52 527 läst ·
199 svar
53k läst
199 svar
Är det ok med jaktgömsle mindre än en halvmeter från tomtgräns
Kortfattat - ja det är det om det inte är detaljplanerat. Långt svar som kanske kan hjälpa dig nedan. Läs mer här där frågan besvaras av Jägarförbundet.
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/frageforum/jakt/2021/08/placering-av-jakttorn/
Gissningsvis är ”gömsle” här ett torn med kamouflage eller nån annan kamouflerad sittplats för någon som förmodligen bedriver jakt eller skyddsjakt och med tanke på de vilt som är på åkrar (vildsvin och hjort, kanske rådjur) är det i runt soluppgång och solnedgång. Som nån skrev så är det inte åtel (man får inte locka vilt från annans mark som beskrivs i länken). Jägare ansvarar ju för att de skott de avlossar är säkra, och jaktlag/jägare har överenskomna skjutriktningar för att ha kulfång och inte skjuta mot fastighet. Är det ett torn skjuter man ju nedåt, iaf för småviltsjakten där avstånden inte är så långa.
Oavsett så förstår jag att man kan bli orolig iom att man kanske inte vet om hur och när jakten bedrivs. Prata med jaktledaren igen och hör efter vad de jagar, när de brukar jaga och gör sedan en bedömning igen om du fortfarande är orolig. Vildsvin (utom sugga med kultingar) får jagas stor del av året men övrigt vilt har begränsade jakttider till lite kortfattat höst-vinter. Skyddsjakt är mer begränsat men ofta skall det vara oskördade fält och andra begränsningar…
Jaktlag ”hyr” ofta jakträtt på marken, och ofta har markägaren ganska stor makt. Jaktmark är svår att få, så i min erfarenhet lyssnar man mycket på denne, så om du fortfarande känner att du är osäker kan också prata med markägaren.
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/frageforum/jakt/2021/08/placering-av-jakttorn/
Gissningsvis är ”gömsle” här ett torn med kamouflage eller nån annan kamouflerad sittplats för någon som förmodligen bedriver jakt eller skyddsjakt och med tanke på de vilt som är på åkrar (vildsvin och hjort, kanske rådjur) är det i runt soluppgång och solnedgång. Som nån skrev så är det inte åtel (man får inte locka vilt från annans mark som beskrivs i länken). Jägare ansvarar ju för att de skott de avlossar är säkra, och jaktlag/jägare har överenskomna skjutriktningar för att ha kulfång och inte skjuta mot fastighet. Är det ett torn skjuter man ju nedåt, iaf för småviltsjakten där avstånden inte är så långa.
Oavsett så förstår jag att man kan bli orolig iom att man kanske inte vet om hur och när jakten bedrivs. Prata med jaktledaren igen och hör efter vad de jagar, när de brukar jaga och gör sedan en bedömning igen om du fortfarande är orolig. Vildsvin (utom sugga med kultingar) får jagas stor del av året men övrigt vilt har begränsade jakttider till lite kortfattat höst-vinter. Skyddsjakt är mer begränsat men ofta skall det vara oskördade fält och andra begränsningar…
Jaktlag ”hyr” ofta jakträtt på marken, och ofta har markägaren ganska stor makt. Jaktmark är svår att få, så i min erfarenhet lyssnar man mycket på denne, så om du fortfarande känner att du är osäker kan också prata med markägaren.
Kan du utveckla vad du menar med detta?E emjeysimone skrev:
Skottlossningstillstånd etc. har inget med det att göra.
E emjeysimone skrev:Långt svar som kanske kan hjälpa dig nedan. Läs mer här där frågan besvaras av Jägarförbundet.
[länk]
Jag tycker att du ska ta upp det en gång till med dom då dom säkert kan flytta gömslet ett 10- 20 m in på deras jakt gränsH Henrik Hed skrev:En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Jag äger en sommarstuga som på ena sidan gränsar till en åker.
På senare år har det blivit känt att min tomtgräns går två meter in från åkern.
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Svaret var väl ok men min fråga blir:
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Jag kanske inte 100 förstår varför du frågar men jag gör en tolkning…. Inom detaljplanerat område måste man så vitt jag vet ha tillstånd för att avfyra vapen (vilket man kan få, men man måste ansöka om det) vilket generellt leder till att man inte jagar inom detaljplanerat område, ergo inte sätter ut gömslen/torn/åtel. Kanske lite svepande uttryckt, det erkänner jag, eftersom det snarare är en konsekvens än direkt uttryckt. Vad det vad du frågade?Nissens skrev:
Då denna åker bedömts som av "jaktlig betydelse", så ska det jagas där. Det absolut säkraste stället att sätta jägarpasset på, är då vid TS tomtgräns. Just därför att skjutriktningen aldrig blir farligt då. Sitter man på ett annat ställe längs åkerkanten, blir det farligt om viltet spriger mellan jägaren och sommarstugan.
Det brukar ju vara väldigt noga med att man inte får sätta upp grejer närmare tomtgränsen än 4 meter utan skriftligt godkännande, så det borde väl gälla jakttorn också. Jag skulle inte vilja ha ett så nära mig.H Henrik Hed skrev:En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Det har ett flertal gånger skjutits inte bara mot utan även in i hus så du din familj och dina barn är inte alls säkra.Orimligt om ni inte ska kunna vistas där under olika jakttider som i princip, beroende på vad man jagar, pågår hela året.Rådfråga polisen och hänvisa till fallet med den man som skottskadades svårt i magen när han blev skjuten genom köksfönstret.H Henrik Hed skrev:En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Henrik
Tveksamt om en placering på andra sidan åkern gör att TS känner sig bättre till mods. Tror för övrigt att TS förbannar jägarna för att ”de skjutit för lite” den dagen vildsvinshorden varit inne och bökat upp hela gräsmattan.M marikristin skrev:Det har ett flertal gånger skjutits inte bara mot utan även in i hus så du din familj och dina barn är inte alls säkra.Orimligt om ni inte ska kunna vistas där under olika jakttider som i princip, beroende på vad man jagar, pågår hela året.Rådfråga polisen och hänvisa till fallet med den man som skottskadades svårt i magen när han blev skjuten genom köksfönstret.