Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Och när kommunen faktiskt gör något då blir det, surprise suprise, också gnäll!

[länk]

Jag är också team Kommunen måste stoppa de som tar offentlig mark. Hade hoppats Malmö stad hade ett team som bara åkte ut och klippte ner häckar som tar hela gångbanor i anspråk. Vet inte hur många gånger jag som lång behöver gå ut med barnvagnen i gatan för att trottoarerna är överväxta av häckar eller korsningar där man inte ser pga 2-3 meter höga väggar av häckar.
Min erfarenhet från Stockholm är att kommunen agerar om det kommer in klagomål på växtlighet som hindrar sikt eller framkomlighet. Men om ingen klagar så gör de inget på egen hand.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Här i Vallentuna har vi en App som kommunen håller i där vi kan felanmäla t ex växtlighet som täcker gångbanan. Eller bara inkomma med förslag om förändringar. Ett foto i appen och koordinaterna läggs till automatiskt.

Grabben fick till en soptunna utmed promenadstråket där många hundägare går. Vi har felanmält lutande träd mm. Hanteras i varierande grad olika snabbt. Men hanteras.

Det Södertälje kommun håller på med är ett exempel på en kommun som inte förstått sin uppgift.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Kommunen måste skilja stort från smått.
Om någon planterar något en bit utanför fastighetsgränsen på kommunal mark och det inte skapar reella problem för någon är det inte något som kommunen ska lägga ner tid och pengar på. Det är inte för det jag betalar skatt.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Ossian K Olsson
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om någon planterar något en bit utanför fastighetsgränsen på kommunal mark och det inte skapar reella problem för någon är det inte något som kommunen ska lägga ner tid och pengar på. Det är inte för det jag betalar skatt.
Problemet är ju om det skapar problem på sikt! Ett tydligt exempel är om häcken växer på en tillsynes ”oanvänd” yta längst tex en väg eller cykelväg. Men marken är sparad i strategiskt syfte och att det ligger ledningar under. Helt plötsligt ska kommunen plöja ner en ny ledning och så går inte det för ja, där står en häck.

Jag har haft liknande problem längst järnvägen där folk tagit järnvägsfastigheten i anspråk och sen av ”hävd” sagt att vi skulle ersätta dom för helt plötsligt kunde de inte underhålla sin häck när vi grävde bort deras plattor de lagt i Trafikverkets dike. Det kostade skattepengar…

Jag tycker i alla fall att det är fel att folk annekterar mark.

• Gilla
Maledictus och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Problemet är ju om det skapar problem på sikt! Ett tydligt exempel är om häcken växer på en tillsynes ”oanvänd” yta längst tex en väg eller cykelväg. Men marken är sparad i strategiskt syfte och att det ligger ledningar under. Helt plötsligt ska kommunen plöja ner en ny ledning och så går inte det för ja, där står en häck.

Jag har haft liknande problem längst järnvägen där folk tagit järnvägsfastigheten i anspråk och sen av ”hävd” sagt att vi skulle ersätta dom för helt plötsligt kunde de inte underhålla sin häck när vi grävde bort deras plattor de lagt i Trafikverkets dike. Det kostade skattepengar…

Jag tycker i alla fall att det är fel att folk annekterar mark.
Ett väldigt lätt löst problem, DÅ.
Innan dess var det inget problem.

Claes Sörmland
Och när kommunen faktiskt gör något då blir det, surprise suprise, också gnäll!

[länk]

Jag är också team Kommunen måste stoppa de som tar offentlig mark. Hade hoppats Malmö stad hade ett team som bara åkte ut och klippte ner häckar som tar hela gångbanor i anspråk. Vet inte hur många gånger jag som lång behöver gå ut med barnvagnen i gatan för att trottoarerna är överväxta av häckar eller korsningar där man inte ser pga 2-3 meter höga väggar av häckar.
Alla är nog team att kommunen tar sitt ansvar för allmän plats och underhåller den, i det ingår att regelbundet röja växtlighet längs gatorna. Problemet med många kommuner är väl snarast att de inte gör detta regelbundet.

Sen i ditt länkade fall så verkar parkarbetarna också ha ägnat sig åt skadegörelse på t ex grannens belysning. Inte bra naturligtvis och kanske brottsligt. Förslagsvis aviserar man planerad åtgärd av denna typ 1 månad före man röjer, det räcker gott med en lapp i brevlådan.

Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alla är nog team att kommunen tar sitt ansvar för allmän plats och underhåller den, i det ingår att regelbundet röja växtlighet längs gatorna. Problemet med många kommuner är väl snarast att de inte gör detta regelbundet.

Sen i ditt länkade fall så verkar parkarbetarna också ha ägnat sig åt skadegörelse på t ex grannens belysning. Inte bra naturligtvis och kanske brottsligt. Förslagsvis aviserar man planerad åtgärd av denna typ 1 månad före man röjer, det räcker gott med en lapp i brevlådan.
Vi får årligen brev från kommunen om att rensa längst tomtgränser och vilka regler som gäller. Ändå är det otroligt många som skiter i det. Hade den här familjen följt sina åtaganden hade det inte hänt.

Hur funkar det när kommunen lägger över ansvaret av skötsel av gångbana på angränsande fastighet då, tex snöröjning. Kan de göra på motsvarande vis för växtlighet? Dvs faktiskt tving fastighetsägare att klippa sina häckar så de inte växer ut i gångbanan (även där det inte går o skylla på dold sikt). Jag har fått uppfattningen att kommunen här tjatar på häckens ägare tills de klipper dem men inte skickar ut någon från parkförvaltningen för att ta tag i problemet även om ägaren verkar vägra eller dröjer många månader.

Claes Sörmland
Vi får årligen brev från kommunen om att rensa längst tomtgränser och vilka regler som gäller. Ändå är det otroligt många som skiter i det. Hade den här familjen följt sina åtaganden hade det inte hänt.
Samtidigt är det inte fastighetsägaren som har skyldighet att rensa vegetation på allmän plats under kommunalt huvudmannaskap. Det ligger på kommunen.

Det finns vissa möjligheter för kommunen att besluta om att fastighetsägare ska hålla gångbanor utanför fastighetsgränsen rena och snöröjda. Men då hamnar ju också ansvaret och bedömningen hur detta ska göras på fastighetsägaren. D v s kommunen får leva med resultatet. Om kommunen inte tycker det är tillfyllest kan kommunen själv röja eller förelägga fastighetsägaren att genomföra en viss specifik åtgärd. Givet hur dyra tjänstemän och juridiska tvister är för kommunen finns det naturligtvis ingen ekonomi i det senare utan den framkomliga vägen är att skicka dit sina parkarbetare.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Kommunen har ju rätt att klippa det som tränger in över gränsen till kommunens mark om fastighetsägaren inte gör det trots påstötningar. Men det är nog tveksamt om kommunen kan skicka räkningen till fastighetsägaren och vänta sig att få betalt. Jag vet inte alla fall inte vilket lagrum det skulle bygga på. Så om kommunen klipper får de nog också stå för fiolerna.

Claes Sörmland
E Eld skrev:
Kommunen har ju rätt att klippa det som tränger in över gränsen till kommunens mark om fastighetsägaren inte gör det trots påstötningar. Men det är nog tveksamt om kommunen kan skicka räkningen till fastighetsägaren och vänta sig att få betalt. Jag vet inte alla fall inte vilket lagrum det skulle bygga på. Så om kommunen klipper får de nog också stå för fiolerna.
I grunden så kan kommunen inte det.

Men det finns utrymme i gaturenhållningslagen för kommunen att besluta att fastighetsägare har ansvar för renhållning av allmän plats som är gångväg eller motsvarande och som ligger utanför fastigheten. Jag är inte säker på om lagrummet verkligen kan användas för beskärning av vegetation på allmän plats. Om det kan det och kommunen inte är nöjd med fastighetsägarens insats så att kommunen förelägga fastighetsägaren att genomför en åtgärd. Gör fastighetsägaren inte det finns möjlighet att använda sig av vite. Det går även efter att fastighetsägaren inte har åtlytt ett föreläggande om åtgärd att låta vidta åtgärder på den ansvariges bekostnad. Se 12 §:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...4-med-sarskilda-bestammelser-om_sfs-1998-814/

Purre
D Dilato skrev:

Fick rätt om lyktstolpen​

När LT träffade Tobias Herbinger för att prata om häcken berättade han att han noterat en överträdelse från kommunens håll. Nämligen att kommunens lyktstolpe stod på hans mark – utan så kallade servitut.
Nu har kommunen utrett det hela och kommit fram till att det stämmer. Lyktstolpen står 20 centimeter in på Tobias tomt och måste därför flyttas ut cirka 40 centimeter. Flytten är beställd och kommer att ske inom tre veckor.
[länk]
Kollar man typ Google Maps Streetview så står stolpen mitt i häcken. Det ser iaf ut som deras häck växer ut för mycket isf och att om den nu står 20cm in så får dom klippa häcken ganska rejält.

Sen häcken som tråden handlar om så kan jag förstå tidigare ägare varför dom planterat den där dom gjort, deras användbara yta blir större.

U
Purre Purre skrev:
Kollar man typ Google Maps Streetview så står stolpen mitt i häcken. Det ser iaf ut som deras häck växer ut för mycket isf och att om den nu står 20cm in så får dom klippa häcken ganska rejält.

Sen häcken som tråden handlar om så kan jag förstå tidigare ägare varför dom planterat den där dom gjort, deras användbara yta blir större.
Där är två olika tomtgränser du pratar om. Den sidan stolpen är på är inte den häcken kommunen vill ska bort. Huset står ju i en korsning och det är häcken på långsidan där kommunen vill ha bort häcken, så det blir några dm gräs (som inte kommunen kommer klippa så klart) långs med vägen istället för en häck.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Purre
U Utsliten och utdömd skrev:
Där är två olika tomtgränser du pratar om. Den sidan stolpen är på är inte den häcken kommunen vill ska bort. Huset står ju i en korsning och det är häcken på långsidan där kommunen vill ha bort häcken, så det blir några dm gräs (som inte kommunen kommer klippa så klart) långs med vägen istället för en häck.
Vet att det är två olika tomtgränser. Därför jag valde att göra texten till två olika stycken.
Så första stycket är till stolpen ut mot gatan som står mitt i häcken. Deras häck växer där utanför tomtgränsen skulle jag säga om man kollar google maps streetview.

Den häcken som tråden egentligen handlar om skrev jag om i andra stycket. Därför jag började det stycket med "Sen häcken som tråden handlar"......

TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför ska man alls plantera någonting på kommunal mark? Man får väl göra det på sin egen mark?

Jag håller med om att jag inte vill betala skatt för att kommunen ska behöva åtgärda sådant och det enklaste är väl då att alla håller sig till sin egen tomt/mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.