292 läst ·
82 svar
292 läst
82 svar
Är det lagligt att laga handdukstorken själv i detta fall + allmän diskussion om vad lekman får koppla själv
Om du tycker att jag har klampat in i ditt revir så är det tråkigt, men jag kan inte i något inlägg i denna tråd så att någon av "tyckarna" har valt att säga vad som gäller i lag och förordningar, utan tyck både det ena och det andra i villfarelse att de vet.Bo.Siltberg skrev:
Vi brukar informera TS om att det arbete denne tänker göra är behörighetskrävande.
Hur TS ställer sig till detta lämnar vi helt över till denne. Vi agerar inte polis här.
Besvara frågan gör vi alltid, för att förhindra personskador pga att TS gör jobbet i alla fall utan vägledning.
Det är din åsikt. Vi har hört den nu. Nog om det.
Du är inte den förste som klampar in och tror att forumet saknar kunskaper, men det brukar alltid bottna i bristande kunskaper hos vederbörande som tror att allting är farligt bara för att man inte själv behärskar området.
Om det sedan är farligt eller ej beror helt på om man vet vad man gör, det är inte vad som kom att diskuteras i denna tråd, utan den vad lagen säger. Sedan finns det många som vet vad de gör, men jag har stöt på otaliga installationer som jag direkt fått underkänna. Risken med detta forum är att det ibland ger tips och lösningar som inte är ok.
Den risken kan du och dina gelikar som brukar dyka upp några gånger per år sätta till noll om du menar i råd kring utförande, tekniska frågor osv. Du kan med fördel fortsätta med en egen eltråd i juridikdelen där finner du nog de som lika outtröttligt som du tuggar runt, runt men då stör det ju inte TS enkla raka fråga i övrigt.K KawaS2 skrev:
Det är för mig obegripligt varför en tråd kan gå i diket som här det räcker ju som sagt att påpeka rent formella hinder en eller högst någon gång per tråd om nu något behöver påpekas. Ibland blir också rådet att TS ska undvika att göra jobbet när det är tydligt att det brister och att man inte tar hänsyn och lyssnar på diskussionerna i hjälpande riktning.
Vad är det som får dig att vakna upp just nu efter många år registrerad och få inlägg? Det har ju knappast fattats beten för dig att hugga på tidigare.
Var kom du från? Lyft på stenen och kikat fram? ge dig f.r f.nGK100 skrev:
Den risken kan du och dina gelikar som brukar dyka upp några gånger per år sätta till noll om du menar i råd kring utförande, tekniska frågor osv. Du kan med fördel fortsätta med en egen eltråd i juridikdelen där finner du nog de som lika outtröttligt som du tuggar runt, runt men då stör det ju inte TS enkla raka fråga i övrigt.
Det är för mig obegripligt varför en tråd kan gå i diket som här det räcker ju som sagt att påpeka rent formella hinder en eller högst någon gång per tråd om nu något behöver påpekas. Ibland blir också rådet att TS ska undvika att göra jobbet när det är tydligt att det brister och att man inte tar hänsyn och lyssnar på diskussionerna i hjälpande riktning.
Vad är det som får dig att vakna upp just nu efter många år registrerad och få inlägg? Det har ju knappast fattats beten för dig att hugga på tidigare.
Intressant att du är så osäker att du behövde kolla upp när jag gick med i detta forum.
Du undrade vad som fått mig att "vakna" upp just nu den enkla anledningen är att jag nu har tid till att försöka hjälpa de som inte vet eller behöver råd.
Dvs. Inte som i denna tråd försvara sig mot de som känner att jag "klampat" in på deras revir med kunskap de inte besitter.
Men ha en trevlig jul
Redigerat:
Det är inget man behöver kolla bara läsa under ditt nick till vänster om texten för inläggen. Det är slående att du sluggar så fånigt det var ju uppe tidigare att du skulle bete dig lite vettigare och kanske trevligare på något sätt.K KawaS2 skrev:Var kom du från? Lyft på stenen och kikat fram? ge dig f.r f.n
Intressant att du är så osäker att du behövde kolla upp när jag gick med i detta forum.
Du undrade vad som fått mig att "vakna" upp just nu den enkla anledningen är att jag nu har tid till att försöka hjälpa de som inte vet eller behöver råd.
Dvs. Inte som i denna tråd försvara sig mot de som känner att jag "klampat" in på deras revir med kunskap de inte besitter.
