500 djur om året och prickar vad han siktar på. Med den erfarenheten har förmodligen varken du eller pojkarna som ska jaga gris på åkern 1-2 ggr i månaden & eventuellt få in något i siktet. Då kan det ju gå hur som helst. Oavsett så är en bra kommunikation a&o i detta läge. Då det absolut inte får gå fel.

Nissens Nissens skrev:
Kulfång är en sak, jakttorn en helt annan.

Om du ville ha ett seriöst svar så är det att det finns ingenting som hindrar att man har ett jakttorn eller plats att jaga ifrån nära gränsen.

Jag har jagat och varit jaktledare i många år.

Eftersom du hyllar trams-svar tänker jag att frågan inte var seriös?
2 2masR skrev:
Att det är din egen mark gör tyvärr ingen skillnad i det här fallet – om syftet är att förstöra eller sabotera en laglig jakt.

Du har rätt att vistas på din egen fastighet, men så fort du medvetet försöker hindra en pågående jakt (t.ex. genom att skrämma bort viltet, ropa, gå längs gränsen i syfte att störa, använda visselpipa osv.) kan det fortfarande ses som jaktsabotage.

Det gäller även om jakten bedrivs på mark som ligger intill din fastighet och du tekniskt sett befinner dig “på rätt sida” av gränsen.

Poängen i lagen är inte var du står, utan om du aktivt och med avsikt stör en laglig jakt.
Nja en fhts-ägare kan väl knappast tvingas iaktta "största möjliga tystnad" bara för att jägare placerat ett gömsle utmed fhts-gränsen.Han har barnbarn som oavsett ålder måste få leva som vanligt trots pågående jakt. Mindre barn som leker,tjoar och skriker på barns sätt, kanske tonåringar som kör EPA och varvar motorer och spelar hög musik med högt basdunk.Som vuxen finns det alltid jobb att utföra på byggnader och tomt. Snickerier, gräsklippning mm som hörs vida omkring. Du kan väl inte på allvar mena att fhts-ägare med familj och vänner ska åläggas att upphöra med ett normalt liv och tassa runt i filttofflor pga jägares självpåtagna rätt att terorisera din omgivning?

• Gilla
Matn05 och 8 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Du borde vara mer orolig ifall gömslet låg riktat så att de skulle sikta och urskilja om ni var djur eller människa när ni går där. Jag skulle känt mig tryggare med att ha det nära mig istället för tvärt om. Hellre deras ryggar än pipor mot mig. Dom har ju heller inte jakträtten över din tomt så givetvis lägger de gömslet nära. Tycker det verkar logiskt om än lite konstigt att lägga det där folk bor.

• Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
A AG A skrev:
Då denna åker bedömts som av "jaktlig betydelse", så ska det jagas där. Det absolut säkraste stället att sätta jägarpasset på, är då vid TS tomtgräns. Just därför att skjutriktningen aldrig blir farligt då. Sitter man på ett annat ställe längs åkerkanten, blir det farligt om viltet spriger mellan jägaren och sommarstugan.
Dett blir bara farligt om jägaren inte håller reda på säker skjutriktning vilket är jägarens och jaktledarens uppgift att göra.
Det blir dessutom enklare att göra det med ett gömsle placerat ett antal meter från en gräns än i direkt närhet.
Frågan om skadeskjutningar blir värre med placering i gränsen om man inte har tillstånd att gå in på grannfastigheten/tomt. Nu kanske inte 30-50 m gör så stor skillnad på vissa vilt men gränsgrannar brukar vara känsligt nog även om det bara är jaktlag som berörs.
Jag skulle säga att jaktledaren gjort bort sig här men skulle gärna höra mer fakta.

H Henrik Hed skrev:
Henrik
Tänkte att om någon är och hämtar ved eller barnen leker bredvid kan dom bli hörselskadade om jägaren skjuter just då.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja. Bara man håller sig på rätt sida tomtgränsen. Annars blir TS brottslingen eftersom det är förbjudet att störa jakt. Tänk på att jakträtten går före allemansrätten.
Jag försökte läsa på lite om detta eftersom jag är ett stort fan av allemansrätten och det verkar inte alls stämma att jakträtt går före allemansrätt. Du kan dock enligt Svenska Jägarförbundet tolkning avvisa folk som stör pågående jakt men hur detta skulle gå till i praktiken och hur en domstol skulle avgöra det är ju något helt annat.
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/frageforum/ovrigt/2023/12/allemansratt-och-jakt/

Med tanke på hur intresserade polisen är av händelser i glesbygd där jag bor så skulle de aldrig dyka upp för något sådant iallafall.

Till OP så skulle jag helt enkelt diskutera det hela med jaktledaren. Är det hög beläggning på passet och mycket vilt så blir det ju inte jättekul att vistas i stugan. Gevär smäller högt, även om gamla skolans jägare som skjutit utan hörselskydd hela livet inte håller med.

• Gilla
electropura och 1 till
  • Laddar…
I Finland finns gräns på 150 m från bostadshus och i Sverige har vi ”hemfridszon” som ofta tolkas till ca 50 m från boningshus (vilket kan vara långt utanför tomtgränsen) vilket innebär att störande verksamhet är olovlig inom setta avstånd. Oljud från vapen är sannolikt störande verksamhet.

Inom detaljplanerat område kan hemfridszonen vara annorlunda men i gengäld så krävs det där speciellt tillstånd vilket i praktiken stoppar den mesta jakten just pga av buller och säkerhet.

Ett mindre jakttorn är inte bygglovspliktigt liksom friggebod men sannolikt krävs grannes medgivande om det är detaljplanerat område och inom 4,5 m från tomtgräns. (Obs ”och”, inte ”eller”)

Mitt råd är att kontakta kommunens miljö-och hälsoenhet med avseende på störande oljud ifall avståndet till boningshuset är kort. Att försöka stoppa ett jakttorn pga av säkerhetsskäl är nog betydligt svårare där jägaren kommer att hänvisa till säkerhetsåtgärder.

• Gilla
  • Haha
haber25 och 2 till
  • Laddar…
Oj, den skapade ett helt batteri med synpunkter.
Tack för alla kommentarer. Jag vill påpeka att jag absolut inte var ute efter trams-svar utan allmänna synpunkter angående huruvida det är brukligt och gott omdöme att sätta ett gömsle (inte jakttorn dock) en halv meter ifrån tomtgräns/vedtrave/lekplats för småbarn.
Jag har tagit del av kommentarerna från alla, både från er som verkar kunna jakt och er andra.
Som vanligt så finns det en moralisk och en juridisk sida angående vad man tycker om detta. Lagligt, ja men god ton och schysst?
Henrik

• Gilla
PaddyO och 2 till
  • Laddar…
S senap skrev:
I Finland finns gräns på 150 m från bostadshus och i Sverige har vi ”hemfridszon” som ofta tolkas till ca 50 m från boningshus (vilket kan vara långt utanför tomtgränsen) vilket innebär att störande verksamhet är olovlig inom setta avstånd. Oljud från vapen är sannolikt störande verksamhet.
Har du någon källa på att hemfridszonen skulle kunna sträcka sig utanför din egen fastighet? I praktiken innebär det du säger att en lantbrukare inte skulle kunna bruka sin mark om ett torp är byggt några meter från fastighetsgränsen. Gärna en källa på att "oljud från vapen" skulle kunna klassas som störande verksamhet också om du har. Då menar jag inte ifall då jaktlaget ställer upp en lerduvekastare och brassar på under några timmar en söndag eller om du bor granne med en skjutbana utan högst ordinär jakt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.