12 310 läst ·
98 svar
12k läst
98 svar
Använda elelement el till eluttag?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag skulle mäta lite försiktigt mellan blå och svart. Med ett instrument som klarar 400v.
Är det 400v eller 240v där så vet man.. Mät även mellan blå och jord (ska vara noll volt om blå är nolla) och svart och jord (240v oavsett om det är 400v eller 240v till elementet). Allt förutsatt att jord (gul/grön) är jord.
Mät bara om du vet vad du gör, annars invänta elektrikern.
Är det 400v eller 240v där så vet man.. Mät även mellan blå och jord (ska vara noll volt om blå är nolla) och svart och jord (240v oavsett om det är 400v eller 240v till elementet). Allt förutsatt att jord (gul/grön) är jord.
Kan bara hålla med övriga om att MÄTA! Har du inte instrument, använd pengarna du sparade på att skippa elektrikern den här gången till att köpa en vettig multimeter eller spänningsprovare.
Och glöm för all del inte att bryta strömmen innan du börjar koppla sen, och MÄT både före och efter så att du ser att spänningen finns före och försvinner efter brytning.
Det finns förstås kabel med tre trådar där den ena INTE är blå men de kostar ju mer och ligger det en rulle med blå i bilen så kopplar elektrikern även 400V med en blå tråd! Så lita aldrig på färgerna.
Och glöm för all del inte att bryta strömmen innan du börjar koppla sen, och MÄT både före och efter så att du ser att spänningen finns före och försvinner efter brytning.
Det finns förstås kabel med tre trådar där den ena INTE är blå men de kostar ju mer och ligger det en rulle med blå i bilen så kopplar elektrikern även 400V med en blå tråd! Så lita aldrig på färgerna.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Och som tillägg, det hjälper inte att bara köpa ett bra instrument, man måste även lära sig hur det fungerar samt hur man ska tolka dom värden man får fram. Är man inte säker på det så är instrumentet i stort värdelöst.
Alltså, visst ska man vara försiktig när det gäller el/ström. Men någon form av måtta får det väl ändå vara.H hempularen skrev:
Ärligt talat, om en elektriker eller annan kunnig person ska hjälpa till att koppla in en taklampa. Där sitter en svart och en blå tråd. Börjar han då kontrollmäta, så det inte är två faser, med typ 600Volt (kan ju vara något elfel på kraftverket). Eller kopplar han in lampan och ser om det funkar?
Likaså om man ska byta ut ett gammalt vägguttag till ett nytt. I dosan sitter det en brun, en blå, samt en gulgrön. Vad gör elektrikern? Kollar han då om inkommande vatten är avstängt, man vet ju inte om någon råkat förväxla ett kabelrör med vattenrör???
Ett element, märkt med 230V, samt 3, inte allt för gamla kablar i förväntade färger. Du misstänker ändå att det är 400V?
Man ska alltid kontrollmäta om man är osäker. Men hur säker ska man egentligen behöva vara?
Det händer OFTA att folk får 400V i vägguttag, just i sådana här situationer. Har själv en svärfar som fick just detta, dammsugaren lät jäkligt pigg en stund innan den började lukta. Visade sig att ett element gått sönder en gång i tiden (400V), en pigg hemägare hade ju ett över sedan de rivit förrådet och hängde dit detta (230V). Visserligen på sommaren så det startades ju inte. Sen förr det i glömska och användes aldrig. Så när elektrikern sen rev bort det när luftvärmepump monterades in och satte dit ett vägguttag så blev det ju lite tokigt.A AG A skrev:Alltså, visst ska man vara försiktig när det gäller el/ström. Men någon form av måtta får det väl ändå vara.
Ärligt talat, om en elektriker eller annan kunnig person ska hjälpa till att koppla in en taklampa. Där sitter en svart och en blå tråd. Börjar han då kontrollmäta, så det inte är två faser, med typ 600Volt (kan ju vara något elfel på kraftverket). Eller kopplar han in lampan och ser om det funkar?
Likaså om man ska byta ut ett gammalt vägguttag till ett nytt. I dosan sitter det en brun, en blå, samt en gulgrön. Vad gör elektrikern? Kollar han då om inkommande vatten är avstängt, man vet ju inte om någon råkat förväxla ett kabelrör med vattenrör???
Ett element, märkt med 230V, samt 3, inte allt för gamla kablar i förväntade färger. Du misstänker ändå att det är 400V?
Man ska alltid kontrollmäta om man är osäker. Men hur säker ska man egentligen behöva vara?
Som du skriver så chansar elektrikern ofta, när det gäller lampor så är sannolikheten stor att det blir rätt, när det gäller element är det mindre säkert och man bör mäta. Byter du uttag och gör det "rakt över" så är också risken minimal, åtminstone så blir det samma fel efter som före. Är det minsta antydan till att det kan vara fel så mäter man, sådana här typiska fel-ställen mäter åtminstone jag alltid. Jag kollar ju ändå att det är spänningslöst innan jag kopplar om så varför skulle jag INTE se om det är 230/400?
Man kan aldrig bli för säker, samt det vimlar av folk som tror att dom vet men i själva verket tror dom bara. Tex så tror många att om man slår av brytaren och lampan slocknar, så är det spänningslöst i armaturen men det kan lika gärna vara full spänning trots att lampan inte lyser. Det är bara ett exempel av många.
För att inte vilseleda TS helt och hållet så skall det vara kring 230V, om elementet matats med en-fas, som det skall stå på mätinstrumentet (inte 240V).imported_Benno skrev:
Jag skulle mäta lite försiktigt mellan blå och svart. Med ett instrument som klarar 400v.
Det är rätt stor skillnad på att montera en taklampa i en takdosa som med stor sannolikhet finns just av denna anledning och att återanvända "elementel" som ofta är två faser.A AG A skrev:
Så ärligt talat, om jag ska installera en taklampa i en takdosa i en normal bostad mäter jag heller inget. Ska jag återanvända en matning som tidigare drivit elradiatorer mäter jag definitivt.
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Det finns absolut anledning att misstänka 400V, även om det med dessa förutsättningar inte är så sannolikt.A AG A skrev:
Om du däremot byter ut ett bef. vägguttag, som verkar ha fungerat, då finns det ingen anledning att anta att det har varit felinstallerat. Personligen har jag varit misstänksam mot ett uttag som satt i en position där det såg ut att ha varit en elradiator någon gång.