292 läst ·
82 svar
292 läst
82 svar
Är det lagligt att laga handdukstorken själv i detta fall + allmän diskussion om vad lekman får koppla själv
Nej det står vad som är elinstalationsarbeten, byta ett uttag eller en brytare är inte ett elinstalationsarbet enligt nämnda paragraf.useless skrev:
Tyvärr så finns det personer som har en begränsad förmåga att ta till sig fakta då det tydligen inte stämmer med deras tro/övertygelse.
Nu tycker jag att det räcker med skrivandet ni/vi har kommit över 100 inlägg så ni måste vara nöjda.
TS fråga har tydligen glömts bort i stället har okunskapen fått fritt spelrum
Jag tackar nu för mig och låter er som vet och kan leva i de tron
Redigerat:
Jag kan göra ett sista försök att förklara... I elsäkerhetslagen står det:K KawaS2 skrev:Tyvärr så finns det personer som har en begränsad förmåga att ta till sig fakta.
Nu tycker jag att det räcker med skrivandet ni/vi har kommit över 100 inlägg så ni måste vara nöjda.
TS fråga har tydligen glömts bort i stället har okunskapen fått fritt spelrum
Jag tackar nu för mig och låter er som vet och kan leva i de tron
4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag arbete som avser
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Dvs, allt arbete som innebär någon förändring eller reparation är elinstallationsarbete som bara får utföras av en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram. Det inkluderar byte av t ex strömbrytare och vägguttag.
I ELSÄK-FS 2016 har Elsäkerhetsverket medgivit bl a dessa undantag från Elinstallationslagen (I enlighet med 47 § punkt 13 i Elsäkerhetslagen):
3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete
1 § Följande arbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att arbetet inte utförs i en explosiv miljö.
1 Att byta ut en elkopplare som är placerad i en egen kapsling eller dosa samt att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt.
2 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
...
Vart står det vilken kompetens den som byter ett vägguttag ska ha?
Nu skulle jag egentligen inte svara dig, men jag undrar vad du är ute efter?useless skrev:
Jag kan göra ett sista försök att förklara... I elsäkerhetslagen står det:
4 § Med elinstallationsarbete avses i denna lag arbete som avser
27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.
Dvs, allt arbete som innebär någon förändring eller reparation är elinstallationsarbete som bara får utföras av en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram. Det inkluderar byte av t ex strömbrytare och vägguttag.
I ELSÄK-FS 2016 har Elsäkerhetsverket medgivit bl a dessa undantag från Elinstallationslagen (I enlighet med 47 § punkt 13 i Elsäkerhetslagen):
3 kap. Undantag från kraven i elsäkerhetslagen
Undantag för vissa typer av elinstallationsarbete
1 § Följande arbeten omfattas inte av 23-25 och 27 §§ elsäkerhetslagen under förutsättning att arbetet inte utförs i en explosiv miljö.
1 Att byta ut en elkopplare som är placerad i en egen kapsling eller dosa samt att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt.
2 Att byta ut en ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymmen inne i bostäder.
...
Vart står det vilken kompetens den som byter ett vägguttag ska ha?
4 § anger att
Med elinstallationsarbete avses i denna lag arbete som avser
2. att fast ansluta en elektrisk utrustning till en starkströmsanläggning, eller
3. att koppla loss en elektrisk utrustning från en starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till
Alltså detta kräver som du skriver en auktoriserad person/företag för att utföra arbeten enligt 4§.
Att byta typ strömbrytare och uttag avses därmed inte som ett elinstalationsarbete, (vilket du också beskriver) naturligtvis förutsätts att den som byter strömbrytare eller uttag har nödig kompetens, vilket tyvärr verkar brista i detta forum.
Så jag vet inte vart du vill komma, om du läst tråden så skrev jag att jag inte ansåg att TS skulle utföra det arbete som han frågade om då jag ansåg att frågeställningen visade att han inte hade de kunskaper som erfordrades och att han inte fick koppla bort eller in en handdukstork (fast monterad)
Att jag skrev detta var tydligen inte uppskattat av diverse proffs tyckande besserwisser, då jag trampade dem på tårna.