Men ha en trevlig jul
Har du gett något konkret råd TS kan ha nytta av förutom att köra fast och älta diverse citat från tex ellagen mm? Om du nu fått tid för detta använd den då bättre för allas skull och om möjligt ge råd i vad som frågas om.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Med jämna mellanrum kommer det in nytt folk i forumet och tjatar om regler och lagar, inklusive att man kan få fängelse om man kopplar själv utan att få. Det lär aldrig någonsin dömts ut något fängelsestraff och troligen knappt något annat straff heller för den delen, så det blir lite löjligt.
Då är det bättre att påpeka vilka risker som finns med att koppla utan kunskap, dvs riktiga risker som brand och/eller personskada. Därför har forumet som outtalade (?) regel att nämna att något är behörighetskrävande en gång och därefter ge råd om hur man gör det hela så säkert som möjligt om man ändå vill fortsätta. Målet är väl att få så säkra installationer som möjligt?
Jag tror andelen människor som vill göra själv och som avstår för att någon skriver "ring en elektriker" eller "du får inte" är få. Jag skulle själv aldrig göra det. Personen kommer koppla själv ändå, kanske rätt, kanske fel. Jag gjorde en hel del fel förr inser jag efter att ha läst om risker och hur man ska tänka och göra installationer bra här på forumet. Idag gör jag betydligt bättre installationer än tidigare och jag avstår faktiskt saker och ringer en elektriker om jag inte känner mig säker. Är jag 99% säker frågar jag för jag vill vara 100% säker nu, tidigare hade jag kanske provat. Förstår jag inte helt ändå så ber jag om ett förtydligande och först när jag är 100% säker så gör jag något. Når jag inte 100% ringer jag en elektriker, men då har jag åtminstone tillräckligt med kunskap för att kanske avgöra om denne gör fel, för det händer ju också som bekant.
Dvs, tack vare den inställning som folk har här på forumet så blir mina installationer, både de jag gör själv och de jag anlitar hjälp för, säkrare än de annars hade blivit.
Jag skulle gissa att en väldigt stor andel av de som kommer in och säger "du får inte, ring en elektriker" arbetar som elektriker eller elmontörer. Om de saknar egen auktorisation så är jag helt övertygad om att de själva inte ringer en elektriker, så snacket om fängelsestraff skrämmer nog inte så mycket.
Långt inlägg, men kontentan är att installationer blir mycket bättre av att folk här hjälper till, det är jag helt övertygad om.
Då är det bättre att påpeka vilka risker som finns med att koppla utan kunskap, dvs riktiga risker som brand och/eller personskada. Därför har forumet som outtalade (?) regel att nämna att något är behörighetskrävande en gång och därefter ge råd om hur man gör det hela så säkert som möjligt om man ändå vill fortsätta. Målet är väl att få så säkra installationer som möjligt?
Jag tror andelen människor som vill göra själv och som avstår för att någon skriver "ring en elektriker" eller "du får inte" är få. Jag skulle själv aldrig göra det. Personen kommer koppla själv ändå, kanske rätt, kanske fel. Jag gjorde en hel del fel förr inser jag efter att ha läst om risker och hur man ska tänka och göra installationer bra här på forumet. Idag gör jag betydligt bättre installationer än tidigare och jag avstår faktiskt saker och ringer en elektriker om jag inte känner mig säker. Är jag 99% säker frågar jag för jag vill vara 100% säker nu, tidigare hade jag kanske provat. Förstår jag inte helt ändå så ber jag om ett förtydligande och först när jag är 100% säker så gör jag något. Når jag inte 100% ringer jag en elektriker, men då har jag åtminstone tillräckligt med kunskap för att kanske avgöra om denne gör fel, för det händer ju också som bekant.
Dvs, tack vare den inställning som folk har här på forumet så blir mina installationer, både de jag gör själv och de jag anlitar hjälp för, säkrare än de annars hade blivit.
Jag skulle gissa att en väldigt stor andel av de som kommer in och säger "du får inte, ring en elektriker" arbetar som elektriker eller elmontörer. Om de saknar egen auktorisation så är jag helt övertygad om att de själva inte ringer en elektriker, så snacket om fängelsestraff skrämmer nog inte så mycket.
Långt inlägg, men kontentan är att installationer blir mycket bättre av att folk här hjälper till, det är jag helt övertygad om.
