Den ska dras mot dig

M
Tackar, är framför ugnen om ett par timmar och provar då

M
Har försökt. Hur mycket ska den dras ut och hur kraftigt får man dra?

M
Redigerat:
M
blackarrow blackarrow skrev:
Värmeelementenär ju bara 3 + 3 resistanser. Går det ström genom utvecklas värme. Ingen ström — ingen värme.
Men nolledare ansluten i mittpunkten blir det enkelt, se sista figuren Men med flytande mittpunkt (MP) är kanske lite svårarbetat förstå… Några bilder borde göra det tydligt.

Trefas med inkoppling i 2 steg blir lite komplicerat.
Hur mycket effekt blir det med 1 resp 2 SSR tillkopplade?
Båda 2, inga konstigheter. Full effekt.
Bara 1 till. Då är 2 restistanser seriekopplade till 400V dvs 200V över varje.
Det ger ca 1,5kW isf 2kW per resistans.

[bild]

[bild]
På sidan 32 i nedan dokument beskrivs hur det du ritat är gjort i denna ugn för ånggeneratorn (50% & 100%)

http://www.jeoushun.com/rational/8051113_SCC_Modul_en_V02.pdf

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
M
Min ugn kopplad för 3-fas anslutning

http://www.jeoushun.com/rational/8051113_SCC_Modul_en_V02.pdf
sidan 66:
- Mellan M1 pin3 och svart ledare (BK/L1): 2 ohm
- Mellan M1 pin3 och orange ledare(OG/L2) : ingen kontakt
- Mellan M1 pin2 och anslutningskabelns blå ledare: 0 ohm
- Med sluten kontaktor har jag 0 ohm mellan plint och L3 (min handskiss)

Något annat att testa innan jag kopplar om till 1-fas?

M MathiasFr skrev:
Har försökt. Hur mycket ska den dras ut och hur kraftigt får man dra?
Den vita "låsningen" går in under din skenan och det handlar om max 3-4 mm som den ska dras ut. Man brukar sätta en skruvmejsel "uppifrån" och bryta lite lätt mot kontaktorn, sedan kan man vinkla upp kontaktorn lite och lyfta upp den.

M MathiasFr skrev:
Min ugn kopplad för 3-fas anslutning

[länk]
sidan 66:
- Mellan M1 pin3 och svart ledare (BK/L1): 2 ohm
- Mellan M1 pin3 och orange ledare(OG/L2) : ingen kontakt
- Mellan M1 pin2 och anslutningskabelns blå ledare: 0 ohm
- Med sluten kontaktor har jag 0 ohm mellan plint och L3 (min handskiss)

Något annat att testa innan jag kopplar om till 1-fas?
Jag har skumläst lite i tråden om jag fattat rätt så är detta en ren 3fas ugn utan nolla ? Och om det är så så är allt gjort för 400volt kontaktorspolar 400v värmarna 400volt m,m och då måste ju allt sådant också bytas ut tror inte det är värt besväret och priset i sådana fall .

M
Jag kan peta in en mejsel ungefär som mejseln på fotot och få plastbiten att vridas uppåt men kontaktorn lossnar inte. Det går också att sticka en mindre mejsel underifrån som fotot är taget men där kan jag inte rubba plastbiten

M
B Beje.B skrev:
Jag har skumläst lite i tråden om jag fattat rätt så är detta en ren 3fas ugn utan nolla ? Och om det är så så är allt gjort för 400volt kontaktorspolar 400v värmarna 400volt m,m och då måste ju allt sådant också bytas ut tror inte det är värt besväret och priset i sådana fall .
Det finns nolla och i schema jag länkat till för en systerugn så ser man att alla komponenter är 1-fas (trafo, fläkt) eller lågspänning. Så ser det även ut i espressomaskiner för profesionellt bruk.

• Gilla
Beje.B
  • Laddar…
M MathiasFr skrev:
Jag kan peta in en mejsel ungefär som mejseln på fotot och få plastbiten att vridas uppåt men kontaktorn lossnar inte. Det går också att sticka en mindre mejsel underifrån som fotot är taget men där kan jag inte rubba plastbiten
En annan kontaktor men på sidan 10 första bilderna ser du två "hakar" som greppar i din skenan den övre är fast medans den undre (30,5 mm) är rörlig och fjäderbelastad
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/Finder_22Series_eng_tds.pdf

M
E elmont skrev:
En annan kontaktor men på sidan 10 första bilderna ser du två "hakar" som greppar i din skenan den övre är fast medans den undre (30,5 mm) är rörlig och fjäderbelastad
[länk]
Jag har en automatsäkring som fungerar som de du hänvisar till. Kontaktorn liknar inte alls det och den sitter bergfast i skenan hur jag än bryter och bänder på den vita delen

M MathiasFr skrev:
Jag har en automatsäkring som fungerar som de du hänvisar till. Kontaktorn liknar inte alls det och den sitter bergfast i skenan hur jag än bryter och bänder på den vita delen
Har du tittat på motsatta sidan? ibland kan "hålet" vara "infällt".

M
Det här är allt jag kommer åt:

Elektrisk kontaktor med anslutna färgade ledningar i en elektrisk tavla; industriell eller kommersiell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk komponent med färgkodade kablar och kontakter. Möjlig säkerhetsrisk synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DIN-skenan är nästan horisontell istället för vertikal (som ofta i apparatskåp)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.