Det är en grymt bra liten ugn du fått tag i.
Men den är inte tänkt att modifieras till enfas och risken om du gör det är att dess interna säkerhetssystem inte fungerar eller larmar för den inte har full effekt. Jag hade inte byggt om i den utan försökt bygga om till trefasmatning om det är möjligt.
Går det inte hade jag sålt den och köpt en för enfas eller gas.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Men den är inte tänkt att modifieras till enfas och risken om du gör det är att dess interna säkerhetssystem inte fungerar eller larmar för den inte har full effekt. Jag hade inte byggt om i den utan försökt bygga om till trefasmatning om det är möjligt.
Varför skulle ugnen larma för förlåg effekt?

blackarrow blackarrow skrev:
Varför skulle ugnen larma för förlåg effekt?
För att den (ev) vet hur lång tid det tar att värma upp ångtanken till rätt temperatur. Tar det för lång tid kan där finnas larm som tror att elementen är trasiga. Lite osäker eftersom det är några år sedan jag jobbade med dessa ugnar.

• Gilla
JKaa
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
För att den (ev) vet hur lång tid det tar att värma upp ångtanken till rätt temperatur. Tar det för lång tid kan där finnas larm som tror att elementen är trasiga. Lite osäker eftersom det är några år sedan jag jobbade med dessa ugnar.
Varför skulle det ta lång tid? Är 6kW 1-fas långsammare effekt är 6kW 3-fas?

Men den verkar ju vara avsedd för trefas utan nolla. Även om elementen går att koppla om till enfas. Så finns det väl troligen styrelektronik, ugnslampa osv, som vill ha 400V.

tommib tommib skrev:
Varför i hela fridens namn gissar du på en sån sak?

Om den i enfaskoppling drar 25 A så verkar det lämpligt att gå på minst 4 kvmm för en frihängande anslutningsledning (men 6 kvmm är säkert billigare).
När jag inte vet så skriver jag att jag gissar.

Iaf 25A över 2.5mm2 är inte omöjligt men då ska det vara en 3-fas last under rätt förutsättningar ser jag nu när jag tittar efter. Så det är inte en lösning som skulle fungera här.

För mig är det dock oklart om elementetspänningen är 400 eller 230 volt. Om nu mätningen på 26ohm stämmer så ger det en total ström på 26,5A vid 230V om alla element är igång vilket då skulle vara mer än de 25A som enfas versionen har. Jag skulle reda ut dessa frågetecken innan jag gav mig på en inkoppling.

M
Kort svar, återkommer.
Jag är rätt säker på att det är 230V. Det stämmer effektmässigt, den här typen av ugnar är lågvolymstillverkning så det borde vara viktigt för tillverkaren att ha så få olika varianter som möjligt (tillverkning och service).
Jag har pillat en hel del i espressomaskiner här i Frankrike och det har alltid varit 230V i både 1-fas och 3-fas versionerna (dvs samma reservdel).

M
altaxis altaxis skrev:
Det kan nog stämma att eventuellt övervakningssystem inte kommer att larma när resistanserna är paralellkopplade då jag gissar att en kabel som är ansluten till en av resistanserna och som försvinner in i elektronikdelen indikerar den funktionen. Jag kan för lite om tre fas / Y koppling och vad som händer om en resistans får avbrott.

Sälja och köpa en 1-fas är uteslutet. De är aldeles för dyra och sällsynta på begagnatmarknaden. Bygga om till 3-fas matning är heller inte möjligt gissar jag. Fotot som visar elcentralen visar väl att jag bara har 2 faser in i lägenheten.

M
H hempularen skrev:
Men den verkar ju vara avsedd för trefas utan nolla. Även om elementen går att koppla om till enfas. Så finns det väl troligen styrelektronik, ugnslampa osv, som vill ha 400V.
Det tror jag inte. Om di kikar på fotot med kontaktorn så ser man att den är 4-polig och en bygling från 1 fas till den 4:e polen till höger och det är gissningsis 230V matning till elektroniken. Så har det varit i alla 3-fas espressomaskiner jag pillat i.

M
H hempularen skrev:
Är det inte så Y-koppling fungerar?

M
Stort tack till er alla för ert engagemang!

Sammanfattningsvis hitills så:
-de båda blecken i ändarna av de båda "resistansbankarna" ska anslutas till nollan
-de tre faserna ska parallelkopplas till en fas
-jag behöver öka kabelarean minst 3 gånger (helst byta anslutningskabeln helt och hållet och bygla "faserna" vid kontaktorn)

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Du är alltså låst vid en enfasmatning, till en storkök? Och vill konvertera en trefasugn till enfas? Det är svårt att ge vettiga råd här. Din handlingsplan är väl ungefär vad som krävs. Men du behöver identifiera alla interna N-ledare som behöver dimensioneras upp.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M
Ah, nej det är hemma i vår lägenhet, familj på 3 personer glada i mat där jag är väldigt svag för restaurang apparater
Har tills nyligen haft en liknande ugn av annat fabrikat men utan alla programmerings och rengöringsfunktioner, förmodligen tillverkad på 90-talet, bra men sliten manöverpanel och numera såld/installerad i en restaurang.
Tills Rational ugnen är på plats och fungerar kör vi en liten ugn från Anova (sous vide företaget).

M
Varför identifiera alla nolledare?
Det är ju bara mellan resistanserna och anslutningskabel det kommer att gå mycket ström eller tänker jag fel?

H hempularen skrev:
Plinten i bild använder P-E och N.
Inre del av en dator med kablar, kontakter och elektroniska komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M merbanan skrev:
För mig är det dock oklart om elementetspänningen är 400 eller 230 volt. Om nu mätningen på 26ohm stämmer så ger det en total ström på 26,5A vid 230V om alla element är igång vilket då skulle vara mer än de 25A som enfas versionen har. Jag skulle reda ut dessa frågetecken innan jag gav mig på en inkoppling.
Ett annat ” problem” är att det ju är 3 + 3 värmeslingor, dvs 50A, men det får elektroniken ta hand om.

Datablad säger 3*10A, 3N AC 400V

Specifikationer för iCombi Pro 6-2/3, kapacitet, storlek, vattenanslutning och tryck. Industriugn för matlagning.
Skapa konto

Tekniska specifikationer för el- och gasutrustning jämförs, inkluderande vikt, effekt, och anslutningar.
Skapa konto

Visa bilaga 692973

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.