7 382 läst ·
114 svar
7k läst
114 svar
Ännu en tråd om svets
En gissning kan ju vara att maskinen faktiskt justerar just trådmatningshastigheten med det reglaget (och därmed påverkar strömmen)F fsn skrev:
Kan enkelt kollas genom att mata ut tråd i luften och se skillnaden i hastighet mellan lägsta och högsta inställning på "strömreglaget"
Det brukar inte fungera riktigt så, får man inte svetsbåge så är det mycket vanligt att det ”transportmatas” tråd.F Flarren skrev:
Den vanliga synergi är att man ställer in materialtjocklek ochnaturligtvis material, typ av gas eller gaslöst, trådtjocklek. Sen ställer svetsen utefter det en lämplig spänning och matningshastighet. Har aldrig sett att man ställer spänning och ström. Det vanliga vid manuell inställning är att man stället spänning och trådmatningshastighet sen styr man strömmen en del med matningshastighet och utstick men generellt följer det ISO-linjen.
Ströminställningen är troligen till för att begränsa max ström. Givet att spänningen hålls konstant så går det inte att höja strömmen utan att höja spänningsinställningen. Att kunna begränsa strömmen utifall spänningen har ställt för högt kanske kan vara användbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska lägga upp en film hur displayen och inställningarna ser ut, så kanske vi blir klokare. Planen är att svetsa ihop en vedförvaring av ett gäng 8mm fyrkantsstänger härnäst.
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
nej, det tror jag verkligen inte att det är. Man håller sig på linjen.T TommyC skrev:
Då är en konventionell manuell där man ställer spänning och trådmatning och ställa induktionen värd mycket mer och en synergi på materialtjocklek för att de som inte vill eller kan ställa in skall få en bra start, sen en +/- för att kunna finjustera och situationsanpassa.
Provat lite mer nu. Köpte hem lite rostfria stänger och tänkte jag skulle svetsa samman ett vedställ med fluss MIG. Det gick mycket bättre än att svetsa i zinkad plåt som jag råkat försöka tidigare. Det här var ju roligt! Körde på 70A och höjde sedan till 80A. Volten justerades med automatiskt. Fogarna ser ju förstås förskräckliga ut, särskilt för er som kan svetsa. För mig ser det fint ut för att det är kul att ha gjort det själv, men fattar att det är massa slagg inblandat i svetsen och säkert dålig sammansmältning av materialet. Men det håller utan problem för att jag står på och belastar, och veden väger mindre än mig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vet inte om jag någon gång under 55 års erfarenhet av bl a Mig svetsat med max ström.F fsn skrev:Kollar man tex Vevor som inte säljer sämre skit än alla andra som säljer billigaste möjliga så får man en MIG/MAG på 200A (finns ingen anledning att köpa 250A i Sverige då man med största sannolikhet är begränsad till 16A) med nåt man skulle kunna tolka som synergi och pulse för nästan inga pengar alls, mindre än en tusenlapp mer än en svets utan nån gasförberedelse övt. Sen att det i manualen hävdas att man ställer in strömmen vid MIG/MAG svetsning får man ha överseende med, det är kanske ett fel i manualen. Oavsett vilket, det är otroligt billigt. Om man lite drygt dubblar pengarna så kan man nästan få loss en Rallymig 161 från Migatronic eller en Bester 200 (en lågpris Lincoln).
Varför blir det fullt mdd slagg i svetsmunstycket? Sätter sig som en krans innanför kanten.
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Du behöver svetspasta (eller motsvarande spray), men pasta är enklast för oss som svetsar lite mer sällan. När du har svetsat klart och munstycket är varmt doppar du yttersta speten av kåpan i pastan så skyddar det nästa gång du svetsar.
Funkar som margarinet i stekpannan och skyddar från att slagget bränner fast.
Sen får man ändå borsta rent med jämna mellanrum, och även ta av kåpan och torka av munstycket för lite skit blir det alltid. Speciellt när man är ovan och inte lägger såna där långa fina rena svetsar
Funkar som margarinet i stekpannan och skyddar från att slagget bränner fast.
Sen får man ändå borsta rent med jämna mellanrum, och även ta av kåpan och torka av munstycket för lite skit blir det alltid. Speciellt när man är ovan och inte lägger såna där långa fina rena svetsar
🤔 Nu får du beskriva lite mer om vad du använder.K Karl Heinz skrev:
Rostfria stänger. Är det rostfria trådar typ 30 - 40 cm långa du använder.
Och så nämner du gaskåpa. Då är det väl MIG eller TIG.
Vid MIG tillförs svetstråd kontinuerligt från en rulle omgivet av skyddsgas från separat gastub
Vid TIG tänder man en ljusbåge strax intill det område du vill tillfoga metall i form av trådar. Har en gaskåpa som styr skyddsgas på samma sätt som vid MIG.
Observera att det oftast är olika skyddsgaser beroende på svetstyp och tillsats material.
Är heller inte lämpligt att använda rostfritt vid svetsning i t ex blötjärn /stål.
Och att svetsa i förszinkat material är riktigt hälsovådligt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jag tolkade "rostfria stänger" som "nya fyrkantsrör" som inte är rostiga.. 😄
Ser inget på bilderna som tyder på att något rostfritt material använts här...
Ser inget på bilderna som tyder på att något rostfritt material använts här...
No 1.
För att ö h t lyckas med svetsning måste det som ska sammanfogade var helt rent, från färg, fett, olja, slagg och oxid.
I var fall stål/järn i någon form.
Blir igen oxid på rostfritt.
Aluminium. Avlägsnande av oxidskiktet på ytan. Bildas kontinuerligt.
Även ev eloxerat skikt måste tas bort.
För att ö h t lyckas med svetsning måste det som ska sammanfogade var helt rent, från färg, fett, olja, slagg och oxid.
I var fall stål/järn i någon form.
Blir igen oxid på rostfritt.
Aluminium. Avlägsnande av oxidskiktet på ytan. Bildas kontinuerligt.
Även ev eloxerat skikt måste tas bort.
Det är svetssprut som sätter sig i kåpan. Som nämnts, pasta. Eller dra en kniv invändigt med jämna mellanrum, ramlar liksom ut som en ”kaka”. Och då du svetsar gaslöst (det är en gaskåpa) så kan du skita i kåpan om du är stadig på hand och inte doppar munstycket och kortsluter.K Karl Heinz skrev:
Fö en lustig svets du har, att man ställer in ström och inte spänning.