F
H Hybro skrev:
Vet inte om jag någon gång under 55 års erfarenhet av bl a Mig svetsat med max ström.
Jag har gjort det på en 140A svets. Och jag har tryckt 450A på en 500A strömkälla på ett test en gång fast det var gouging. Annars så tycker jag att man ligger på 70-150A ungefär hemma i garaget men då är det inte yellow gods jag svetsar i heller. Men idag eller imorgon skall jag svetsa 10 och 12mm gods med MMA. 4mm OK48.00 tänkte jag och då är vi nog uppe på 170-200A skulle jag tro. Har en 3-fas ESAB Rogue 250 som jag bara har provsvetsat tidigare så det skall bli kul.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Du behöver svetspasta (eller motsvarande spray), men pasta är enklast för oss som svetsar lite mer sällan. När du har svetsat klart och munstycket är varmt doppar du yttersta speten av kåpan i pastan så skyddar det nästa gång du svetsar.

Funkar som margarinet i stekpannan och skyddar från att slagget bränner fast.
Sen får man ändå borsta rent med jämna mellanrum, och även ta av kåpan och torka av munstycket för lite skit blir det alltid. Speciellt när man är ovan och inte lägger såna där långa fina rena svetsar ;)
Tack! Ska skaffa det. Antar att det hjälper mot att det matar dåligt med flusstråden, kändes som det sattes igen lite

H Hybro skrev:
🤔 Nu får du beskriva lite mer om vad du använder.

Rostfria stänger. Är det rostfria trådar typ 30 - 40 cm långa du använder.

Och så nämner du gaskåpa. Då är det väl MIG eller TIG.

Vid MIG tillförs svetstråd kontinuerligt från en rulle omgivet av skyddsgas från separat gastub

Vid TIG tänder man en ljusbåge strax intill det område du vill tillfoga metall i form av trådar. Har en gaskåpa som styr skyddsgas på samma sätt som vid MIG.

Observera att det oftast är olika skyddsgaser beroende på svetstyp och tillsats material.

Är heller inte lämpligt att använda rostfritt vid svetsning i t ex blötjärn /stål.

Och att svetsa i förszinkat material är riktigt hälsovådligt.
Var visst s235 stål jag köpt.
Ordet gaskåpa har jag aldrig sagt.
Förstår inte vad som är otydligt med att jag kört MIG med flusstråd, tror nästan man gör sig till om man inte förstår?
Se tidigare i tråden för diskussion om det förzinkade, jag andades inte in något hehe.

Inte alls otydligt.

Dock har jag aldrig testat just detta med flusstråd trots idogt svetsandet.
Ska köpa en liten rulle och ha i reserv ifall gasen tar slut. Och något projekt hastar.

Roligast och mest givande var när jag gick kvällskurser inom ämnet två ggr / vecka under två läsår fyllda väl 50 år.

Motivationen var att få fullgoda betyg i varje enskild kurs. Att sätta in i betygspärmen.

Har byggt en hel del i rf till segelbåten. Då ren TIG-svetsning oftast med ROT-gas.

Motorn för mig är att fixa saker o ting själv. Inte nödvändigtvis som lönearbete.
Pysslat med helt annat för att dra in lön.

Redigerat:
  • Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
🤔 Nu får du beskriva lite mer om vad du använder.

Rostfria stänger. Är det rostfria trådar typ 30 - 40 cm långa du använder.

Och så nämner du gaskåpa. Då är det väl MIG eller TIG.

Vid MIG tillförs svetstråd kontinuerligt från en rulle omgivet av skyddsgas från separat gastub

Vid TIG tänder man en ljusbåge strax intill det område du vill tillfoga metall i form av trådar. Har en gaskåpa som styr skyddsgas på samma sätt som vid MIG.

Observera att det oftast är olika skyddsgaser beroende på svetstyp och tillsats material.

Är heller inte lämpligt att använda rostfritt vid svetsning i t ex blötjärn /stål.

Och att svetsa i förszinkat material är riktigt hälsovådligt.
Rekommenerar att du scrollar upp, allt finns beskrivet. Och ge dig, det sitter en gaskåpa på varje MIG/MAG pistol och den sitter där även när man svetsar FCAW. Gaskåpan är fö öven en isolator.

F
K Karl Heinz skrev:
Tack! Ska skaffa det. Antar att det hjälper mot att det matar dåligt med flusstråden, kändes som det sattes igen lite
Jag tror inte det är att gaskåpan sätter igen som gör att det matar dåligt. Gasen hjälper till att kyla lite och nu har du ingen gas… tråden sväller lite pga värmen och det är inte ovanligt att fluxtråd utan gas nyper lite i munstycket. Munstycken finns i storlekarna 0,6mm, 0,8mm, p,9/1,0mm, 1,2mm osv….. Jag har framgångsrikt gått upp till närmaste överstorlek på munstyck vid just självskyddande tråd.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Inte alls otydligt.

Dock har jag aldrig testat just detta med flusstråd trots idogt svetsandet.
Ska köpa en liten rulle och ha i reserv ifall gasen tar slut. Och något projekt hastar.

Roligast och mest givande var när jag gick kvällskurser inom ämnet två ggr / vecka under två läsår fyllda väl 50 år.

Motivationen var att få fullgoda betyg i varje enskild kurs. Att sätta in i betygspärmen.

Har byggt en hel del i rf till segelbåten. Då ren TIG-svetsning oftast med ROT-gas.

Motorn för mig är att fixa saker o ting själv. Inte nödvändigtvis som lönearbete.
Pysslat med helt annat för att dra in lön.
Vad roligt med kurserna! I vems regi anordnades dessa?

Fick idag önskemål av en vän om ett likadant men något lägre vedställ. Då kan jag få öva mera och nu kan jag förhoppningsvis få till något lite snyggare fogar!
Får mycket fin keramik av henne så kul att få göra något tillbaka, även om hantverket i mitt lilla alster naturligtvis inte går att jämföra med hennes keramik.

Flera keramikskålar och tallrikar med olika mönster och färger placerade på en dukad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kommunen som ordnade i Komvux regi. Kvällskurser öppna för intresserade.

Jag var Jätteintresserad då för typ 14 år sedan.
Nu är jag 71.

Läste 2 kvällar i veckan under två normala läsår för gymnasie.
Omfattning 1100 timmar.

• Lista över svetskurser med kurskoder, inklusive manuell metallbågsvetsning och TIG-svetsning, från kvällskurser ordnade av kommunen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Det var riktigt kul, då jag var och är intresserad av teknik i alla former.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.