Jo du står i startblocken och vacklar sen kan det ju så klart ta dagar eller minuter att reda ut bara du känner dig säker. Ja är de svetsade där också kan du göra som du skriver det går bra.

Du får förstå att jag i princip endast skriver här för att försöka hjälpa dig och i stort bara i forumdelar och trådar där jag har helt klart för mig vad jag svarar på.

M
GK100 GK100 skrev:
Jo du står i startblocken och vacklar sen kan det ju så klart ta dagar eller minuter att reda ut bara du känner dig säker. Ja är de svetsade där också kan du göra som du skriver det går bra.

Du får förstå att jag i princip endast skriver här för att försöka hjälpa dig och i stort bara i forumdelar och trådar där jag har helt klart för mig vad jag svarar på.
Jag förstår och är otroligt tacksam!
Jag kommer inte åt att se hur det går vidare efter kontaktorn. Det syns att det är 2 kablar anslutna till utgångarna för resp; L1/L2/L3. De båda lila kan jag följa men en svart och en orange försvinner (de båda frågetecknen i min skiss). Kanske behövs därför en bygling från L1/L2 till L3 på kontaktorns ingång

Att anslutna nollan till resistorerna är det största problemet just nu. Det är pillrigt och nära metallytor så jag behöver en anslutning som sitter bergfast vilket mitt första försök gjorde.

M MathiasFr skrev:
Hej!

Jag har tänkt byta ut den gamla ugnen som var 3-fas vid inköp men med medföljande instruktioner var lätt att konvertera till 1-fas.

Den "nya" ugnen är också 3-fas även om den finns att köpa som 1-fas. Den är dock mycket mera komplex och jag är inte hundra på hur jag ska göra. Här är lite foton hur det ser ut inuti:
Är du osäker ta dit en elektriker kolla upp att du har 3fas och ansluten nolla också som moderna spisar ungnar oftast kräver om den saknas så pajar spis ugn direkt

M
Det är ett jobb för en servicetekniker från tillverkaren. Men med vad som framkommit i denna tråd så misstänker jag att det inte bara handlar om hur koppla utan 1-fas version gissar jag är annorlunda programmerad. I mitt fall tror/hoppas jag den eventuella förlust inte är viktig (kommer inte att laga 20kg mat samtidigt) utan ser det mer som en fördel då jag har knappt med ström till lägenheten.

Jag har varit och köpt lite nya prylar för ombyggnaden då först försöket inte gick tillräckligt bra, hoppas kunna prova under morgondagen.

Jag har en måhända liten personlig reflektion jag funderat på ett tag gällande detta projekt.

Är det inte värt att anlita en elektriker (om ändå en fransos) att utföra ändringarna?

Om jag tar mig själv som exempel får jag i egenskap av licensierad innehavare av Cept klass 1 radiosändarcertifkat tillverka effektförstärkare med högspänningstrafos och tillhörande kringutrustning och koppla in i vägguttaget och använda för eget bruk. Kommer jag då göra det - även om jag får? Här är mitt eget svar nej, nope, icke osv- jag anser att jag inte har erforderlig know how även om jag nog inte skulle göra ngt formellt fel.

Mvh

Stefan

M
-Jag är inte beredd att ta den kostnaden.
-Ugnen var ett impulsköp pga det låga priset som jag aldrig tidigare sett. Den är fortfarande utanför min budget men försäljning av befintliga ugnar så kommer jag nog under min mentalt förutbestämda budget
-En tidigare liknande men enklare ugn var så enkel att ändra så det fanns med instruktionsboken (2:a skälet till impulsköp)
-Tack vare utmärkta råd och förklaringar från generösa forummedlemmar så är jag inte särskilt osäker på ombyggnad/omkoppling utan mer hur den kommer att bete sig. Förklaringar och skisser från blackarrow ger nämligen att ugnen kan vara programmerad att köra de båda värmarna på halv effekt, antingen separat eller samtidigt alternativt köra en av värmarna på full effekt. Det innebär med planerad relativt enkla ombyggnad så kommer den att i sämsta fall värma varje värmare med 1,9kW när styrning signalerar 50% effekt samt 3,8kW när styrningen signalerar 100% effekt.

