18 610 läst ·
174 svar
19k läst
174 svar
Ansluta 3-fas ugn till 1-fas
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
"Plinten i bild använder P-E och N."
"N" gissar jag är "nollan". Vad är "P-E"?
Hur fungerar en Y-kopplad 3-fas elpatron? Dvs vad händer när en resistans får avbrott, slutar patron helt att värma då?
"N" gissar jag är "nollan". Vad är "P-E"?
Hur fungerar en Y-kopplad 3-fas elpatron? Dvs vad händer när en resistans får avbrott, slutar patron helt att värma då?
En praktisk sak du bör tänka på är hur du ska anasluta dina nya grövre nollor till elvärmarnas Y-punkter. Det ser ut att vara ett punktsvetsat bleck där och inte avsett att kopplas på något enkelt bra sätt till en ledare.
Annars stämmer sammanfattningarna tidigare bra med vad du kan göra dvs nollor rätt dimension från värmarna och faserna parallellt så är grunden klar. Dock får du se upp med det praktiska utförandet tex skaffa några tillräckliga plintar där L-N-PE kan kopplas samman mot ny korrekt anslutningssladd. Se också till att PE är tillräckligt lagd till en bra punkt och rätt area nu när du säkrar upp.
Annars stämmer sammanfattningarna tidigare bra med vad du kan göra dvs nollor rätt dimension från värmarna och faserna parallellt så är grunden klar. Dock får du se upp med det praktiska utförandet tex skaffa några tillräckliga plintar där L-N-PE kan kopplas samman mot ny korrekt anslutningssladd. Se också till att PE är tillräckligt lagd till en bra punkt och rätt area nu när du säkrar upp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
I VILKET LAND??? Säg inte att detta är den andra tråden för idag som ställer en fråga om utlandet...M MathiasFr skrev:
Vet du om att du har en JFB (PSA?) vid elcentralen som inte ger personskydd?
Jag ser nu att du skrev att det inte fanns någon N-ledare ansluten till Y-blecket på elslingorna. Men om det funnits så hade dessa behövt bytas. Nu får du se till att montera en N-ledare där istället med tredubbel area jämfört med fasledarna. Jag vet inte om det kan finnas andra N-ledare internt men de ska inte behöva bytas.M MathiasFr skrev:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Bra fråga som jag inte funnit något svar på ännu. Funderat på att löda men jag har aldrig lött något så grovt, samtidigt är jag orolig att befintliga lödningar/svetsar kommer att lossna vid uppvärmning.GK100 skrev:
En praktisk sak du bör tänka på är hur du ska anasluta dina nya grövre nollor till elvärmarnas Y-punkter. Det ser ut att vara ett punktsvetsat bleck där och inte avsett att kopplas på något enkelt bra sätt till en ledare.
Förslag mottages tacksamt.
Redigerat:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Frankrike men jag är född och uppväxt i Sverige.Bo.Siltberg skrev:
I VILKET LAND??? Säg inte att detta är den andra tråden för idag som ställer en fråga om utlandet...
Vet du om att du har en JFB (PSA?) vid elcentralen som inte ger personskydd?
Jag ser nu att du skrev att det inte fanns någon N-ledare ansluten till Y-blecket på elslingorna. Men om det funnits så hade dessa behövt bytas. Nu får du se till att montera en N-ledare där istället med tredubbel area jämfört med fasledarna. Jag vet inte om det kan finnas andra N-ledare internt men de ska inte behöva bytas.
Det finns "regler" i detta land men det är väl i Frankrike ordet anarki har sitt ursprung? Jag har hittills bott i 3 lägenheter, undersökt ännu fler och pratat med vänner och bekanta och det som görs här och accepteras av forsakringsbolag skulle få er alla att tappa hakan och skaka på huvudena...
Redigerat:
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Jag håller delvis med. Frågor rörande franska elregler hör inte direkt hemma här. Däremot hur en apparat fungerar invändigt är väl gränsöverskridande?GK100 skrev:
Ja det är givetvis rent eltekniskt gränsöverskridande och för ditt fall är det ingen skillnad på hur man kan göra om den. Det jag menar är att det lätt kan bli fel om man är som du ovan vid jobben som krävs och särskilt när det är så dåligt förberett i maskinen.M MathiasFr skrev:
Så ta det lugnt och gör bra förbindningar där jag knappast ser lödning som vettig så kommer du lyckas bra om du följer råden du fått om areor, sladd för anslutning osv.
Och eftersom det råder anarki så är det väl bara att köra på. Regler om dimensionering mm är det ju bara att runda, för det funkar säker i alla fall. Ett råd är att du använder 2 ledare till fasen in och 2 ledare till nollan, för då kommer inte anslutningskabel att ta eld i alla fall. Och för att lösa problemet med att få fas i hela ugnen så får du väl göra en bygling inne i maskinen.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Kabelförskruvning till ugnen sitter lite illa till men om det går att byta nuvarande 5*1,5 mm² till en rätt dimensionerad 3-ledare så gör jag det.E elmont skrev:Och eftersom det råder anarki så är det väl bara att köra på. Regler om dimensionering mm är det ju bara att runda, för det funkar säker i alla fall. Ett råd är att du använder 2 ledare till fasen in och 2 ledare till nollan, för då kommer inte anslutningskabel att ta eld i alla fall. Och för att lösa problemet med att få fas i hela ugnen så får du väl göra en bygling inne i maskinen.
Återstår att finna en lösning hur ansluta nollan till de båda blecken....
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 579 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 579 inlägg
Vad gäller anarki: ström i förhållande till kabelarea är väl gjord med tanke på 100% last.
Den gamla ugnen värmde drygt 30°/min och vid given temp var på-tiden ca 30%. Belastning/värmeutveckling i kabeln blir ju därefter. Anarki, javisst, olämpligt (jodå men...) och utanför norm.
Nya ugnen är avsevärt bättre isolerad så 30% påtid kanske sjunker. Gissningsvis betydligt snabbare än 30°/ min i uppvâärmningshastighet
Den gamla ugnen värmde drygt 30°/min och vid given temp var på-tiden ca 30%. Belastning/värmeutveckling i kabeln blir ju därefter. Anarki, javisst, olämpligt (jodå men...) och utanför norm.
Nya ugnen är avsevärt bättre isolerad så 30% påtid kanske sjunker. Gissningsvis betydligt snabbare än 30°/ min i uppvâärmningshastighet