Hejsan!
Jag vet att det finns trådar om detta, men har läst de som finns + Bo Siltbergs utmärkt artikel (https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt) men har fortfarande lite frågor kvar.
Detta gäller en bordslampa, som tillhör min brorsas svärmormor. Hon är född 1925 (!) och flyttade för ett drygt år sedan till ett serviceboende, där det är jordade uttag. Detta gör att hon inte kan använda lampan, eftersom den har en helrund kontakt (se bild) och passar därför inte i uttagen.
Jag har tittat på lampan och tagit isär den, men hittar ingen symbol för dubbelisolering. Men när jag tagit itu den tycker jag samtidigt att den är förhållandevis dubbelisolerad (om man kan säga så). I botten av den är som synes en liten plastfläns, som gör att det blir ytterligare ett skydd mot ledarna, eftersom det blir trippelisolerat i den delen.
Det jag är osäker på är när ledarna ansluts till lamphållaren och om detta uppfyller kraven. Här har jag som sagt läst Siltbergs artikel, men vet inte om min lampa uppfyller kraven. Som syns på bilden är metallen inte hela vägen upp, utan lamphållaren är i plast. Men vad säger sakkunskapen om anslutningen av de båda ledarna i botten av lamphållaren? Är detta tillräckligt för att den ska anses dubbelisolerad? Så länge de sitter fast skulle jag säga att det känns tryggt, men om en eller två ledare skulle lossna, blir det farligt då? Sladden har ju dragavlastning i botten och det känns ju bra, men om de oisolerade ledarna skulle lossna från lamphållaren kommer de hamna i "tunneln" och vara enkelisolerade?!
Tacksam för svar. Som lampan är konstruerad är det väldigt ont om plats, så jorda kommer inte fungera utan då gör jag antagligen om den till 12 v.
Jag vet att det finns trådar om detta, men har läst de som finns + Bo Siltbergs utmärkt artikel (https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt) men har fortfarande lite frågor kvar.
Detta gäller en bordslampa, som tillhör min brorsas svärmormor. Hon är född 1925 (!) och flyttade för ett drygt år sedan till ett serviceboende, där det är jordade uttag. Detta gör att hon inte kan använda lampan, eftersom den har en helrund kontakt (se bild) och passar därför inte i uttagen.
Jag har tittat på lampan och tagit isär den, men hittar ingen symbol för dubbelisolering. Men när jag tagit itu den tycker jag samtidigt att den är förhållandevis dubbelisolerad (om man kan säga så). I botten av den är som synes en liten plastfläns, som gör att det blir ytterligare ett skydd mot ledarna, eftersom det blir trippelisolerat i den delen.
Det jag är osäker på är när ledarna ansluts till lamphållaren och om detta uppfyller kraven. Här har jag som sagt läst Siltbergs artikel, men vet inte om min lampa uppfyller kraven. Som syns på bilden är metallen inte hela vägen upp, utan lamphållaren är i plast. Men vad säger sakkunskapen om anslutningen av de båda ledarna i botten av lamphållaren? Är detta tillräckligt för att den ska anses dubbelisolerad? Så länge de sitter fast skulle jag säga att det känns tryggt, men om en eller två ledare skulle lossna, blir det farligt då? Sladden har ju dragavlastning i botten och det känns ju bra, men om de oisolerade ledarna skulle lossna från lamphållaren kommer de hamna i "tunneln" och vara enkelisolerade?!
Tacksam för svar. Som lampan är konstruerad är det väldigt ont om plats, så jorda kommer inte fungera utan då gör jag antagligen om den till 12 v.
Bästa svaret
Med det du beskriver samt går att se på bilderna så är den utförd på sådant sätt att den kan betraktas som dubbelisolerad.
Det som återstår att göra är att byta den runda stickproppen till en eurostickpropp, men då måste hela/delar av sladdstället (lampsladden) bytas till ett färdigt sladdställ.
Jag hade bytt hela sladdstället till en med strömbrytare, tex,
https://www.clasohlson.com/se/p/32-4342-2
Det som återstår att göra är att byta den runda stickproppen till en eurostickpropp, men då måste hela/delar av sladdstället (lampsladden) bytas till ett färdigt sladdställ.
https://www.clasohlson.com/se/p/32-4342-2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar, då var det ungefär som jag trodde.Demmpa skrev:
Med det du beskriver samt går att se på bilderna så är den utförd på sådant sätt att den kan betraktas som dubbelisolerad.
[länk]
[bild]
Men hur är det med sådana här: https://www.amazon.se/VIEVRE-stycke...pcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=A2HNRJP4PI7940
Är de tillåtna? Jag antar att det finns en tanke bakom att de som säljs - till exempel den som du länkade - är gjutna i ett stycke.
Här har du en tråd i ämnet gällande öppningsbar eurokontakt,
https://www.byggahus.se/forum/threads/utbruten-euro-plug-regler.348335/
https://www.byggahus.se/forum/threads/utbruten-euro-plug-regler.348335/
mpan UOTE="DDD80, post: 6511129, member: 185370"]
Tack, det blir med andra ord Clas Ohlson...
[/QUOTE]
Gammal skarvsladd och dit en eurokontaktsladd då har du en konverter 😀 utan att behövs modda lampan alls.
Tack, det blir med andra ord Clas Ohlson...
[/QUOTE]
Gammal skarvsladd och dit en eurokontaktsladd då har du en konverter 😀 utan att behövs modda lampan alls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En olaglig koppling på flera sätt.kisumisu skrev:
Dels att eurokontakten kan belastas med betydligt mer än de 2,5A som eurokontakten är klassad för eftersom det runda ojordade uttagen kan belastas med 16A.
Vad menas förresten med att eurokontakten är klassad för 2,5 A? Är det för att den inte används för apparater som använder mer än så? Och vad händer om man ändå gör det?Demmpa skrev:
Beställde ett sladdställ, dock inte från Clabbe, utan ett i textil.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Det du ska bedöma är risken för att enkelisolerade ledare kommer i kontakt med lampans hölje i metall. Du har en mantlad kabel rakt igenom som uppfyller dubbel isolering. Det är bara i lamphållaren som det kan gå fel. Men av bilderna ser jag ingen sådan risk såvida inte ledarna är så långa att de kommer ut på andra sidan (nedanför) trumpeten i plast.D DDD80 skrev:
Kontakten är en kompromiss gjord för att passa uttag i länder med olika standard. Därför är benen tunnare, böjliga och lätt vinklade inåt.D DDD80 skrev:
På grund av det passar den inte perfekt i några uttag så för att minska risken för varmgång har man bestämt att proppen inte får användas till apparater som drar mer än 2,5A.
Så tänkte jag också, och enda risken är väl som jag ser det om man (av oklar anledning ska sägas) drar allt vad man kan i kabeln, så att de oisolerade delarna lossnar från lamphållaren och att dragavlastningen ”i botten” lossnar. Men det tror jag inte att 101-åringen är kapabel till.Bo.Siltberg skrev:
Det du ska bedöma är risken för att enkelisolerade ledare kommer i kontakt med lampans hölje i metall. Du har en mantlad kabel rakt igenom som uppfyller dubbel isolering. Det är bara i lamphållaren som det kan gå fel. Men av bilderna ser jag ingen sådan risk såvida inte ledarna är så långa att de kommer ut på andra sidan (nedanför) trumpeten i plast.
Nu ska jag ju inte göra detta, eftersom jag har beställt en ny helgjuten sladd, men mest av nyfikenhet: hade man kunnat göra en ful-lösning och bara fila bort två gluggar så att den runda ojordade kontakten hade passat i ett jordat uttag? Om den nu är dubbelisolerad vad det verkar?!
Som sagt, jag ska inte göra det men vill gärna veta.
Som sagt, jag ska inte göra det men vill gärna veta.