293 läst ·
82 svar
293 läst
82 svar
Är det lagligt att laga handdukstorken själv i detta fall + allmän diskussion om vad lekman får koppla själv
Lite svårt att bedöma @KawaS2 .
Känns väldigt mycket som en rejäl snedfylla, men att hen ska ha varit så full i två dygn känns inte rimligt.
Väldigt mycket troll över det hela, och rätt så duktig isåfall, se bara hur framgångsrikt denna tråd har totalhavererat och hur mycket som hen har fått andra att skriva.
Men det är ovanligt att troll reggar sig och sen är vilande agenter i 7 år innan de börjar trolla.
Kanske bara lite vanlig hederlig psykisk sjukdom, ett skov ... vi ska kanske vara snälla?
@KawaS2 , du borde söka hjälp, gör det innan det blir värre.
Känns väldigt mycket som en rejäl snedfylla, men att hen ska ha varit så full i två dygn känns inte rimligt.
Väldigt mycket troll över det hela, och rätt så duktig isåfall, se bara hur framgångsrikt denna tråd har totalhavererat och hur mycket som hen har fått andra att skriva.
Men det är ovanligt att troll reggar sig och sen är vilande agenter i 7 år innan de börjar trolla.
Kanske bara lite vanlig hederlig psykisk sjukdom, ett skov ... vi ska kanske vara snälla?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej, det är ok, men det att du inte släpper det stör.K KawaS2 skrev:
Sen har du även tramsar lite med att det inte är konstigt att den inte fungerar om den inte är ansluten när det diskuterades om att laga utan att koppla bort den. Just den här prylen kanske inte var möjlig, men rent generellt är det ju inte omöjligt. Man behöver inte koppla bort en spis för att kunna byta en platta exempelvis och det får man alltså göra. Du blandade lagar och förordningar och att du ansåg att TS inte kunde. Om man inser att TS kommer försöka ändå är det bättre att hjälpa till så det blir rätt om man tror det saknas kunskap.
Nja, det tycker jag faktiskt inte.K KawaS2 skrev:
Försäkringsbolaget skiter i om det är lagligt eller olagligt monterat. De är intresserade av att det är rätt, men argumentet är vanligt bland folk som säger att man inte får... Efterfrågas någon form av bevis så dyker det aldrig upp.K KawaS2 skrev:
Är du likadan med folk som jobbar som elmontörer utan egen auktorisation om de säger att de ska hem och koppla in något? Tar du då upp att de riskerar fängelsestraff och att försäkringsbolaget kommer kunna ha åsikter?
Då är det enklast att hålla dig ifrån den delen av forumet. Vi hjälper inte någon att bryta mot lagar och förordningar, det väljer var och en själv att göra. Skillnaden är att det kanske blir säkrare. Det var liksom hela poängen i mitt inlägg som du tyckte var bra...K KawaS2 skrev:
tommib skrev:
Anledningen till att ditt skrivande på den här punkten inte uppskattas är för att du helt enkelt har fel, inte accepterar att du har fel och dessutom verkar helt oförmögen att förstår på vilket sätt du har fel.
Att byta ett uttag är ett elinstallationsarbete, enl 4§ Elsäkerhetslagen, därom råder inget som helst tvivel. Det arbetet får endast utföras av personer med egen auktorisation eller sådana som arbetar i ett elinstallationsföretag, enl 27§. Men, 47§, punkt 13, medger att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om sådana undantag från kraven i 16-27§§ som det finns särskilda skäl för. Det gör också Elsäkerhetsverket, i ELSÄK-FS 2017:2, i 3 kap 1 §, där texten som useless kopierade in tidigare finns (tyvärr med en felaktig källhänvisning).
Detta kan tyckas vara spetsfundigheter, av den mycket enkla anledningen att det är det. Sådant blir dock viktigt om man ska ha hög svansföring och hänvisa till lagtext. Då måste man vara väldigt säker på att texten säger det man tror att den säger, och det gör den inte i ditt fall.