Redigerat:
Aktsamhetskravet gäller alltid. Man måste alltid ha tillräcklig kunskap. Oavsett vad det handlar om för elarbete. Det får man aldrig tumma på. Känner man sig osäker så är det bättre att fråga någon sakkunnig en gång för mycket än för lite.
Det är elsäkerhetslagen § 26 då det var någon som undrade ovan. Bara för att inte låta frågan lämnas öppen.
Det är nog den allra viktigaste regeln egentligen.
Det är elsäkerhetslagen § 26 då det var någon som undrade ovan. Bara för att inte låta frågan lämnas öppen.
Det är nog den allra viktigaste regeln egentligen.
Jag tror debatten här främst handlar om begreppet "nödig kännedom" och varför begreppet inte längre finns i lag/föreskrifter, se https://www.elinstallatoren.se/2024/05/varfor-ska-man-inte-saga-nodig-kannedom-langre/A avh67f skrev:
Att man ska veta vad man pysslar med och att anläggningen ska hållas säker finns det nog ingen som ifrågasätter.
Forumet är till för att hjälpa o även sånt som man egentligen inte får men som man göra med hjälp härifrån, och i det här fallet är det inte ens förbjudet byta patron!K KawaS2 skrev:
Är det då inte bättre att tala om för vederbörande att han/hon inte ska/får göra det eller att "hjälparen" i stället blir medskyldig som i detta fall kanske en personskada.P ptlf skrev:
Hjälpen härifrån är inte alltid den hjälp vederbörande behöver, ibland kan bästa hjälpen vara att "låt bli"
Nej det går att byta hur många patroner(el) som helst men det förutsätter att i detta fallet att handdukstorken är frånkopplad av en person/ företag som är registred hos Elsäkerhetsverket, sedan återstår inkoppling om man vill använda den som tänk med värme som också kräver en person/företag som är registred hos ElsäkerhetsverketP ptlf skrev:
I det här fallet upplyste du tidigt om det i tråden. Jag tackade och svarade att jag förstått. Allt tjafs efteråt tar lite ljus från den faktiska frågeställningen. Vet att jag inte äger och bestämmer över tråden men hoppas lite att du "stänger tråden" för din personliga del.K KawaS2 skrev:
Om jag lovar att inte koppla loss eller dit handdukstorken själv, lovar du att inte tjafsa mer om det då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Vi brukar informera TS om att det arbete denne tänker göra är behörighetskrävande.K KawaS2 skrev:
Hur TS ställer sig till detta lämnar vi helt över till denne. Vi agerar inte polis här.
Besvara frågan gör vi alltid, för att förhindra personskador pga att TS gör jobbet i alla fall utan vägledning.K KawaS2 skrev:
Det är din åsikt. Vi har hört den nu. Nog om det.K KawaS2 skrev:
Du är inte den förste som klampar in och tror att forumet saknar kunskaper, men det brukar alltid bottna i bristande kunskaper hos vederbörande som tror att allting är farligt bara för att man inte själv behärskar området.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Såg en idiot idag på motorvägen som svängde in tvärt för att åka av mot köpcentret, men tyckte att han borde hinna med lastbilen framför mig också så han svängde ut igen. Jag såg att han hade problem att komma in igen, lastbilen var tvungen att bromsa. Idioten var på väg till den idag nyöppnade McDonalds i Välsviken.
P ptlf skrev:
TackP Perplexus skrev:I det här fallet upplyste du tidigt om det i tråden. Jag tackade och svarade att jag förstått. Allt tjafs efteråt tar lite ljus från den faktiska frågeställningen. Vet att jag inte äger och bestämmer över tråden men hoppas lite att du "stänger tråden" för din personliga del.
Om jag lovar att inte koppla loss eller dit handdukstorken själv, lovar du att inte tjafsa mer om det då?![]()
Ingen skugga över dig, du ställde en fråga men jag är tveksam om du fått hjälp.
Mitt inlägg skapade tydligen storm där ett antal besserwisser blev irriterade att någon ville avråda dig från att gå vidare.