Ser att du inte läst tråden utan faller in bland de som känner att deras auktoritet ifrågasatts. Men ge dig.GK100 skrev:
Det är inget man behöver kolla bara läsa under ditt nick till vänster om texten för inläggen. Det är slående att du sluggar så fånigt det var ju uppe tidigare att du skulle bete dig lite vettigare och kanske trevligare på något sätt.
Har du gett något konkret råd TS kan ha nytta av förutom att köra fast och älta diverse citat från tex ellagen mm? Om du nu fått tid för detta använd den då bättre för allas skull och om möjligt ge råd i vad som frågas om.
Jag orkar inte argumentera med de som vägrar inse att någon annan kan hänvisa till lagar och förordningar som slår undan benen på tyckare.
Redigerat:
K KawaS2 skrev:
Bra inlägg, jag håller med dig, tyvärr så har några medlemmar "gått i taket" för att jag beskrivit att det finns lagar och förordningar.Fairlane skrev:
Med jämna mellanrum kommer det in nytt folk i forumet och tjatar om regler och lagar, inklusive att man kan få fängelse om man kopplar själv utan att få. Det lär aldrig någonsin dömts ut något fängelsestraff och troligen knappt något annat straff heller för den delen, så det blir lite löjligt.
Om du läst mitt inlägg så framgick det att jag avrådde TS med motiv varför.
Som du säger så är det få som blir åtalade men det gör det inte legitimt, försäkringsbolagen har också synpunkter, och det kan bli dyrt.
Att vi ska hjälpa till är naturligt, men jag anser inte att vi ska hjälpa till att bryta lagar och förordningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Anledningen till att ditt skrivande på den här punkten inte uppskattas är för att du helt enkelt har fel, inte accepterar att du har fel och dessutom verkar helt oförmögen att förstår på vilket sätt du har fel.K KawaS2 skrev:Nu skulle jag egentligen inte svara dig, men jag undrar vad du är ute efter?
4 § anger att
Med elinstallationsarbete avses i denna lag arbete som avser
1. att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning,
2. att fast ansluta en elektrisk utrustning till en starkströmsanläggning, eller
3. att koppla loss en elektrisk utrustning från en starkströmsanläggning som utrustningen är fast ansluten till
Alltså detta kräver som du skriver en auktoriserad person/företag för att utföra arbeten enligt 4§.
Att byta typ strömbrytare och uttag avses därmed inte som ett elinstalationsarbete, (vilket du också beskriver) naturligtvis förutsätts att den som byter strömbrytare eller uttag har nödig kompetens, vilket tyvärr verkar brista i detta forum.
Så jag vet inte vart du vill komma, om du läst tråden så skrev jag att jag inte ansåg att TS skulle utföra det arbete som han frågade om då jag ansåg att frågeställningen visade att han inte hade de kunskaper som erfordrades och att han inte fick koppla bort eller in en handdukstork (fast monterad)
Att jag skrev detta var tydligen inte uppskattat av diverse proffs tyckande besserwisser, då jag trampade dem på tårna.
Att byta ett uttag är ett elinstallationsarbete, enl 4§ Elsäkerhetslagen, därom råder inget som helst tvivel. Det arbetet får endast utföras av personer med egen auktorisation eller sådana som arbetar i ett elinstallationsföretag, enl 27§. Men, 47§, punkt 13, medger att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om sådana undantag från kraven i 16-27§§ som det finns särskilda skäl för. Det gör också Elsäkerhetsverket, i ELSÄK-FS 2017:2, i 3 kap 1 §, där texten som useless kopierade in tidigare finns (tyvärr med en felaktig källhänvisning).
Detta kan tyckas vara spetsfundigheter, av den mycket enkla anledningen att det är det. Sådant blir dock viktigt om man ska ha hög svansföring och hänvisa till lagtext. Då måste man vara väldigt säker på att texten säger det man tror att den säger, och det gör den inte i ditt fall.
Utöver detta så delar jag åsikt med ett flertal andra skribenter. Bidra till diskussionen på något mer konstruktivt sätt eller skriv inte alls. Det är helt ok att påpeka kravet på auktorisation men det räcker med en gång per tråd. Folk kommer koppla i alla fall. Min åsikt är att det är bättre att de gör det med mer snarare än mindre information. Att koppla loss tre trådar och sen koppla in dem på en likadan anslutningsplint igen är inte direkt kärnfysik. Jag ser det som ett mindre lagbrott än att gå mot röd gubbe.