52 517 läst ·
199 svar
53k läst
199 svar
Är det ok med jaktgömsle mindre än en halvmeter från tomtgräns
Det är den givetvis inte, men viltet kan bara tillfalla mark som har rätt att jaga. Vuxna älgar får jagas i Älgskötselområden, licensområden eller på oregistrerad mark. Jag antar här att trädgården inte ingår i ett Älgskötselområden eller licensområden utan är oregistrerad mark.useless skrev:
På oregistrerad mark får man 2025 enbart jaga älgkalv de fem första dagarna på jakten.
Alltså har man aldrig rätt till vuxna älgar, och enbart rätt till kalv under dessa dagar.
Övrig tid tror jag rent formellt att älgen tillfaller staten.
Ok. Men då borde man kunna behålla älgen om man betalar avgiften enligt 52 § i jaktförordningen?M Mirkan skrev:Det är den givetvis inte, men viltet kan bara tillfalla mark som har rätt att jaga. Vuxna älgar får jagas i Älgskötselområden, licensområden eller på oregistrerad mark. Jag antar här att trädgården inte ingår i ett Älgskötselområden eller licensområden utan är oregistrerad mark.
På oregistrerad mark får man 2025 enbart jaga älgkalv de fem första dagarna på jakten.
Alltså har man aldrig rätt till vuxna älgar, och enbart rätt till kalv under dessa dagar.
Övrig tid tror jag rent formellt att älgen tillfaller staten.
Jaktförordning (1987:905)useless skrev:
52 c § Har fler älgar fällts än vad som följer av en licens, skall en särskild avgift betalas till länsstyrelsen utöver avgiften enligt 52 b §.
Kanske? Trädgårdsägaren har dock ingen licens för att fälla älg. (Kalvarna under 5 dagar är licensfria).
Poängen är att juridiskt sett så är viltet ditt. Och det är då ditt problem om ingen annan tar hand om den. Just licenspliktiga djur som älg, lo o björn är det lite annorlunda med.A AndersS skrev:
Säg att ett dov/rådjur/vildsvin blir trafikskadat och går in och lägger sig o dör i din trädgård. Då är det du och ingen annan som ansvarar för djuret.
Hahaha ser du tornet som en fastighet 🤔.Alfredo skrev:
Jag tror inte det skulle vara svårt att
1. få dom att förstå att jag inte vill att man skjuter vid min tomt, det är obehagligt, det låter förfärligt och det är olämpligt på.alla vid.
Dom flesta skulle förstå och jag skulle erbjuda mig hjälpa till att flytta "fastigheten" tex till deras egen uteplats så kan dom ha kaffekalas samtidigt.
2. Anmäla så.klart det ska mycket till oavsett lagar o förordningar att godkänna skjutningar så nära tomtgränsen med barn hundar o annat. Hög risk att tex sätta kaffet i halsen på uteplatsen vid ett plötsligt skott, få ner kaffet i lungorna o drabbas av aspirationspnaumoni och dö 😂. Det finns nog mycket man kan göra men att vara vänlig men bestämd brukar fixa det mesta.
1. TS säger att det är ett gömsle, inget torn.K Kullatorp skrev:Hahaha ser du tornet som en fastighet 🤔.
1. få dom att förstå att jag inte vill att man skjuter vid min tomt, det är obehagligt, det låter förfärligt och det är olämpligt på.alla vid.
Dom flesta skulle förstå och jag skulle erbjuda mig hjälpa till att flytta "fastigheten" tex till deras egen uteplats så kan dom ha kaffekalas samtidigt.
2. Anmäla så.klart det ska mycket till oavsett lagar o förordningar att godkänna skjutningar så nära tomtgränsen med barn hundar o annat. Hög risk att tex sätta kaffet i halsen på uteplatsen vid ett plötsligt skott, få ner kaffet i lungorna o drabbas av aspirationspnaumoni och dö 😂. Det finns nog mycket man kan göra men att vara vänlig men bestämd brukar fixa det mesta.
