useless useless skrev:
Vart står det att man måste ha tillräcklig kunskap? Det kravet ströks ur lagstiftningen för flera år sedan av någon anledning.
Jag förstår att det ibland kan vara svårt att förstå men jag lägger en länk till instruktiv a filmer från Elsäkerhetsverket. https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

K KawaS2 skrev:
Jag förstår att det ibland kan vara svårt att förstå men jag lägger en länk till instruktiv a filmer från Elsäkerhetsverket. [länk]
Kan du inte länka till en lag eller förordning istället? Elsäkerhetsverkets koppla-säkert är ju full av förenklingar och generaliseringar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har läst tråden. Du kan alltså inte påvisa vad som är fel. Är det inte dags att du lägger ned närvaron i denna tråd och dyker upp i en ny där du är mer hjälpsam mot medlemmar som ställer frågor och ger svar? Vi glömmer denna tråd.
Har verkligen läst hela tråden och har du förstått den.
Jag kan omöjligen tala om vad som är fel utan felsökning, till skillnad från vissa. Det jag gjorde var att jag talade om att TS inte får utföra elarbeten som att koppla loss handdukstorken och det var för hans egen säkerhet.

useless useless skrev:
Vart står det att man måste ha tillräcklig kunskap? Det kravet ströks ur lagstiftningen för flera år sedan av någon anledning.
Elsäkerhetslag (2016:732)

useless useless skrev:

useless useless skrev:
Kan du inte länka till en lag eller förordning istället? Elsäkerhetsverkets koppla-säkert är ju full av förenklingar och generaliseringar.
useless useless skrev:

K KawaS2 skrev:
Ok. Jag har läst igenom den noga, men hittar inte informationen där. Kan du tala om vilken paragraf som säger att lekmän får byta trasiga brytare och uttag om de har tillräcklig kunskap?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Jag har läst igenom den noga, men hittar inte informationen där. Kan du tala om vilken paragraf som säger att lekmän får byta trasiga brytare och uttag om de har tillräcklig kunskap?

K KawaS2 skrev:
Du har ingen aning alltså... Då vet jag.

useless useless skrev:
Ja tydligen inte utan anledning, då inte alla kan eller förstår lagtexten, så ger de en populär version så att gemene man förhoppningsvis förstår

Redigerat:
useless useless skrev:
Du har ingen aning alltså... Då vet jag.
Tydligen så är lagtext något nytt för dig, av nämnda paragraf framgår vad som betraktas som elinstalationsarbeten byta uttag och brytare ingår inte.

Mikael_L
@KawaS2 , vettu, du är bara såååå jobbig!
Lyd Bosses råd och avbryt det här och återkom i någon annan tråd med att vara hjälpsam och att sprida kunskap - och framförallt, driva trådar framåt och vara trevlig.

• Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
K KawaS2 skrev:
Tydligen så lagtext något nytt för dig, av nämnda paragraf framgår vad som betraktas som elinstalationsarbeten byta uttag och brytare ingår inte.
Frågan handlade inte om "vad som betraktas som elinstalationsarbeten". Frågan var:

useless useless skrev:
Kan du tala om vilken paragraf som säger att lekmän får byta trasiga brytare och uttag om de har tillräcklig kunskap?

• Gilla
HJ-C och 1 till
  • Laddar…
K KawaS2 skrev:
Tydligen så är lagtext något nytt för dig, av nämnda paragraf framgår vad som betraktas som elinstalationsarbeten byta uttag och brytare ingår inte.
Tyvärr är du helt ute och cyklar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
@KawaS2 , vettu, du är bara såååå jobbig!
Lyd Bosses råd och avbryt det här och återkom i någon annan tråd med att vara hjälpsam och att sprida kunskap - och framförallt, driva trådar framåt och vara trevlig.
Gärna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.