M MathiasFr skrev:
I börja av tråden finns ett foto på elcentralen och bredvid en separat låda med en 2-polig brytare. Den är plomberad vilket borde medföra att den kanske skulle vara rätt dimensionerad....
Brytaren där är en kombinerad JFB 500 mA som är vanlig i Frankrike pga deras TT-nät och överströmskydd i ditt fall ställt på 30 A. Det du kan kolla som kallas gruppledning är att lyfta på locket till centralen jämte och se vad det är för dimension på ledningarna mot 32 A säkringen där.

M MathiasFr skrev:
I börja av tråden finns ett foto på elcentralen och bredvid en separat låda med en 2-polig brytare. Den är plomberad vilket borde medföra att den kanske skulle vara rätt dimensionerad....
Den plomberade enheten verkar vara någon typ av huvudsäkring/JFB som är inställd på 30A & 500mA.

Gruppcentralen är den andra centralen med en JFB och flera dvärgbrytare, där en dvärgbrytare är på 32A, en är på 20A, några på 16A å resten på 10A.

M
Ok, försökte häromdagen men lyckades inte då. Det ska gå för jag har haft av locket för många år sedan. Den vänstra där 30A är angivet borde väl vara 2 faser med vardera 30A? Om inte hur förklara 63A till vänster i elcentralen?

Den det står 63 A på är en ren JFB som inte har någon funktion likt säkringar som du har till höger om den. Du får test slå av de två på 32 och 20 A som är de enda rimliga till befintliga ugnen och mäta vilken som matar. Du har som sagt bara enfas in till centralen och begränsat till 30 A via den plomberade brytaren.

JFBn längst till vänster i högra centralen är klassad för upp till 63A, högre får den inte belastas med.
Men märkningen på JFBn säger ingenting om hur stor föregående säkring faktiskt är på, det kan vara avsäkrad med tex 6A eller 63A, det är inget som framgår av märkningen på JFBn.

JFBn i högra gruppcentralen är tvåpolig, fas-nolla i ditt fall.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
M
32A driver induktionsplattor, induktions wok samt en stekhäll (max 2 av 3 apparater samtidigt)
20A är nuvarande ugn och bröd/pizzaugn (aldrig samtidigt)
16A bredvid 20A driver tvättmasking/diskmaskin/kyl/frys (aldrig tvätt & diskmaskin samtidigt)

Om Rational ugnen fungerar så kommer den att anslutas till 32A. Induktionsplattorna till 16A och wok/stekhäll till 20A (aldrig i drift samtidigt)

Jag måste väl ha mer än 30A? Det känns som att säkringarna borde löst ut massor med gånger om det bara är 30A och ännu värre om jag ansluter en ugn på 5,7kW kontra den gamla på drygt 4kW.

M
Elmätaren sitter i trapphuset och om jag minns rätt finns där inga synliga säkringar. Jag få kolla det imorgon

M MathiasFr skrev:
Jag måste väl ha mer än 30A? Det känns som att säkringarna borde löst ut massor med gånger om det bara är 30A och ännu värre om jag ansluter en ugn på 5,7kW kontra den gamla på drygt 4kW.
Nej, i dagsläget har du inte tillgång till mer än 30A.
Vill du ha med så behöver du höra av dig till nätägaren (eller liknande) och höja upp elabbonemanget.

M
Jag få plocka fram en elräkning och se vad den säger....

• Gilla
U.H.J.O
  • Laddar…
Det behöver du inte det syns på din plomberade brytare. Du ser inställningen till vänster i mitten och där står 30 i rutan. Nu är det inget direkt problem den tål överström en tid precis som andra säkringar. Men du kanske får se upp lite när du börjar köra nya ugnen så inte fler lite större förbrukare går samtidigt.

M
Alternativet skulle kunna vara att köra ugnen på 2/3 effekt. Blir lite längre uppvärmningstid, gissningsvis som den gamla, men matlagning för en familj kontra maxkapacitet om 20kg "mat" samtidigt i ugnen borde ju inte vara någon match på 2/3 effekt. Matlagningsprogrammen ska ju vara adaptiva och korrigera tidsåtgång så de borde fungera att använda också.

Med 2/3 effekt så kan jag ju köra på 20A säkringen och därmed frigöra 32A till nära framtida konsument induktionshällen som är tänkt istället för de andra apparaterna. Woken kan ju gå på en 16A och stekhällen vet jag inte om jag kommer att behålla när jag har en induktionshäll som kan ta en större stekpanna.

Då är jag ju ungefär där vi var innan vad gäller effekt och då inga säkringar löste ut pga av överbelastning. Allt beror då på hur Rational ugnen kommer att fungera på 2/3 effekt.

Kan någon svara på hur en Y-kopplad 3-fas värmepatron beter sig när en resistans får avbrott (utan att kortsluta)? Slutar den att värma helt eller värmer den med de 2 återstående resistanserna?

M
GK100 GK100 skrev:
Det behöver du inte det syns på din plomberade brytare. Du ser inställningen till vänster i mitten och där står 30 i rutan. Nu är det inget direkt problem den tål överström en tid precis som andra säkringar. Men du kanske får se upp lite när du börjar köra nya ugnen så inte fler lite större förbrukare går samtidigt.
Ah, trodde den löste ut direkt. Det skulle förklara vara det aldrig löst även dv vi kört ett flertal apparater samtidigt. Tvätt- och diskmaskin tex drar ju bara hög effekt en kort stund under uppvärmning

M
Nu har jag både prylar och tid. Att byta anslutningskabel är det ideala men den sitter väldigt illa till så jag väljer att göra en riktig fulkoppling för att öka kabelarean på fas och nolla genom att i kabeln parallellekoppla L1+L2 (svart och grå) till ett par för fas samt nollan+L3 (blå och brun). Det ger 3mm2 för fas resp nolla.

Då dyker en fråga upp angående hur kontaktorn är kopplad. Längst till höger på kontaktorn är det en klen brun ledare som jag inte vet vart den går. Jag har inget schema.....
Skulle det kunna vara så att den är kopplad till andra sidan av kontaktorn och därmed får ström av L3 (den kraftigare bruna kabeln bredvid som jag tänkt ta bort och parallellkoppla med blå kabel enligt ovan beskrivning)?
Ska tillägga att jag inte kommer att köra resistanserna som idag matas via L3, dvs ugnen kommer att gå på 2/3 effekt.
673381-528bbd8b4633f489bb4c852079e2c1cc.jpg

Hur är terminalen märkt för den klena ledaren, står det 14? Din bild är suddig. Det är i så fall en hjälpkontakt som du inte behöver bry dig om utan bara låta vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.