25 591 läst ·
115 svar
26k läst
115 svar
Ansvar för elfel i hyrd fjällstuga
Problemet ät att man enl jordabalken kap12 §9 inte får hyra ut med livsfarliga elfelC cpalm skrev:
"På tillträdesdagen skall hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet"
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12
Detta gör enl mitt tycke då att livfarliga elfel som TS visat på gör att MÅSTE hyresvärd/fastighetsägare inspektera det som hyrs ut mellan VARJE hyresgäst.
Hur hyresvärd/fastighetsägare löser detta är ointressant.
dessutom har TS som hyresgäst laglig rätt att få hyran nedsatt på grund av detta enl
jordabalken kap12 §11 som jag ser det.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12
Det kan man tycka, men det är inte en "korrekt" tolkning av lagen. Paragrafen lägger grunden till vad hyresgästen kan kräva av hyresvärden, men det innebär inte att det finns något formellt krav på att hyresvärden är skyldig att företa någon specifik åtgärd för att proaktivt försäkra sig om att hyresobjektet är i fullvärdigt skick inför tillträdet.M MrDizzy skrev:
En hyresförmedlare med lite självbevarelsedrift är givetvis angelägen om att hyresgästerna är nöjda, men jag skulle vilja påstå att det i praktiken är rätt vanligt att man upptäcker mer eller mindre allvarliga fel. Det är uppenbart att praxis är att förmedlaren bara gör en grundläggande översyn inför tillträdena, och inte en komplett djupgående besiktning. Blir det fel åtgärdar man efter påpekande, alt. kompenserar ekonomiskt, och jag är som sagt övertygad om att de säkrar upp sig mot ägaren vad beträffar den risken.
Om inte jag missminner mig så heter det lokalvårdare nuförtiden....och då borde en enkel koll ingå ,typ att se efter om en underskåps belysning inte har fått en smäll av stekpannanAlfredo skrev:
Det hade räckt med att försöka kolla om lampan fungerade eller inte.useless skrev:
Jag har bara menat att en enkel kontroll av funktion hade , i detta fall, räckt.
nope, lampan fungerade inte pga den trasiga glimtändaren…useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 894 inlägg
När frågan om vem som är innehavare varit på tal så har elsäkerhetsverket även lagt ett visst ansvar på hyresgästen - att rapportera fel, saker som går sönder eller som de upptäcker är felaktiga. Dvs den som råder över eller disponerar anläggning kan ha ett ansvar. För hyresrätter behöver detta vanligen regleras i hyresavtalet, så vad står där?
Samtidigt är hyresvärden skyldig att fortlöpande kontrollera anläggning. Hur ofta det är får man fråga esv om. De gjorde nyligen lite tillsyn hos div företag där jag har för mig de klagade på att dokumenterade rutiner för kontroll saknades i många fall. Men ingen info om periodicitet. Det är ska "framgå" av en riskbedömning, dvs hur stor är sannolikheten att en hyresgäst har sönder något så pass allvarligt som i detta fall.
Detta betyder då att för att kunna ställa en hyresgäst till svars måste det dels finnas ett avtal och dels måste de inspektera lägenheten efter varje hyresgäst.
Uthyrarens ointresse för detta fall där man fått strömgenomgång torde kunna bli en artikel i Aftonbladet ifall de inte skärper sig.
Samtidigt är hyresvärden skyldig att fortlöpande kontrollera anläggning. Hur ofta det är får man fråga esv om. De gjorde nyligen lite tillsyn hos div företag där jag har för mig de klagade på att dokumenterade rutiner för kontroll saknades i många fall. Men ingen info om periodicitet. Det är ska "framgå" av en riskbedömning, dvs hur stor är sannolikheten att en hyresgäst har sönder något så pass allvarligt som i detta fall.
Detta betyder då att för att kunna ställa en hyresgäst till svars måste det dels finnas ett avtal och dels måste de inspektera lägenheten efter varje hyresgäst.
Uthyrarens ointresse för detta fall där man fått strömgenomgång torde kunna bli en artikel i Aftonbladet ifall de inte skärper sig.
Den som städar borde ju kolla om det är skitigt kring lysröret och då givetvis upptäcka felet. Så den som städat har uppenbarligen varit slarvig och inte gjort sitt jobb ordentligt.hsd skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 540 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 540 inlägg
Och du tycker att bilmekanikern som har bilen inne för oljebyte ska kolla igenom bromsar, avgassystem, backspeglar, lampor, växellåda, bränslefilter, bilens klädsel osv. när dom ändå håller på?C Christofe skrev: