M
M MathiasFr skrev:
Skulle det kunna vara så att den är kopplad till andra sidan av kontaktorn och därmed får ström av L3 (den kraftigare bruna kabeln bredvid som jag tänkt ta bort och parallellkoppla med blå kabel enligt ovan beskrivning)?
Har mätt och så är det inte! Den klena bruna är direktkopplad till L1 utan att passera kontaktorn.

L3 matar de lila kablarna. L1 och L2 matar inte direkt svart (L1) och orange (L2). Gissningsvis går L1 och L2 till någon sorts switch/styrning som kyls av kylflänsen nere till höger.

För att köra på full effekt är det väl bara att parallellkoppla ingångarna L1/L2/L3 på kontaktorn samt nolla till de båda svetsade blecken?.

Hur koppla för att köra 2/3 effekt vilket jag helst skulle vilja har jag nu ingen aning om hur göra. Förslag?

M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur är terminalen märkt för den klena ledaren, står det 14? Din bild är suddig. Det är i så fall en hjälpkontakt som du inte behöver bry dig om utan bara låta vara.
Det står 13

M
På kontaktorn står det "Benedict k3-10ndr10 b01b01tx"

13 är motsvarigheten till 14, fast på ingångssidan, och det är ju den vi ser.

Teoretiskt ska du kunna parallellkoppla alla tre huvudingångar på kontaktorn, men något definitivt svar får du inte av mig.

För att få lägre effekt skulle jag titta på vad som händer om en eller två ingångar på kontaktorn lämnas oananslutna. Man behöver troligen lista ut vilken/vilka, men det kanske går att se. Elektroniken ska ha ström vilket den hämtar på någon av polerna, det kanske går att se.

Är det den grova svarta 5-ledarkaneln som matar ugnen?
Jag förstår i så fall inte vad du menar med att den klena bruna går direkt till L3?

Du måste ta reda på hur de delar du ska förändra fungerar innan du vet hur du ska göra ändringarna.
Vad är anslutet på andra sidan kontakton?
Visst finns det fler kontaktorer i ugnen?

Varför inte svart och brun som fas?
Samt grå som extra nolla?

M
[
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
13 är motsvarigheten till 14, fast på ingångssidan, och det är ju den vi ser.

Teoretiskt ska du kunna parallellkoppla alla tre huvudingångar på kontaktorn, men något definitivt svar får du inte av mig.

För att få lägre effekt skulle jag titta på vad som händer om en eller två ingångar på kontaktorn lämnas oananslutna. Man behöver troligen lista ut vilken/vilka, men det kanske går att se. Elektroniken ska ha ström vilket den hämtar på någon av polerna, det kanske går att se.
Vad jag vet är:
-L3 på kontaktorn matar resistanserna via de lila kablarna (testat genom att fysiskt/manuellt sluta kontaktorn).
-L1 och L2 matar inte direkt via kontaktorn resistanserna som är kopplade via orange och svart kabel som L3 gör (testat som ovan). De oranga och svarta kablarna kommer från kylflänser nere till höger (SSR?, avancerad fasstyrning?).
-Den klena bruna kabeln längst till höger är alltid ansluten till matningskabelns svarta ledare,L1 på kontaktorn
-Resistanserna är Y-kopplade (stjärnkopplade)

M
Jag provar en slatt Talisker, kanske kan den få mig att se "klarare" ....

M
blackarrow blackarrow skrev:
Är det den grova svarta 5-ledarkaneln som matar ugnen?
Jag förstår i så fall inte vad du menar med att den klena bruna går direkt till L3?

Du måste ta reda på hur de delar du ska förändra fungerar innan du vet hur du ska göra ändringarna.
Vad är anslutet på andra sidan kontakton?
Visst finns det fler kontaktorer i ugnen?

Varför inte svart och brun som fas?
Samt grå som extra nolla?
1) ja
2)jag menade klena bruna kopplas via kontaktorn till L3 och därmed anslutningskabels bruna ledare. Men nu vet jag att det inte är så (post #76)
3) Jag kommer inte åt att se andra sidan av kontaktorn
3) Nej, det tror jag inte
4) Det bara blev så, ingen djupare tanke bakom

M
Smuttar vidare och försöker följa de olikfärgade kablarna. Jag trodde de båda lila kablarna gick direkt från kontaktorn till resistanserna men så är det inte. Ut från kontaktorn (in L3) ett par ljuslila kablar som "försvinner" i en stump krympslang och ut kommer en kabel, ljuslila. Denna ljuslila går till den vita plastmojjen snett vänster ovanför kontaktorn och därefter ljuslila och mörkare lila till resp värmare

673380-46c658741e480c96e4e98826f6568447.jpg

M MathiasFr skrev:
Vad jag vet är:
-L3 på kontaktorn matar resistanserna via de lila kablarna (testat genom att fysiskt/manuellt sluta kontaktorn).
-L1 och L2 matar inte direkt via kontaktorn resistanserna som är kopplade via orange och svart kabel som L3 gör (testat som ovan). De oranga och svarta kablarna kommer från kylflänser nere till höger (SSR?, avancerad fasstyrning?).
-Den klena bruna kabeln längst till höger är alltid ansluten till matningskabelns svarta ledare,L1 på kontaktorn
-Resistanserna är Y-kopplade (stjärnkopplade)
Då ska du lossa och isolera de lila anslutningarna från värmarna när du kopplar N till Y-punkten. Annars får du 1/3 effekt på dem när kontaktorn ligger till och den kan man misstänka är tex använd som överhettningsskydd och fysisk brytning när du har ugnen avstängd. De två andra faserna ligger då via SSR och kan reglera precis som tidigare med alla faser använda.

Kolla lite mer på hur N är använd nu så du kan anta att all manöver, nätdon osv ligger kopplade enfasigt. Kommit så långt bör det vara ganska säkert att testa den med din nya inkoppling.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
Öppnade frontpanelen. Här syns svart och orange kabel från kontaktor ansluta till A1/B1.
A2 och B2 till resistanserna

M
Hur tusan lyckades jag lägga upp bilder i början men inte nu???

M
GK100 GK100 skrev:
Då ska du lossa och isolera de lila anslutningarna från värmarna när du kopplar N till Y-punkten.
ok, det kan göras i den vita plastmojjen

M
Hur kopiera in ett foto och inte en länk till min hårddisk?

Ta in en kompetent fransk elektriker så blir det rätt istället för att hålla på med något du helt uppenbart inte har erforderlig kompetens för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.