Problemet jag har att lösa är att ansluta en kabel till stjärnpunkten för 3-faskopplingen, ett bleck som svetsar samman de tre resistanserna i varje värmare. Jag upplevde att 1:a försöket inte vara tillräckligt starkt. Förhoppningsvis an jag imorgon testa vidare med en stadigare lösning och en bättre anslutning av kabeln (ringkabelsko som Bo.Siltberg påpekade)

• Gilla
Beje.B och 1 till
  • Laddar…
M
2:a försöket gick bättre, väldigt stadigt

Oorganiserad samling av kablar och elektriska komponenter, möjlig säkerhetsrisk, behov av ordentlig kabelhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska komponenter och kablar inne i en apparat, sannolikt elektronik eller maskinutrustning.
Skapa konto

-Omkoppling av anslutnigskabelns nolla via 5-polig Wago till de båda värmepatronerna samt till den plint dit kabelns nolla var ansluten i original. Även kabelns bruna ledare ansluten till denna Wago.
-Kontaktorns L3 byglad till L2
-En resistans i varje värmepatron bortkopplad från kontaktorn (lila kablar och isolerad via en Wago som hänger i luften.
-Anslutningskabelns blå och brun parallellkopplade i 230V stickpropp samt svart och grå
Inre delar av en server eller dator, med kylflänsar, kablar och elektroniska komponenter.
Skapa konto

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
M
Sovit på omkopplingen och börjat kontrollmäta. Upptäcker något som jag tycker inte borde vara där....

Med anledning av detta har jag klippt bort ett bar buntband för att bättre kunna följa vad som händer mellan L3 och en kopplingsplint och upptäcker en ny kabel inritad i schemat nedan vid *. Det är alltså fyra kablar som kopplats samman i en krympslang.

Handritat schema med konnektorer, kablar och komponenter, eventuellt en elektrisk krets eller signalvägöversikt.
Skapa konto

M
Jag har 29ohm mellan plint och L3 enligt nedan schema vid sluten kontaktor (bruten kontakt vid röda krysset). Det känns inte bra!
Utan bygel är det avbrott. Spontant skulle jag ta bort bygeln....

Vad tror ni om detta??

Handritad skiss av elektriska kretsar och komponenter, kanske för felsökning eller designkoncept.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M
kopplar jag tillbaka anslutningskabelns blå till originalkopplingen (bruna fortfarande parallel med blå i stickkontakten) så får jag istället avbrott mellan L3 och plint (bruten kontakt vid röda krysset) jämfört med ovan 29ohm

M MathiasFr skrev:
Jag har 29ohm mellan plint och L3 enligt nedan schema vid sluten kontaktor (bruten kontakt vid röda krysset). Det känns inte bra!
Utan bygel är det avbrott. Spontant skulle jag ta bort bygeln....

Vad tror ni om detta??

[bild]
Vad tror du själv?
När bygeln L2-L3 sitter där så mäter du vad som finns mellan L2 - N - "plint". För att avgöra om den *-markerade ledningen har någon funktion bör du mäta den så isolerat som möjligt,dvs med bygeln borta när mellan L3 och övriga poler.

M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
När bygeln L2-L3 sitter där så mäter du vad som finns mellan L2 - N - "plint".
Där är jag inte med. Måste inte SSR leda för att mäta där om min skiss är rätt?

Om det nu inte finns något mer än dessa SSRer. Den extra ledaren bör ju gå till något som förbrukar ström, troligen (förhoppningsvis) mot N. Frågan är om det är något viktigt. Och frågan är om du behöver ta reda på det utan kan behålla bygeln.

M
Då är jag med igen. Jag behöver verkligen ett kopplingsschema....

Någon som har kontakter eller är elektriker/Servicetekniker som kan "beställa" ett sådant?

M
Har fortfarande inte funnit något schema.
Nedan ett foto på kontaktorn som jag skulle vilja ta loss från skenan för att bättre se vart ledarna tar vägen. Den vita delen som mejseln pekar på har att skjuta uppåt men kontaktorn sitter då fortfarande hårt fast. Hur fungerar dess låsmekanism?

Ett elskåp med många färgkodade kablar, anslutningar och komponenter, indikerar en elektrisk installation.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.