25 344 läst ·
115 svar
25k läst
115 svar
Ansvar för elfel i hyrd fjällstuga
Ingen har sagt att städarens uppgift bara är att städa. Uppgiften ska givetvis vara att göra objektet klart för nästa hyresgäst, där städning är en del av den processen.S SueCia skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Och du tycker det är lämpligt att lägga över någon som helst elansvar på städerskan?Alfredo skrev:
Ska hen kolla att vägguttagen sitter fast, ska hen prova jordfelsbrytare, ska hen kontrollera spisens anslutningskabel, osv?
Om de vore elektriskt kunniga hade de inte blivit städerskor från första början är jag övertygad om.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Som jag har skrivit tidigare anser jag det lämpligt att den person som städar även utför övriga moment som bedöms lämpliga för att säkerställa att objektet är redo för nästa hyresgäst. Exempel på sådana moment kan bland andra vara att kontrollera att samtliga ljuskällor/armaturer fungerar.S SueCia skrev:
Väljer hyresvärden att dela upp arbetet på flera olika personer går naturligtvis även detta bra, även om det antagligen blir mindre effektivt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Och vad menar du att det har för relevans för tråden? :OAlfredo skrev:
Som jag har skrivit tidigare anser jag det lämpligt att den person som städar även utför övriga moment som bedöms lämpliga för att säkerställa att objektet är redo för nästa hyresgäst. Exempel på sådana moment kan bland andra vara att kontrollera att samtliga ljuskällor/armaturer fungerar.
Väljer hyresvärden att dela upp arbetet på flera olika personer går naturligtvis även detta bra, även om det antagligen blir mindre effektivt.
Du vet väl lika väl som mig att glimtändare kan fungera klockrent trots att de ser ut som på TS bild.
Att kontrollera funktion på en lampa kan dom absolut göra, och det görs säkert också, men det är fullständigt irrelevant vad gäller elsäkerhet.
Har du inte läst vad TS skriver?useless skrev:
Att belysningen skulle kunna fungera med en glimtändare som ser ut som den aktuella är helt irrelevant för denna tråd.C Christofe skrev:
Ska dom även kontrollera att alla plattor på spisen fungerar och värmer vattnet enl norm, att ugnen fungerar.
Att bastun inte blir för varm
Tyvärr så är det tidspress, X antal stugor ska kontrolleras av en person
Att bastun inte blir för varm
Tyvärr så är det tidspress, X antal stugor ska kontrolleras av en person
Helt irrelevant. Hyresvärden ska givetvis se till att objektet som hyrs ut håller avtalat skick. Alldeles oavsett avtal ska det givetvis inte få förekomma åtkomlig starkström. Hur hyresvärden säkerställer det är dennes problem.nino skrev:
hsd
Medlem
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- 7 110 inlägg
Klart man betalar om man lämnar in bilen på Service, kör Du med springnotaS SueCia skrev:
Elsäkerhetskontroll är anläggningsägarens ansvar
Däremot så uppstår felaktigheter på uthyrningen och den enda som ser det är lokalvårdaren så det är ju enkelt att kolla att alla lampor lyser , inga vägguttag eller ljus knappar hänger löst, kablar trasiga samt toapapper finns
Det är ingen raketforskning att ha ögonen med sig under städningen samt om något verkar felaktigt ta kontakt med ägaren
hsd
Medlem
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- 7 110 inlägg
Förmodligen skulle städpersonen normalt sett vid städning titta upp under skåpen för att kontrollera om det behövs rengöring och säkerligen kunnat se avvikande metalltråd vid armaturen samt meddela ägaren om dettaAlfredo skrev: