S
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Det är inte vad jag läser. Som kommentar till:

Svarade du:

Tämligen irrelevant!

Det är helt upp till hyresvärden hur han säkerställer att objektet är redo för nästa hyresgäst. "Elsäkerhetsansvar" är det enbart du som talar om. Jag har sagt att jag tycker det är rimligt att den som i övrigt gör objektet klart mellan olika hyresgäster, även kontrollerar att all belysning fungerar, vilket du för övrigt påstår att du håller med om.

Jag har inte uttryckt någon åsikt kring detta och vad jag eventuellt tycker är också helt irrelevant.
Du läser alltså inte.

Tänk vilken fantastisk värld vi skulle ha om byggahus trusten skötte allt. Allt skulle vara så säkert att det aldrig skulle kunna hända någonting.........De styrande har definitivt missat något.

• Haha
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du läser alltså inte.
En helt onödig kommentar som inte för diskussionen framåt. Om du anser att jag missförstått dig, och vill reda ut det, får du förklara vad det är du anser att jag uppfattat fel. Vill du inte göra det är det bättre att du håller tyst än skriver meningslösa påhopp.

S SueCia skrev:
Så när du anställer en städerska, som ofta inte talar svenska, och har bristfällig engelska eller ingen alls, så ska du säkerställa att städerskan även har grundläggande elkunskaper, på en nivå som är såpass bra att du kan belasta denne med någon som helst ansvar för elsäkerheten vad gäller dessa punkter.

Annars skulle det ju fungera att låta städerskor vara städerskor och inte vaktmästare också faktiskt, som det brukar vara tänker jag.
Det beror väl på hyresvärden hur den vill fördela arbetet.
Antingen kollas de "lätta" sakerna via städarna eller via vaktmästare.
Oavsett så behöver hyresvärden kolla av skicket på objektet mellan uthyrningarna.

S
Alfredo Alfredo skrev:
En helt onödig kommentar som inte för diskussionen framåt. Om du anser att jag missförstått dig, och vill reda ut det, får du förklara vad det är du anser att jag uppfattat fel. Vill du inte göra det är det bättre att du håller tyst än skriver meningslösa påhopp.
Jag svarade på ett inlägg om att städerskor ska kontrollera vägguttag, brytare, kablar, armaturer osv. Jag sa att "du är mer än måttligt naiv om du tror såna kontroller skulle fungera" och du svarar typ "Klart de kan kolla funktionen på belysningen, det är inte svårt".

Ful argumentationsteknik när du lyfter bort alla sakerna jag ifrågasatte och behöll den enda punkten jag faktiskt redan uttryckt ett medhåll för.

Men det brukar vara så när man saknar egna argument, då vilseleder man diskussionen istället.

• Gilla
simbads62
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Det beror väl på hyresvärden hur den vill fördela arbetet.
Antingen kollas de "lätta" sakerna via städarna eller via vaktmästare.
Oavsett så behöver hyresvärden kolla av skicket på objektet mellan uthyrningarna.
För att en kontroll ska fylla något syfte så behöver kontrollen också förbindas med ett ansvar.
Jag anser inte att en städerska ska åläggas någon som helst elsäkerhetsansvar faktiskt.

Och vill man det, då får man kanske anställa fastighetsskötare som städar istället.

C
S SueCia skrev:
Jag svarade på ett inlägg om att städerskor ska kontrollera vägguttag, brytare, kablar, armaturer osv.
Icke att förglömma alla andra, icke elrelaterade grejor, som kan vara behäftade med fel.

hsd
S SueCia skrev:
Jag har redan hållt med om att städerska absolut kan kontrollera belysningens funktion, läser du över huvud taget? :D

Däremot skulle det ALDRIG fungera att lägga över någon som helst ansvar för att kontrollera att vägguttag sitter fast, brytare sitter fast, kablar är oskadda och sitter fast, glimtändare är hela, armaturer saknar lock, osv. osv.

Jag undrar ändå om du ens vistats på ett hotell någon gång i ditt liv och om du isåfall träffat på städerskorna, och om du då tycker att ett elsäkerhetsansvar är lämpligt att lägga på dessa?

Återigen, om städerskan missar en trasig glimtändare, löst uttag, och en hyresgäst skadar sig, tycker du att städerskan ska stå ansvarig för det då?
Man behöver inte gå till överdrift, städpersonal kan rapportera uppenbara fel tex. vägguttag som hänger i trådarna, strömbrytare som sitter löst sladdar som isolering förstörts dvs sådant som syns utan undersökning
Ansvaret ligger alltid på fastighetsägaren

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så då kan ju en enskild husägare också hävda en massa saker att man ej visste 🤔

Lustigt att stora uthyrare slipper ansvar när det riktigt tjatas i alla trådar om just hemmapul och faran med det!

Det här felet borde man ju ha upptäckt när man exempelvis rengör bostaden.
Tror ej det ingår i städpersonalens uppgifter att kontrollera elinstallationer faktiskt . Sen känns det som om frågeställaren är ute efter att kunna kräva pengar . Håll fingrarna i styr småbarn petar runt i allt vilket en vuxen människa inte borde göra

Shocker! Även denna tråd spårade ur.

• Haha
Pecka Langer
  • Laddar…
C Christofe skrev:
Hej,

Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.

När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.

Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.

Deras svar i efterhand är i korthet:
* de har inte fått någon tidigare felanmälan
* de menar därför att de inte kunnat känna till felet
* och att det därmed inte är deras fel att jag drabbats.

Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Hur långt sträcker sig ett sådant tillsynsansvar i praktiken?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.
* Brister deras förmåga att förstå allvaret?

Juridiskt:
* Kan detta fall under ”framkallande av fara för annan”?

Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?

Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.

Tack på förhand!
Fråga Lawline på nätet. Det är gratis. Kontakta Konsumentrådgivning.Det är också gratis.
Vänta inte för länge !

S simbads62 skrev:
Håll fingrarna i styr småbarn petar runt i allt vilket en vuxen människa inte borde göra
Så du skulle inte känna dig fram efter lampknappen på en bänkbelysning som sitter skruvad i överskåpens undersidan?
1778305681869.jpeg

C Christofe skrev:
T.ex. kan de införa en rutin att städare kollar alla lampor, om inte för elsäkerhet, så för att de ska vara hela när nästa hyresgäst kommer. En enkel okulär besiktning borde deras städ-team klara av.
-
Men visst jag köper övrigas argument här.
Jag har en fjällägenhet och ser att den okulära besiktningen av lägenheten efter det att jag själv använt den och innan nästa gäst kommer tar max en minut att göra. i det fall bolaget själva städat efter gäst har Jag har haft fall där hyresgäster har fördärvat stick kontakter och framfört detta som något städpersonalen borde observera men det tyckte inte dom.

Pellegnillot71
C Christofe skrev:
Hej,

Jag vill gärna få input kring ansvarsfördelning i ett fall som rör elsäkerhet i en uthyrd stuga.

När jag kom fram på kvällen gick jag runt och tände lampor. Under en köksbänk satt en lysrörsarmatur. I samband med att jag trevade med handen för att finna av/på knappen fick jag en ordentlig stöt. Det visade sig att glimtändaren vara trasig och saknade skydd.

Stugan hyrs ut via en av fjällens största förmedlare, de ansvarar även för tillsyn, service mm.

Det jag funderar på är:
* Har en uthyrare/förmedlare ett ansvar att säkerställa att elinstallationer är säkra, även mellan uthyrningsveckorna under säsongen, och utan tidigare felanmälningar?
* Är det rimligt att hänvisa till att “ingen rapporterat felet tidigare” i en sådan här situation?
* De lutar sig alltså mot att hyresgäster skal anmäla fel, annars finns liksom inte problemet.

Juridiskt:

Vilka skyldigheter och ansvar har uthyraren? Vad är rimliga kontroller inför att nya hyresgäster anländer?

Kan tillägga att städning ingår i stughyran. Ifall en rutin att kontrollera att lampor hade varit på plats, så hade det upptäckts utan att någon hyresgäst behövt anmäla.

Tack på förhand!
Dog du?

H
C Christofe skrev:
Hej,

Det jag funderar på är:

Juridiskt:

Tack på förhand!
H Håbbe01 skrev:
Tror att ansvaret för elsäkerheten ligger hos fastighetsägaren och inte Förmedlaren
Förmedlaren bör syna av huset/lägenhet efter varje gäst har lämnat så att det är säkert för nästa gäst. Då finns det också möjlighet för fastighetsägaren att kräva ersättning för skador från gästen som har orsakat skadan. Elen är viktigt, tänk om ett barn kommer år någon felaktig kontakt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.