2. Gömslet lär vara placerat på en fastighet.
Du får behålla den om den faller på din mark. Efter en lungträff kan en älg hinna gå långt nog för att passera en gränslinje trots att den är dödligt träffad. Är det ett dåligt skott kan den förstås gå väldigt långt. Är den lagligt skjuten så är den din även utan att betala om den faller på din mark, sen spelar det ingen roll om det är registrerad mark eller inte så länge marken den blev skjuten på var laglig att skjuta den på. Där finns inga tveksamheter i lagen om jag läser rätt. Det är markägaren på marken där den faller som får den. Då spelar det ingen roll om det är i en trädgård eller på annans jaktmark. Jägaren förlorar köttet. Älgen räknas dock av från den tilldelade kvoten som älgvårdsområdet har fått. De får inte skjuta en annan istället. Men det är en hypotetisk fråga tror jag.useless skrev:
Det är nog få av forumets medlemmar som kommer få en död älg i trädgården, men det är ändå lite roligt att veta vad som gäller. Man får kanske gå en kurs i älgstyckning så man är beredd den dag det ligger en älg i trädgården. Vår mark ingår i ett älgvårdsområde, men trädgården förmodar jag är undantagen, så om min granne som jag är god vän med skjuter en älg som hoppar över staketet och in i trädgården borde jag kunna neka att lämna ut den. Vilken dålig grannsämja det skulle kunna leda till. Det är nog inte alltid värt att hävda sin rätt.
Fastigheten är givetvis marken där gömslet/tornet står.K Kullatorp skrev:Hahaha ser du tornet som en fastighet 🤔.
Sen angående att en granne gör helt lagliga saker på sin mark är något som man tyvärr får leva med. Kunde lika gärna varit en studsmatta där högljudda ungar hoppade dagligen. Det skulle jag personligen tycka vara mer störande än ett gömsle som oftast är tomt.
Jag tycker allt att det finns tveksamheter. Men att läsa lagtext är inget jag sysslar med särskilt ofta.L Lars Hjälmberg skrev:Du får behålla den om den faller på din mark. Efter en lungträff kan en älg hinna gå långt nog för att passera en gränslinje trots att den är dödligt träffad. Är det ett dåligt skott kan den förstås gå väldigt långt. Är den lagligt skjuten så är den din även utan att betala om den faller på din mark, sen spelar det ingen roll om det är registrerad mark eller inte så länge marken den blev skjuten på var laglig att skjuta den på. Där finns inga tveksamheter i lagen om jag läser rätt. Det är markägaren på marken där den faller som får den. Då spelar det ingen roll om det är i en trädgård eller på annans jaktmark. Jägaren förlorar köttet. Älgen räknas dock av från den tilldelade kvoten som älgvårdsområdet har fått. De får inte skjuta en annan istället. Men det är en hypotetisk fråga tror jag.
33 § [...]
Älg eller hjort som påträffas död eller dödas när sådant djur är fredat tillfaller staten med de undantag som följer av 34 §.
Vidare gäller att älg för vilken det betalas avgift enligt 52 c § får behållas av jakträttshavaren. Förordning (1998:1000).
Undantagen i Paragraf 34 gäller annat än laglig jakt.
Undantaget i paragraf 52 c tolkar jag att det enbart gäller licensområden.
Faller den vuxna älgen på oregistrerat mark så faller älgen när den är fredad. Alltså tillfaller älgen staten.
Oerhört hypotetisk situation såklart..
Jag förstår. Menar inget illa, bara roliga associationerL lbgu skrev:Fastigheten är givetvis marken där gömslet/tornet står.
Sen angående att en granne gör helt lagliga saker på sin mark är något som man tyvärr får leva med. Kunde lika gärna varit en studsmatta där högljudda ungar hoppade dagligen. Det skulle jag personligen tycka vara mer störande än ett gömsle som oftast är tomt.
Ännu larvigare. Du är väl inte på jakt nu? Eller tror du ett skämt på byggahus smittar ner sig på attityden hos jägare så att de skjuter vilt omkring sig?Nissens skrev: