25 542 läst ·
115 svar
26k läst
115 svar
Ansvar för elfel i hyrd fjällstuga
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
nja det hänger ju hela tiden på graden av uppsåt. Kan man bevisa att det saknas helt så blir det ju bara en olycka som ingen kan ansvara för. Har det däremot stuckit ut strömförande kablar ur en vägg där man kan bevisa att flera personer sett det över en lång tid, ja då blir det ju annorlunda.......kisumisu skrev:
Fast att exempelvis kontrollera att all belysning fungerar borde ta extremt lite tid extra om det bara införs som ett självklart moment i deras städrutin. Ungefär som jag antar att de kontrollerar och vid behov fyller på toalettpapper, byter handdukar, putsar badrumsspegeln och vad de nu gör vid sin städning.useless skrev:
Och i det här fallet hade de som vanligt tryck på knappen till lysrörsarmaturen under bänken och konstaterat att den fungerar.Alfredo skrev:
Fast att exempelvis kontrollera att all belysning fungerar borde ta extremt lite tid extra om det bara införs som ett självklart moment i deras städrutin. Ungefär som jag antar att de kontrollerar och vid behov fyller på toalettpapper, byter handdukar, putsar badrumsspegeln och vad de nu gör vid sin städning.
Jag ser ingen större mening med att vi gissar om just detta fel hade upptäckts i just detta fallet.H Hybro skrev:
Min poäng är att grundläggande kontroller innan uthyrning bör göras. I denna kontroll bör exempelvis ingå att samtliga ljuskällor/armaturer fungerar. Lämpligen görs dessa kontroller som en naturlig del i det "städarbete" som jag utgår från görs innan en ny hyresgäst kommer. Den extratid det tar borde rimligen var mycket kort.
Håller helt med här.Alfredo skrev:
Jag ser ingen större mening med att vi gissar om just detta fel hade upptäckts i just detta fallet.
Min poäng är att grundläggande kontroller innan uthyrning bör göras. I denna kontroll bör exempelvis ingå att samtliga ljuskällor/armaturer fungerar. Lämpligen görs dessa kontroller som en naturlig del i det "städarbete" som jag utgår från görs innan en ny hyresgäst kommer. Den extratid det tar borde rimligen var mycket kort.
I samband med städningen så anser jag att minimum är en grundläggande kontroll av vad som ser ut att vara trasigt och att alla elektriska apparater och ljuskällor fungerar som de ska.
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Jag har bott på åtskilliga ganska lyxiga hotell runt om i världen där jag fått påpeka att den ena eller andra lampan inte fungerar. Eller andra liknande småfel. Så att städare på en privatuthyrning skulle ha en sådan rutin tror jag inte man kan räkna med.Alfredo skrev:
Jag med. Och som kompensation för dessa misstag har jag fått sådant som restaurangvouchers, "bonuspoäng" eller till och med frinätter.H hempularen skrev:
Detta argument tycker jag nästa är som att säga:H hempularen skrev:
"Vi har massvis med trådar här på forumet om plattsättare som misslyckats med fallet på badrumsgolvet, så att detta ska vara korrekt tror jag inte man kan räkna med". 😱
Uthyraren "löser" säkert detta avtalsmässigt mot stugägaren på så sätt att denne är skyldig att se till att alla installationer är i gott skick. Finns säkert en rutin så att städarna kan rapportera in brister de händelsevis observerar, men någon aktiv undersökning gör de knappast.M MrDizzy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Det ska man inte själv behöva fundera på om man bor på ett "ganska lyxigt hotell". Den kompensationen ska komma alldeles automatiskt. 😉 Men visst, pratar vi rena struntsaker så håller jag naturligtvis med dig.H hempularen skrev:
Det vi diskuterar i tråden är dock ingen struntsak utan ett potentiellt livsfarligt fel.