930 läst ·
16 svar
930 läst
16 svar
Ännu en tråd om "Bästa bordssågen"
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 777 inlägg
Jag har lagt osunt mycket tid några dagar nu på att läsa och titta på recensioner om olika bordssågar. Men jag kan ändå inte bestämma mig.
Det finns några trådar i forumet redan, men skulle uppskatta lite färsk input om detta.
Mina val har mestadels stått mellan dessa två prisvärda maskiner*:
https://www.bauhaus.se/bordssag-skil-1340aa-2000w
Recensenterna prisar bägge maskinerna och de verkar onekligen mycket såg för pengarna.
- Evolution ligger på 3.099 inkl frakt, men saknar ställning.
- SKIL ligger på 3.495 + frakt, men skickar med ett superdåligt blad.
I prakikten blir slutsumman ca 4.000,- för respektive maskin (om man vill ha ställning till Evolution).
Fördel Evolution: Mjukstart
Fördel SKIL: Standardblad
Det hade varit så jäkla skönt att se bägge dessa maskinerna live. Är någon av dem stabilare än den andra? Hur mycket låter dem i verkligheten? Finishen på Evolution ser på bilder och filmer ut att vara snäppet bättre än på SKIL, men det är ju omöljigt att avgöra när man inte kan känna och klämma.
* Men så börjar jag tänka så här: Om jag ändå ska lägga 4k på en sån här pjäs är det kanske bättre att lägga till några tusen...
Och har därför även sneglat på de här maskinerna:
Någon som har erfarenhet? Hjälp, mitt huvud sprängs snart! 🤪😂🙈
Det finns några trådar i forumet redan, men skulle uppskatta lite färsk input om detta.
Mina val har mestadels stått mellan dessa två prisvärda maskiner*:
- Evolution R255TBL+
- SKIL 1340AA
https://www.bauhaus.se/bordssag-skil-1340aa-2000w
Recensenterna prisar bägge maskinerna och de verkar onekligen mycket såg för pengarna.
- Evolution ligger på 3.099 inkl frakt, men saknar ställning.
- SKIL ligger på 3.495 + frakt, men skickar med ett superdåligt blad.
I prakikten blir slutsumman ca 4.000,- för respektive maskin (om man vill ha ställning till Evolution).
Fördel Evolution: Mjukstart
Fördel SKIL: Standardblad
Det hade varit så jäkla skönt att se bägge dessa maskinerna live. Är någon av dem stabilare än den andra? Hur mycket låter dem i verkligheten? Finishen på Evolution ser på bilder och filmer ut att vara snäppet bättre än på SKIL, men det är ju omöljigt att avgöra när man inte kan känna och klämma.
* Men så börjar jag tänka så här: Om jag ändå ska lägga 4k på en sån här pjäs är det kanske bättre att lägga till några tusen...
Och har därför även sneglat på de här maskinerna:
- Bosch GT254 för 4700,-
- DeWalt DWE7485 för ca 6000,-
Någon som har erfarenhet? Hjälp, mitt huvud sprängs snart! 🤪😂🙈
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Som redan sagts, vad ska du använda sågen till?
Båda dessa sågar är ju portabla byggsågar. Jag antar kanske det är vad du söker då du nämner stativ? Hade det varit "fast"på ett snickeri är ju ett alternativ att bygga in sågen i en arbetsbänk. Då finns ju också stabilare gjutjärnsmaskiner med 3-fas-motorer som ibland går hitta begagnat till överkomliga priser.
Båda dessa sågar är ju portabla byggsågar. Jag antar kanske det är vad du söker då du nämner stativ? Hade det varit "fast"på ett snickeri är ju ett alternativ att bygga in sågen i en arbetsbänk. Då finns ju också stabilare gjutjärnsmaskiner med 3-fas-motorer som ibland går hitta begagnat till överkomliga priser.
Alla de här sågarna har dålig hållbarhet. Skall man såga litet och bära omkring dem mycket så kan de vara rätt val men det är ingenting jag skulle lägga mina pengar på.
Man får ju en begagnad Gjerdesag eller någon gammal gjutjärns snickerisåg för de där pengarna.
Man får ju en begagnad Gjerdesag eller någon gammal gjutjärns snickerisåg för de där pengarna.
Det kryllar tyvärr inte av begagnade gjutjärnssågar eller Gjerdesågar för 3-4000. Jag kan inte ens minnas när jag såg en gjerdesåg begagnad sist.
Vad gäller hållbarhet så brukar det vara rätt ointressant för en hemmasnickrare som tar rimligt hand om sin maskin.
Jag har genrellt bättre erfarenhet av prylar från DeWalt och Bosch än Skil, så jag hade nog gått upp ett steg till någon av dem.
Problemet med ”manliga” inköp som sågar, bilar, förstärkare eller vad det nu än är, är att vi män inte vill erkänna att vi gjort ett dåligt köp. Vi tenderar att försvara våra egna val, så vad andra ägare skriver är inte alltid pålitligt.
Vad gäller hållbarhet så brukar det vara rätt ointressant för en hemmasnickrare som tar rimligt hand om sin maskin.
Jag har genrellt bättre erfarenhet av prylar från DeWalt och Bosch än Skil, så jag hade nog gått upp ett steg till någon av dem.
Problemet med ”manliga” inköp som sågar, bilar, förstärkare eller vad det nu än är, är att vi män inte vill erkänna att vi gjort ett dåligt köp. Vi tenderar att försvara våra egna val, så vad andra ägare skriver är inte alltid pålitligt.
Instämmer med övriga skribenter - vad skall du använda den till?andreascarlsson skrev:
Jag behövde några hundra meter enkel trekantslist och insåg att en enkel byggsåg skulle ge en rejäl ekonomisk avkastning på nolltid då jag kunde klyva upp spillvirke jag redan hade liggande istället för att köpa färdig list.
Då (2021) sålde amazon Bosch GTS 635 för ca. 2 500 kr med jämna mellanrum, när ordinarie pris låg på 5-6 000. Så det var det självklara alternativet då. Till det priset var den otroligt prisvärd. Till ordinarie pris kanske not-so-much. Men den har sedermera dugit till mycket annat också, även om man ofta önskar att man haft en riktig snickerisåg med stort bord och klinga.
Jag tror att jag betalade 2500 norska kronor för min Gjerdesag då jag var i Norge. Om man bor inom 200 km från gränsen kan det löna sig att hämta en därifrån och svänga om bläcken i kopplingsdosan så den går på 400 volt. De har ju 220 volt trefas i stora delar av Norge. Jag har sett dem gå för 4000-5000 svenska kronor i Sverige men då är det vanligen säljare som inte vet att de har en Gjerdesag utan bara vill bli av med en ovanlig gammal byggcirkel.Hep skrev:
Det kryllar tyvärr inte av begagnade gjutjärnssågar eller Gjerdesågar för 3-4000. Jag kan inte ens minnas när jag såg en gjerdesåg begagnad sist.
På anmodan av Hep erkänner jag villigt att det vanliga felet jag gör när jag köper begagnat är att jag missbedömer arbetsmängden som krävs för att få maskinen i skick. Däremot brukar jag vara ganska bra på att välja rätt modell.
Medlem
· Västra Götaland
· 777 inlägg
Tack för input!
Ja, vad ska jag med sågen till...? Jag har idag en Gersåg (Bosch GCM 8) men har ofta behov av att såga längre partier än vad den klarar. T ex kapa stora skivor, lister, osv osv. Sånt man har en bordssåg till, helt enkelt.
– Men det är ju inga mängder per år vi snackar om. Jag är hemmapulare, men jag gillar kvalitét.
Som det är precis nu i denna stund så känns det som att SKIL är rätt val för mig. Jag vill dock inte ångra det valet om tre år. 😬
Har ingen ork att köpa begagnat. Har bevakat marknaden i mer än 3 år utan att hitta något prisvärt (jag betalar inte 4.000 för något som kostar 7.000 nytt), och har till slut insett att det är lika bra att köpa nytt...
Och nu ska jag inom några veckor såga ett fönsterfoder och då vill jag ha en maskin till det (jag vet, jag kan använda min fina sticksåg, eller handkraft, eller lämna in, eller whatever, men jag vill att en bordssåg gör jobbet – för jag har redan gjort alla andra alternativ alldeles för många gånger redan 🤪).
🤗
Ja, vad ska jag med sågen till...? Jag har idag en Gersåg (Bosch GCM 8) men har ofta behov av att såga längre partier än vad den klarar. T ex kapa stora skivor, lister, osv osv. Sånt man har en bordssåg till, helt enkelt.
– Men det är ju inga mängder per år vi snackar om. Jag är hemmapulare, men jag gillar kvalitét.
Som det är precis nu i denna stund så känns det som att SKIL är rätt val för mig. Jag vill dock inte ångra det valet om tre år. 😬
Har ingen ork att köpa begagnat. Har bevakat marknaden i mer än 3 år utan att hitta något prisvärt (jag betalar inte 4.000 för något som kostar 7.000 nytt), och har till slut insett att det är lika bra att köpa nytt...
Och nu ska jag inom några veckor såga ett fönsterfoder och då vill jag ha en maskin till det (jag vet, jag kan använda min fina sticksåg, eller handkraft, eller lämna in, eller whatever, men jag vill att en bordssåg gör jobbet – för jag har redan gjort alla andra alternativ alldeles för många gånger redan 🤪).
🤗
Den där Hep ska man vara försiktig med. Ibland försöker han få mig att köpa begagnade maskiner som behöver lite omvårdnad. ”Hur svårt kan det vara” brukar han viska i mitt öra. Fast när jag sedan står där med mitt ”fynd” och inte har en aning om hur jag ska få ordning på den, ja då är han helt plötsligt borta med sina goda råd. Samma gubbe har fått mig att göra liknande fynd med verktyg från mataffären eller från Kina. Lika lite hjälp där när jag sedan ska använda skräpet. Andra är duktiga på att modifiera, laga, bygga om och fixa till. Hep vill få mig att tro att jag är sådan. Han har fel.H heimlaga skrev:
Så brukar det nog vara. Jag har även trott mig tillhöra den skaran hemmasnickare. Men nu efter att ha kört sönder två Bosch bordssågar undrar jag lite om det är mig eller sågarna?Hep skrev:
Vi körde sönder en på ett bygge där jag arbetade. Någon yrkesmaskin var den definitivt inte trots den blåa färgen.nanowire skrev:
Kapa stora skivor är enklare att använda sänksåg med skena alt cirkelsåg med ett rakt anhåll. Kapa lister gör du på kapger. Klyva däremot, det är enklare på bordssågen. Köp båda och sälj den du gillar minst efter att ha provat båda? Se den lilla förlusten som kostnaden för att försäkra dig om att du får det val som passar dig bäst? Att ha spenderat dagar på teoretiskt undersökning måste ju kostat mer i alternativkostnad än den lilla förlusten..andreascarlsson skrev:
Tack för input!
🤗
Jag har hyrt en Bosch grön, haft Skil, Pela samt Dewalts stora. Dewalten vinner över alla andra tillsammans.