18 610 läst ·
174 svar
19k läst
174 svar
Ansluta 3-fas ugn till 1-fas
Och därvidlag skiljer vi oss åt, den ena tror och blir nöjd med det och den andre ska veta innan han blir nöjd. För ombyggnad inne i ugnen skulle jag rekommendera trådstumpar och Wago 221, alla trådar är väl redan ansluta till den plats där dom ska sitta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Ok. Det spelar kanske ingen roll för ugnen, men när någon i Sverige börjar prata om 32 A enfas i en bostad så vill man ju veta vad som inte står rätt till.M MathiasFr skrev:
Jag tror dig. Fransmän är inget folk jag högaktar, inte i något endaste avseende...M MathiasFr skrev:
Skruv och mutter, om gapet på skenan är minst 3 mm. Annars ett tvåskruvsöverfall eller liknande klämma.M MathiasFr skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan ta hänsyn till detta, ja. Vi pratar då runt 8 minuters på-tid vid uppvärmning av ugnen. 6 kW enfas i 230 V innebär ca 26 A vilket tumregelmässigt för en ledning fritt i luft innebär 4 mm². Med skohorn och hänsyn till driftscykeln kanske du kan komma undan med 2.5 mm². Men man kanske behöver ta hänsyn till värmen i ugnen - det lär inte vara normal rumstemperatur i sladdhärvorna i den. Vågar vi titta på arean på gruppledningen till anslutningspunkten?M MathiasFr skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Misstänkte att lödning inte var en framkomlig väg. Jag ska ta det försiktigt, om inte annat för att en reparation inte finns med i budgetenGK100 skrev:
Ja det är givetvis rent eltekniskt gränsöverskridande och för ditt fall är det ingen skillnad på hur man kan göra om den. Det jag menar är att det lätt kan bli fel om man är som du ovan vid jobben som krävs och särskilt när det är så dåligt förberett i maskinen.
Så ta det lugnt och gör bra förbindningar där jag knappast ser lödning som vettig så kommer du lyckas bra om du följer råden du fått om areor, sladd för anslutning osv.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
1-Jag har hittills inte sett en enda lägenhet under mina 22 år i Paris med 3-fas.Bo.Siltberg skrev:
Ok. Det spelar kanske ingen roll för ugnen, men när någon i Sverige börjar prata om 32 A enfas i en bostad så vill man ju veta vad som inte står rätt till.
Jag tror dig. Fransmän är inget folk jag högaktar, inte i något endaste avseende...
Skruv och mutter, om gapet på skenan är minst 3 mm. Annars ett tvåskruvsöverfall eller liknande klämma.
[bild][bild]
Man kan ta hänsyn till detta, ja. Vi pratar då runt 8 minuters på-tid vid uppvärmning av ugnen. 6 kW enfas i 230 V innebär ca 26 A vilket tumregelmässigt för en ledning fritt i luft innebär 4 mm². Med skohorn och hänsyn till driftscykeln kanske du kan komma undan med 2.5 mm². Men man kanske behöver ta hänsyn till värmen i ugnen - det lär inte vara normal rumstemperatur i sladdhärvorna i den. Vågar vi titta på arean på gruppledningen till anslutningspunkten?
2- Men dom gör bra vin och whiskeyn är billig här
3- skenan/blecket är klart under 3mm. Var hittar man tvåskruvsöverfall?
4- Jag skulle kunna få 3mm² ur kabeln men tvekar starkt till en sådan lösning . Om någon annan än jag skulle försöka förstå hur det är gjort ...
Du glömde att nämna ost och bakverkM MathiasFr skrev:1-Jag har hittills inte sett en enda lägenhet under mina 22 år i Paris med 3-fas.
2- Men dom gör bra vin och whiskeyn är billig här
3- skenan/blecket är klart under 3mm. Var hittar man tvåskruvsöverfall?
4- Jag skulle kunna få 3mm² ur kabeln men tvekar starkt till en sådan lösning . Om någon annan än jag skulle försöka förstå hur det är gjort ...
De har även bra koll på mat.
Men tekniska prylar är inte deras starka sida.
Känner en bilmeck som vägrar att befatt sig med de fordon som är från Frankrike
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Det närmaste jag kan hitta som går att köpa (i Svensk butik) är https://www.ahlsell.se/products/el/...eriel/kopplingsinsatser-och--klammor/2270628/M MathiasFr skrev:
Annars får du skrota en gammal diazedcentral eller tillverka några bleck själv, vad som helst som tillförlitligt nyper fast.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Ost och bakverk, javisst men Sverige är ett klart underskattat ostlandU Uffe A skrev:
Själv håller jag charkuterier högt här Frankrike
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Noterat, tackar.Bo.Siltberg skrev:
Då är jag väl i mål vad gäller lösningar och materiel. Underbart!
Har några jobbiga skift framför mig sedan ska jag försöka göra färdigt det hela. Jag har köpt den otestad så lite nervositet där....
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
"Tekniska prylar inte deras starka sida"?U Uffe A skrev:
För att inte gå för mycket off topic så nöjer jag mig med Citroën DS som vid sin lansering i Paris 1955 fick det mesta annat i bilväg att framstå som flinta-bilar, både i design och gällande tekniska innovationer. Vad tillverkade Volvo vid den tiden? PV 444?

Provat att mecka själv med franska bilar?MultiMan skrev:
"Tekniska prylar inte deras starka sida"?
För att inte gå för mycket off topic så nöjer jag mig med Citroën DS som vid sin lansering i Paris 1955 fick det mesta annat i bilväg att framstå som flinta-bilar, både i design och gällande tekniska innovationer. Vad tillverkade Volvo vid den tiden? PV 444?
[bild]
Om inte så tycker jag att du ska testa
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
I börja av tråden finns ett foto på elcentralen och bredvid en separat låda med en 2-polig brytare. Den är plomberad vilket borde medföra att den kanske skulle vara rätt dimensionerad....