15 363 läst ·
83 svar
15k läst
83 svar
Ansvar för häck utanför tomt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Hur skulle du vilja ha det då? Att fogden hade stora egna rättsutredande resurser eller att vi inte hade någon offentlig utsökningsverksamhet alls, utan att allt sådan skedde via inkassobolag och tingsrätt?M merbanan skrev:
Vilket skulle vara bäst och effektivast, och varför skulle det vara så?
Förstår jag det rätt att skillnaden mellan handräckning och särskild handräckning hos fogden är att vid särskild handräckning fattar kronofogden ett beslut som kan verkställas (och som kan överklagas) medan vid handräckning så fattar kronofogden inte ett sådant beslut om det råder tvist mellan parterna?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Fick rätt om lyktstolpen
När LT träffade Tobias Herbinger för att prata om häcken berättade han att han noterat en överträdelse från kommunens håll. Nämligen att kommunens lyktstolpe stod på hans mark – utan så kallade servitut.Nu har kommunen utrett det hela och kommit fram till att det stämmer. Lyktstolpen står 20 centimeter in på Tobias tomt och måste därför flyttas ut cirka 40 centimeter. Flytten är beställd och kommer att ske inom tre veckor.
https://www.lt.se/2025-04-10/kommunen-kraver-rattelse-men-maste-sjalva-ratta/
Stora ekonomiska framgångar för kommunen. Men det är klart, det är ju bara att höja skatten, ingen hos kommunen drabbas.D Dilato skrev:Fick rätt om lyktstolpen
När LT träffade Tobias Herbinger för att prata om häcken berättade han att han noterat en överträdelse från kommunens håll. Nämligen att kommunens lyktstolpe stod på hans mark – utan så kallade servitut.
Nu har kommunen utrett det hela och kommit fram till att det stämmer. Lyktstolpen står 20 centimeter in på Tobias tomt och måste därför flyttas ut cirka 40 centimeter. Flytten är beställd och kommer att ske inom tre veckor.
[länk]
Ingen pragmatism och samarbetsvilja hos Södertälje kommun, uppenbarligen. "Vi har våra regler". Normala människor hade föreslagit för Tobias att lyktstolpen får stå kvar mot att häcken också får stå kvar, givetvis.D Dilato skrev:
När en fastighetsrättslig konflikt eskalerar till en personlig vendetta är det dags byta ut handläggande tjänsteman.
Kommuner ska nog inte äga mark.
Jag förstår att de tar i med hårdhandskarna mot folk som faktiskt annekterar kommunal mark. Det är ett växande problem med folk som inte inte kan skilja på mitt och ditt. Även bland fastighetsägare. Fast man tycker att de kanske ändå borde välja sina strider... I detta fallet kommer det bli intressant att se om rätten anser att man kan bli ägare av växtlighet utanför fastighetsgränserna när man köper en fastighet.
Jag förstår inte varför kommunen inte bara mejar ner den växtligheten som står på kommunens mark och som de inte vill ha.
Jag förstår inte varför kommunen inte bara mejar ner den växtligheten som står på kommunens mark och som de inte vill ha.
Det undrar jag också och jag antar att det beror på att medarbetarna på kommunen inte förstår jordabalkens reglering av fastigheter och tror att häcken som står rotad på kommunens mark tillhör grannfastigheten.E Eld skrev:Jag förstår att de tar i med hårdhandskarna mot folk som faktiskt annekterar kommunal mark. Det är ett växande problem med folk som inte inte kan skilja på mitt och ditt. Även bland fastighetsägare. Fast man tycker att de kanske ändå borde välja sina strider... I detta fallet kommer det bli intressant att se om rätten anser att man kan bli ägare av växtlighet utanför fastighetsgränserna när man köper en fastighet.
Kombinerat med någon stollighet av typen: "Vi måste behandla alla fastighetsägare i kommunen lika, vi kan inte röja just den här fastighetsägarens häck för då skulle vi behöva röja tusentals häckar." Ett lackmustest för att identifiera stollighet i kommunal sektor är när medarbetarna börjar prata om "likabehandlingsprincipen", då vet man att de inte tänker rationellt och försöker undfly ansvar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 293 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 293 inlägg
Och när kommunen faktiskt gör något då blir det, surprise suprise, också gnäll!
https://www.sydsvenskan.se/2025-05-17/deras-stockrosor-och-vinranka-hoggs-ner-vi-ar-i-chock/
Jag är också team Kommunen måste stoppa de som tar offentlig mark. Hade hoppats Malmö stad hade ett team som bara åkte ut och klippte ner häckar som tar hela gångbanor i anspråk. Vet inte hur många gånger jag som lång behöver gå ut med barnvagnen i gatan för att trottoarerna är överväxta av häckar eller korsningar där man inte ser pga 2-3 meter höga väggar av häckar.
https://www.sydsvenskan.se/2025-05-17/deras-stockrosor-och-vinranka-hoggs-ner-vi-ar-i-chock/
Jag är också team Kommunen måste stoppa de som tar offentlig mark. Hade hoppats Malmö stad hade ett team som bara åkte ut och klippte ner häckar som tar hela gångbanor i anspråk. Vet inte hur många gånger jag som lång behöver gå ut med barnvagnen i gatan för att trottoarerna är överväxta av häckar eller korsningar där man inte ser pga 2-3 meter höga väggar av häckar.