18 610 läst ·
174 svar
19k läst
174 svar
Ansluta 3-fas ugn till 1-fas
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Detta är inte ett jobb för en elektriker utan en servicetekniker från Rational.
Koppla om från 3-fas till 1-fas full effekt tror jag att jag fixar men jag skulle helst vilja köra 2/3 effekt pga av att jag bara har 30A till hela lägenheten. dra in 3-fas tror jag inte ens är möjligt och ta hit en tekniker finns tyvärr inte med i budgeten.
Häromdagen pratade jag med grannen ovanför. Huset âr byggt 1959 och de har aldrig renoverat elsystemet. De har bara de som Demmpa kallar "huvudsäkring/JFB som är inställd på 30A & 500mA." i #62. Ingen elcentral eller ytterligare säkringar. Ni som är utbildade elektriker och rörmokare skulle bara skrika och aldrig mer sätta era fötter i Frankrike när ni sett/fattat hur det går till här
Koppla om från 3-fas till 1-fas full effekt tror jag att jag fixar men jag skulle helst vilja köra 2/3 effekt pga av att jag bara har 30A till hela lägenheten. dra in 3-fas tror jag inte ens är möjligt och ta hit en tekniker finns tyvärr inte med i budgeten.
Häromdagen pratade jag med grannen ovanför. Huset âr byggt 1959 och de har aldrig renoverat elsystemet. De har bara de som Demmpa kallar "huvudsäkring/JFB som är inställd på 30A & 500mA." i #62. Ingen elcentral eller ytterligare säkringar. Ni som är utbildade elektriker och rörmokare skulle bara skrika och aldrig mer sätta era fötter i Frankrike när ni sett/fattat hur det går till här
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Elcentralen du har ser ju bättre ut än svenska lösningar:
- Mätarsäkring med 500mA jordfelsbrytare som ger viss redudans för 30mA jordfelsbrytare i centralen vad gäller brandskydd och indirekt personskydd.
- Enfas vilket eliminerar risken för att spänningen överstiger 230V om nollan lossnar i kundens anläggning eller om ledare kopplas fel.
- Bättre lastbalansering när man inte behöver bekymra sig om vilken fas laster ligger på.
- Mindre och smidigare central.
- Separata kretsar för belysning gör att taklampor och golvlampor inte går på samma säkring. 16A till uttagen, sannolikt på 2.5 mm2 och 10A till belysningen, sannolikt på 1.5mm2.
- Mätarsäkring med 500mA jordfelsbrytare som ger viss redudans för 30mA jordfelsbrytare i centralen vad gäller brandskydd och indirekt personskydd.
- Enfas vilket eliminerar risken för att spänningen överstiger 230V om nollan lossnar i kundens anläggning eller om ledare kopplas fel.
- Bättre lastbalansering när man inte behöver bekymra sig om vilken fas laster ligger på.
- Separata kretsar för belysning gör att taklampor och golvlampor inte går på samma säkring. 16A till uttagen, sannolikt på 2.5 mm2 och 10A till belysningen, sannolikt på 1.5mm2.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Funderar du på att emigrera?H HenrikHuslöse skrev:Elcentralen du har ser ju bättre ut än svenska lösningar:
Whisky'n âr billigare här ;-)
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
En vanlig stickkontakt är inte rotationssymetrisk här så man kan hålla koll på fas och nolla!H HenrikHuslöse skrev:Elcentralen du har ser ju bättre ut än svenska lösningar:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
sökning på "celduc sob665330-r/2" ger tex detta:
(https://www.celduc-relais.com/en-us/sob-dual-solid-state-relays/)
Det är väl precis så det är gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(https://www.celduc-relais.com/en-us/sob-dual-solid-state-relays/)
Det är väl precis så det är gjort?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Den värmer via de två återstående värmeelementen. Hur mycket beror på om nolla finns ansluten. Men i ditt fall med enfas och ansluten nolla så får du 2/3 effekt.