Utöver detta så delar jag åsikt med ett flertal andra skribenter. Bidra till diskussionen på något mer konstruktivt sätt eller skriv inte alls. Det är helt ok att påpeka kravet på auktorisation men det räcker med en gång per tråd. Folk kommer koppla i alla fall. Min åsikt är att det är bättre att de gör det med mer snarare än mindre information. Att koppla loss tre trådar och sen koppla in dem på en likadan anslutningsplint igen är inte direkt kärnfysik. Jag ser det som ett mindre lagbrott än att gå mot röd gubbe.att
Att du är läskunnig innebär inte att du förstår vad du läst. Slå gärna en signal till Elsäkerhetsverket så kan du få hjälptommib skrev:
Anledningen till att ditt skrivande på den här punkten inte uppskattas är för att du helt enkelt har fel, inte accepterar att du har fel och dessutom verkar helt oförmögen att förstår på vilket sätt du har fel.
Att byta ett uttag är ett elinstallationsarbete, enl 4§ Elsäkerhetslagen, därom råder inget som helst tvivel. Det arbetet får endast utföras av personer med egen auktorisation eller sådana som arbetar i ett elinstallationsföretag, enl 27§. Men, 47§, punkt 13, medger att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om sådana undantag från kraven i 16-27§§ som det finns särskilda skäl för. Det gör också Elsäkerhetsverket, i ELSÄK-FS 2017:2, i 3 kap 1 §, där texten som useless kopierade in tidigare finns (tyvärr med en felaktig källhänvisning).
Detta kan tyckas vara spetsfundigheter, av den mycket enkla anledningen att det är det. Sådant blir dock viktigt om man ska ha hög svansföring och hänvisa till lagtext. Då måste man vara väldigt säker på att texten säger det man tror att den säger, och det gör den inte i ditt fall.
Utöver detta så delar jag åsikt med ett flertal andra skribenter. Bidra till diskussionen på något mer konstruktivt sätt eller skriv inte alls. Det är helt ok att påpeka kravet på auktorisation men det räcker med en gång per tråd. Folk kommer koppla i alla fall. Min åsikt är att det är bättre att de gör det med mer snarare än mindre information. Att koppla loss tre trådar och sen koppla in dem på en likadan anslutningsplint igen är inte direkt kärnfysik. Jag ser det som ett mindre lagbrott än att gå mot röd gubbe.
Nja, det verkar vara du som är lite svag på den punkten om du anser att 4§ elsäkerhetslagen säger att byte av vägguttag inte är ett elinstallationsarbete. Vill du att jag citerar dig eller minns du vad du skrev för några timmar sedan.K KawaS2 skrev:
Att ringa ElSV har jag inget behov av alls, tack så mycket.
Vad du menar med "snedfylla" kan du kanske förklara för den som kan tolkas dina tankar.Mikael_L skrev:
Jag kan inte annat än beklag att mitt inlägg om lagar och förordningar väckte sådan storm där vissa tycks fått problem när någon ifrågasätter deras kompetens.
K KawaS2 skrev:
Redigerat:
Dög inte min i #85? 😂😂😂 Nu känner jag mig så kränkt så jag måste leta upp två ex av den gamla favoritblanketten. 😱😱😱 Två anmälningar från samma tråd var länge sedan. Och med dagens brevporto. 😮 Blir dyrt det här. Hujedamig. 😞tommib skrev:
Grattis till 46 inlägg i den här tråden, dvs 32% av alla inlägg. Fikar du efter "Bästa svaret"?K KawaS2 skrev:
Om du på fullt allvar tror att det är orsaken föreslår jag att du lugnt och sansat, kanske imorgon, läser igenom samtliga dina inlägg och funderar på vilken ton du använt. Detta skrivet i all välmening då jag tror det kan vara bra för dig, kanske även i kommunikationen bortom detta forum.K KawaS2 skrev:
Att låtsas vara dum i huvudet och att vara dum i huvudet är i praktiken samma sak om det är nån tröst..Mikael_L skrev:
Vilket av dina inlägg tycker du att du bidragit mest till att hjälpa TS i hans frågeställning? För det är precis exakt det forumet går ut på. Det står i manualen:K KawaS2 skrev:
§ 5 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvandarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
K KawaS2 skrev:
Farstatjej90 skrev:
Farstatjej90 Jag kan till skillnad mot dig inte uttala mig om andras mentala status. Det säger dock en del.ClasseClas skrev:
Det är knappast vad denna tråd handlar om.