25 343 läst ·
115 svar
25k läst
115 svar
Ansvar för elfel i hyrd fjällstuga
Förmedlaren sitter förmodligen 50 mil därifrån och har hyrt in någon billig yngling som städar och fyller på muggpapper. Att den personen skulle ha kompetens och ansvar för att syna av elanläggningen är en utopi.H HEM2121 skrev:
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Det enklaste (och troligen billigaste) är väl att köpa en glimtändare och byta? Kostnad 30-40 kr. Ingen kommer ändå att ta ansvar och ljus vill man ju ha. Och byter man inte kan ju någon annan få en stöt.H HEM2121 skrev:
Det borde krävas att jordfelsbrytare finns i stugor man hyr ut. Då är risken väldigt liten för personskador.C Christofe skrev:Hej,
Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.
När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.
Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.
Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.
Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?
Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?
Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?
Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.
Tack på förhand!
Om förmedlaren väljer att ha folk anställda som inte är kompetenta att utföra det jobb som förväntas så är det rätt givet att förmedlaren är oseriös. Självklart är det den som hyr ut som har ansvar att se till att uthyrningsobjektet är i acceptabelt skick. Är det för dyrt att ordna det så visar det bara att uthyrarens affärsmodell inte fungerar.useless skrev:
Kanske inte.S simbads62 skrev:
Men känner själv till ett fall där jag övernattade. Där var det inte såna här fel, men liknande lampa där lysröret var paj.
Dom hade ej brytt sig att byta den!
Det var några månader emellan mina övernattningar.
Ingår väl för övrigt städets uppgift att rengöra skåp (även där under) någon gång? Eller menar du att städare är verkligen så blåsta att de ej fattar att det där är farligt och avvikande? Lite nedvärderande i så fall....
Men då vet jag, då kan jag lugnt härva i stugor, hotellrumm mm utan konsekvenser då ingen ändå kollar allt efter förra gästen 😅
Kanske tom råka sno något med mig när ingen ser eller bryr sig om nåt annat än kanske nån minibar.
Var en gång med om att tv ej fungerade på hotellrum. Det gick jag ganska fort och klagade på just av anledningen att ingen sen skulle skicka efter en räkning till mig....fick även lite plåster på såren (rabatt). Själva tvn i sig var inte hela världen för mig då jag mest ville bara sova där och sen äta hotellfrukost.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Har hyrt stugor många gånger och det har vid enstaka tillfällen varit småfel. Vid alla de tillfällena har det varit enklare att åtgärda för att familjen ska kunna ha sin semester utan att behöva tänka på problem av den här arten. Självklart har jag påtalat felen med en uppmaning att vara mera noggrann och vid ett par tillfällen begärt kompensation för utlägg (med kvitton) och fått kompensation vid de tillfällena. Att utkräva ansvar är oftast meningslöst men det kommer säkert uthyraren göra då han/hon tvingats betala.
Som jag skrev förväntas den anställde städa och fylla på toalettpapper. Det klarar säkerligen vederbörande galant.L lbgu skrev:Om förmedlaren väljer att ha folk anställda som inte är kompetenta att utföra det jobb som förväntas så är det rätt givet att förmedlaren är oseriös. Självklart är det den som hyr ut som har ansvar att se till att uthyrningsobjektet är i acceptabelt skick. Är det för dyrt att ordna det så visar det bara att uthyrarens affärsmodell inte fungerar.
Det är vissa skribenter här i forumet som har orimliga förväntningar på städpersonalen.
Precis så går det när man anställer billig arbetskraft med dåliga arbetsvillkor och bryr sig bara om vinsten. Gissar att stugan var ändå inte billig.L lbgu skrev:Om förmedlaren väljer att ha folk anställda som inte är kompetenta att utföra det jobb som förväntas så är det rätt givet att förmedlaren är oseriös. Självklart är det den som hyr ut som har ansvar att se till att uthyrningsobjektet är i acceptabelt skick. Är det för dyrt att ordna det så visar det bara att uthyrarens affärsmodell inte fungerar.
Så går det som sagt när allt ska gå på nån sekund. Är inte ens ordentlig städade i många fall.useless skrev:
Är heller inte städarens fel. Men sättet man gör det för att allt går på tid.
Hur många av de som städar alternativt kontrollerar städningen mm i uthyrningsstugor på campingplatser har kunskaper om hur vägguttag mm ska se ut?L lbgu skrev:Om förmedlaren väljer att ha folk anställda som inte är kompetenta att utföra det jobb som förväntas så är det rätt givet att förmedlaren är oseriös. Självklart är det den som hyr ut som har ansvar att se till att uthyrningsobjektet är i acceptabelt skick. Är det för dyrt att ordna det så visar det bara att uthyrarens affärsmodell inte fungerar.
Relativt många som jobbar på campingplatser är ungdomar/unga vuxna, 16-23 år, som har det som sommarjobb mellan studier.
Jag har säsongsjobbat sju säsonger på två olika campingplatser som vaktmästare. Det hände mer än en gång varje säsong att en nyanländ gäst har kontaktat receptionen och sagt att något är trasigt fastän stugan är avsynad efter förra gästen.
Jag tycker det är en väldigt rimlig förväntan, när jag hyr en bostad, att det inte ska finnas lätt åtkomlig starkström och det på en plats där man normalt trevar efter en strömbrytare.useless skrev:
Hur hyresvärden löser detta är inte min sak men att denne misslyckats rejält i denna tråd är naturligtvis helt uppenbart.
Denna situation måste ju kunna uppstå på kontor, hyresrätter, affärer, lokaler, skolor.
Är elanläggningen i dåligt skick är det en sak. Saknas jfb kan jag tycka det är tveksamt på ett ställe med många olika besökare.
Men är det normalt slitage kommer sådant här alltid hända. Det är inte misskötsel eller någons fel. Det viktiga är väl att vi agerar när vi ser det och upplyser de som inte förstår vad som är farligt.
Skulle det framkomma att tidigare hyresgäst upplevt samma sak utan åtgärd är det mycket allvarligt.
Är elanläggningen i dåligt skick är det en sak. Saknas jfb kan jag tycka det är tveksamt på ett ställe med många olika besökare.
Men är det normalt slitage kommer sådant här alltid hända. Det är inte misskötsel eller någons fel. Det viktiga är väl att vi agerar när vi ser det och upplyser de som inte förstår vad som är farligt.
Skulle det framkomma att tidigare hyresgäst upplevt samma sak utan åtgärd är det mycket allvarligt.