Hej,
Jag har fått ett föreläggande från kommunen att flytta in häck på min tomt. Min gräns går tydligen där snöret visar.
Jag undrar om någon med erfarenhet vet om jag behöver ta bort rötter också? Det är en skog bakom. Tänker nyplantera häck pga kostnad
Jag har fått ett föreläggande från kommunen att flytta in häck på min tomt. Min gräns går tydligen där snöret visar.
Jag undrar om någon med erfarenhet vet om jag behöver ta bort rötter också? Det är en skog bakom. Tänker nyplantera häck pga kostnad
Hej
Är du verkligen säker på att det är din häck? Eller hur har det gått till när kommunen har fått för sig att häcken är din?
Är det helt säkert att fastighetsgränsen som kommunen märkt upp stämmer? Har du sett att det finns gränspinnar i slutet av snöret?
Lättast för dig är att göra som du planerar, det vill säga plantera en ny häck 50-100 cm in på din fastighet så att du kan klippa den på båda sidor i framtiden.
Sedan får kommunen ta hand om sin häck som de önskar.
Är du verkligen säker på att det är din häck? Eller hur har det gått till när kommunen har fått för sig att häcken är din?
Är det helt säkert att fastighetsgränsen som kommunen märkt upp stämmer? Har du sett att det finns gränspinnar i slutet av snöret?
Lättast för dig är att göra som du planerar, det vill säga plantera en ny häck 50-100 cm in på din fastighet så att du kan klippa den på båda sidor i framtiden.
Sedan får kommunen ta hand om sin häck som de önskar.
Även om du har planterat den så är det nog inte dina plantor, de är ju uppvuxna och har således vuxit upp på annans mark. Jag skulle säga att eftersom plantorna är uppvuxna på annans mark än din så är det markägarens buskar, alltså kommunens. Att du eventuellt olovligen har planterat plantor på marken en gång i tiden ändrar inte på det. Inte heller att du eventuellt olovligen har klippt kommunens plantor.
Har du verkligen fått ett föreläggande? Hur ser beslutet ut och med vilket lagstöd är det fattat. Jag skulle överväga att överklaga ett föreläggande.
Har du verkligen fått ett föreläggande? Hur ser beslutet ut och med vilket lagstöd är det fattat. Jag skulle överväga att överklaga ett föreläggande.
Det finns en hel tråd om fallet när Södertälje kommun gjorde en dålig chefsrekrytering som visade sig vara rättshaveristisk och skulle börja flytta på häckar i Järna. Tobias Herbinger hade just flyttat in i ett småhus undrade varför kommunen ville han han skulle flytta på kommunens häck som står på allmän plats utanför hans mark:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ansvar-for-hack-utanfor-tomt.539474/
Det slutade med att kommunen fick flytta bort sin lyktstolpe de hade satt på Herbergers mark.
Vet ej om kommunen kom på att det var bäst att sluta pilla i detta sår eller vad som hände.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ansvar-for-hack-utanfor-tomt.539474/
Det slutade med att kommunen fick flytta bort sin lyktstolpe de hade satt på Herbergers mark.
Vet ej om kommunen kom på att det var bäst att sluta pilla i detta sår eller vad som hände.
Jag har planterat den och anser nog inte att det är värt att bråka om det. Det är väldigt tydligt att jag (min tomt) tagit en meter extra av marken, tyvärrN nissebrun skrev:
Det är ett krav på återställande av kommunens mark. Det kanske inte är ett föreläggande, vet egentligen inte skillnaden. Det finns en tidsfrist och sen kommer kommun vidta rättsliga åtgärder står det. Jag kommer inte överklaga då de har rättClaes Sörmland skrev:
Även om du har planterat den så är det nog inte dina plantor, de är ju uppvuxna och har således vuxit upp på annans mark. Jag skulle säga att eftersom plantorna är uppvuxna på annans mark än din så är det markägarens buskar, alltså kommunens. Att du eventuellt olovligen har planterat plantor på marken en gång i tiden ändrar inte på det. Inte heller att du eventuellt olovligen har klippt kommunens plantor.
Grunden är att det är utanför min tomt. Jag har ju faktiskt tagit en meter extra på risk och det är nog rätt uppenbart så jag kommer inte bråka i tingsrätten om det.
Min fråga är om jag förväntas gräva bort rötterna?
Då är det inte ett föreläggande. Ett föreläggande är ett myndighetsbeslut med rättskraft som är utfärdat med ett visst lagstöd, ett sådant kan du överklaga. Här är det ett krav som riktas mot dig. Bara att meddela kommunen att du inte använder deras mark för enskilt ändamål så är det avslutat. Du har ju som alla andra rätt att använda marken inom ramen för dess planläggning som allmän plats.Newgirl84 skrev:
Det var ju dumt. Men det är ju bara att upphöra med så är det avfört. Det är inte brottsligt.Newgirl84 skrev:
Det är kommunen som ansvarar för skötsel av växtligheten på allmän plats. Inte du. Du har alltså ingen rätt att ge dig på växtligheten där. Även om du tidigare har gjort det. Kommunen kan naturligtvis ge dig tillåtelse att att beskära växtlighet eller t ex gräva upp den. Om det sker och du vill göra det så se till att få en tydlig skriftlig instruktion från kommunmedarbetarna vad de önskar att du exakt ska göra. Annars är det juridiskt säkraste att inte gör någonting så kan inget bli fel.Newgirl84 skrev:
Nja, jag har blivit skriftligt ombedd att flytta Häcken till tomtgränsen. Jag förstår att du skulle bråka, men jag tycker inte det är värt. Jag tänkte flytta in min ”gräns” korrekt nu. Jag har också blivit ombedd att flytta staket annat, liksom ett tiotal andra villor i området. Mina delar var lätta.Claes Sörmland skrev:
Då är det inte ett föreläggande. Ett föreläggande är ett myndighetsbeslut med rättskraft som är utfärdat med ett visst lagstöd, ett sådant kan du överklaga. Här är det ett krav som riktas mot dig. Bara att meddela kommunen att du inte använder deras mark för enskilt ändamål så är det avslutat. Du har ju som alla andra rätt att använda marken inom ramen för dess planläggning som allmän plats.
Det var ju dumt. Men det är ju bara att upphöra med så är det avfört. Det är inte brottsligt.
Det är kommunen som ansvarar för skötsel av växtligheten på allmän plats. Inte du. Du har alltså ingen rätt att ge dig på växtligheten där. Även om du tidigare har gjort det. Kommunen kan naturligtvis ge dig tillåtelse att att beskära växtlighet eller t ex gräva upp den. Om det sker och du vill göra det så se till att få en tydlig skriftlig instruktion från kommunmedarbetarna vad de önskar att du exakt ska göra. Annars är det juridiskt säkraste att inte gör någonting så kan inget bli fel.
Du kan inte flytta på gränsen. Gränsen är vad den alltid har varit. Du kan upphöra att sköta allmän plats.Newgirl84 skrev:
Nja, jag har blivit skriftligt ombedd att flytta Häcken till tomtgränsen. Jag förstår att du skulle bråka, men jag tycker inte det är värt. Jag tänkte flytta in min ”gräns” korrekt nu. Jag har också blivit ombedd att flytta staket annat, liksom ett tiotal andra villor i området. Mina delar var lätta.
Ja staketet är ju din lösa egendom så den kan du flytta. Kommunen har inte ansvar att sköta andras lösa egendom på allmän plats. Plantorna är inte dina, de är kommunens. Om ni nu inte har kommit överens om att du får dem av kommunen. Om du och kommunen är överens om det så är det ju så. Då är ju ju fri att gräva upp dem, det är ju då dina plantor.
(Jag är inte alls så säker på att jag skulle bråka, jag skulle lösa det pragmatiskt. Men inom lagens ramar, inte genom olagligheter. Klassisk minnesregel: Två fel gör inte ett rätt.)
Så här står det i brevet (se bild)Claes Sörmland skrev:
Du kan inte flytta på gränsen. Gränsen är vad den alltid har varit. Du kan upphöra att sköta allmän plats.
Ja staketet är ju din lösa egendom så den kan du flytta. Kommunen har inte ansvar att sköta andras lösa egendom på allmän plats. Plantorna är inte dina, de är kommunens. Om ni nu inte har kommit överens om att du får dem av kommunen. Om du och kommunen är överens om det så är det ju så. Då är ju ju fri att gräva upp dem, det är ju då dina plantor.
(Jag är inte alls så säker på att jag skulle bråka, jag skulle lösa det pragmatiskt. Men inom lagens ramar, inte genom olagligheter. Klassisk minnesregel: Två fel gör inte ett rätt.)
De har bifogat bilder på just de planteringar de avser. Menar du att jag skall tolka detta som att jag inte får röra dem? Det tror inte jag. Jag förstår att jag skulle kunna låta dem vidta rättsliga åtgärder och själv anlita en advokat men jag vill nog faktiskt bara flytta in skiten….
Ja, rent juridiskt innebär ju det att kommunen skänker alla planterade buskar till dig om du vill ta emot dem. Frågan är väl då mer praktisk än juridisk. Vill du ha de där gamla planterade buskarna eller inte? Om du vill ha dem kan du ju gräva upp dem. Om du inte vill ha dem kan du ju såga dem längs marken. Om du sågar dem längs marken växer de upp igen.
Kom igen! De kommer inte att vidta några rättsliga åtgärder. Det är en juridisk okunnig person gatu och parkenheten som har skrivit detta. De är inte utbildade i juridik och har ingen aning om hur jordabalken fungerar.Newgirl84 skrev: