7 382 läst ·
114 svar
7k läst
114 svar
Ännu en tråd om svets
Ja, precis. @Karl Heinz du har tryckt in och vridit om returanslutningen i OKC-kontakten ordentligt?nanowire skrev:
Tack, vad hjälpsamma ni alla är! Har vridit åt kablarna ordentligt. Ska läsa på lite mer efter jobbet!F fsn skrev:
Men vad är skillnaden på vertikal och horisontell svets? Låter som att du skojar med mig typ "hämta en synvinkel i verktygslådan" 😄
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 449 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 449 inlägg
Nä det är faktiskt inte (enbart) ett skämt 
Tänk såhär. När du svetsar så värmer du två (eller fler) material så att de smälter ihop till ett.
Det som du gör med inställningarna på svetsen och hur du placerar och rör munstycket kontrollerar hur du flyttar värmen. Ibland vill man koncentrera värmen för att få djup inbränning i tjockt gods, och ibland vill man sprida ut den över ett större område för att det inte ska bränna igenom.
Även hur man placerar arbetstyckena påverkar hur värmen/smältan rör sig. Det är lättare att måla utan rinningar om man placerar det man målar horisontellt.
Om vi säger att du ska svetsa ihop två tjocka bitar och du vill ha en ordentlig inbränning (googla a-mått) så brukar man vinkla munstycket så att man "föser" smältan framför sig. Det gör att materialet blir förvärmt och du får en snygg och stabil svetsning, men gör man så med tunnplåt får man istället stora hål för då blir det för varmt.
Svetsning är både enkelt och supersvårt på samma gång. Men kolla lite filmer, borde väl finnas nått pedagogiskt där ute, om du nu inte har nån polare som kan svetsa och kan visa. Mycket är känsla, man lär sig hur det ska kännas och hur det ska låta. - men det tar ju lite tid innan man kommer dit.
Välj gärna EN svetsmetod och öva på den tills du känner att du ungefär fattar vad du gör innan du går på fler metoder
Leta reda på ett rejält plattjärn eller vinkeljärn och elda på rejält, det är kul och man får efter en stund lite känsla för hur det funkar. Sen att det oftast tar lång tid innan svetsarna blir snygga får man ta liksom. Nu när jag inte svetsar i jobbet längre utan sitter bak ett skrivbord om dagarna får jag acceptera att jag får lägga nästan lika mycket tid på att slipa som jag svetsar 
Tänk såhär. När du svetsar så värmer du två (eller fler) material så att de smälter ihop till ett.
Det som du gör med inställningarna på svetsen och hur du placerar och rör munstycket kontrollerar hur du flyttar värmen. Ibland vill man koncentrera värmen för att få djup inbränning i tjockt gods, och ibland vill man sprida ut den över ett större område för att det inte ska bränna igenom.
Även hur man placerar arbetstyckena påverkar hur värmen/smältan rör sig. Det är lättare att måla utan rinningar om man placerar det man målar horisontellt.
Om vi säger att du ska svetsa ihop två tjocka bitar och du vill ha en ordentlig inbränning (googla a-mått) så brukar man vinkla munstycket så att man "föser" smältan framför sig. Det gör att materialet blir förvärmt och du får en snygg och stabil svetsning, men gör man så med tunnplåt får man istället stora hål för då blir det för varmt.
Svetsning är både enkelt och supersvårt på samma gång. Men kolla lite filmer, borde väl finnas nått pedagogiskt där ute, om du nu inte har nån polare som kan svetsa och kan visa. Mycket är känsla, man lär sig hur det ska kännas och hur det ska låta. - men det tar ju lite tid innan man kommer dit.
Välj gärna EN svetsmetod och öva på den tills du känner att du ungefär fattar vad du gör innan du går på fler metoder
Tvärtom vill jag påstå.T trycklös skrev:Om vi säger att du ska svetsa ihop två tjocka bitar och du vill ha en ordentlig inbränning (googla a-mått) så brukar man vinkla munstycket så att man "föser" smältan framför sig. Det gör att materialet blir förvärmt och du får en snygg och stabil svetsning, men gör man så med tunnplåt får man istället stora hål för då blir det för varmt.
Det finns två begrepp, motsvetsning och frånsvetsning. Vid motsvetsning riktas gashylsan mot där man redan svetsat för att rikta värmen dit och få större inträngning. Vid frånsvetsning riktas gashylsan från där man började och leder till mindre inträngning i grundmaterialet för att värmen riktas från där man svetsat, den metoden kan användas på tunnplåt.
Om jag nu inte missförstod dig.
Rätt är att vid frånsvetsning kan svetsen bli jämnare, men med sämre kvalité.
Nej, jag skojar inte. Du har det på nåt sätt på svetsen, antingen en knapp SYN eller om du har processer MIG/MAG mauellt och MIG/MAG syn.K Karl Heinz skrev:
Oavsett vilket, synergi är ett förhållande satt mellan spänning och trådmatning, sen behöver indata för material, typ av tråd, diameter på tråd och vilken skyddsgas (eller om man kör gaslöst) också vara med. Det finns inget standardiserat så det går i princip att kalla vilken skit som helst synergi. Det är ett stort jobb att ta fram det. Och det vanligaste hos alla svetstillverkare är att man ställer in ett tjockleken på svetsgodset. Linjerna är rimligtvis framtagna med provsvetsningar av kompetenta svetsare men som nämnts tidigare, det går att styra detta med pistolen, tex vinkel och trådutstick så detär väl rätt vanligt att man justerar ner eller upp beroende på personliga preferenser (eller defekter).
Men svetsparametrarna ändrar sig en del med svetsposition och synergin är väl då rimligtvis gjord för svetsposition PB. Det har börjat dyka upp svetsar med synergi för fler positioner, sett det på Kemppi MasterMig men det var dåligt utvecklat på allt annat än horisontellt, vet att Fronius Fortis har det med och har sett det i en reklamfilm för ett Australienskt brand som heter Unimig (brandade Kinesiska maskiner, troligtvis Jasic).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Står syn på svetsens display när man stsrtsr den, sntar att det är igång då! Volt ändras när jag ändrar ampere
Visar den både Volt och Amp innan du svetsat eller dyker det ena upp efter svetsning?K Karl Heinz skrev:
Det vanliga på MIG/MAG….. eller alltid, är att man ställer in volt och sen visas Amp som ett resultat efter eller under svetsning.
Är Migatronic Rallymig 161i ett bra val för en amatör som vill svetsa främst TIG men även MIG? Jag har fastnat för TIG efter många timmar med youtube. Det är främst bilplåt som jag ska svetsa. På vissa svåråtkomliga ställen gissar jag att TIG blir för svårt som t ex uppe i hjulhus.F fsn skrev:Kollar man tex Vevor som inte säljer sämre skit än alla andra som säljer billigaste möjliga så får man en MIG/MAG på 200A (finns ingen anledning att köpa 250A i Sverige då man med största sannolikhet är begränsad till 16A) med nåt man skulle kunna tolka som synergi och pulse för nästan inga pengar alls, mindre än en tusenlapp mer än en svets utan nån gasförberedelse övt. Sen att det i manualen hävdas att man ställer in strömmen vid MIG/MAG svetsning får man ha överseende med, det är kanske ett fel i manualen. Oavsett vilket, det är otroligt billigt. Om man lite drygt dubblar pengarna så kan man nästan få loss en Rallymig 161 från Migatronic eller en Bester 200 (en lågpris Lincoln).
https://vepax.se/?post_type=product&s=rallymig
Jag har aldrig svetsat TIG men bytte för många år sedan all plåt i halva underredet på en rosthög med en MIG/MAG. Har även svetsat en del pinne och gas för länge sedan så inte helt grön.
Rallymig 161i framstår som billig i jämförelse med alternativen. Billigaste Kemppi TIG kostar 26kSEK utan slangpaketet. Förmodligen är Kemppin ett bättre val för de som svetsar hela dagarna men det ska inte jag göra. Det blir intensivt arbete några dagar åt gången och däremellan blir svetsen mest en dammsamlare.
ESAB har två TIG-svetsar som vid första anblicken är intressanta. Gräver man djupare så upptäcker man att de kräver för stor säkring:
Rogue ET 181iP: Fuse anti-surge type D MCB 25 A.
ET 201iP PRO: Fuse anti-surge type D MCB 20 A.
Hur tänkte dom där?
Angående andningsskydd så har jag inte på någon av alla filmer jag har sett på youtube sett någon använda andningsskydd. Alla jag har sett har svetsat inomhus. Detta tycker jag är mycket märkligt. Varför vill man dra i sig svetsröken? Trött på livet eller bara okunniga/korkade?
Sundström halvmask SR900 kan ha filter fram som den vanliga SR100 eller anslutas till ett midjeburet filter utan fläkt, SR905 via en enkel slang SR951 eller en dubbel slang SR952. Med filtret vid midjan så minskar utsticket hos SR900 framför ansiktet. Enligt dokumentationen är SR900 tänkt att kunna användas tillsammans med visir. Jag har inte hittat någon uppgift på hur mycket SR900 med slanganslutning sticker ut framför ansiktet. Det är få butiker som säljer SR900 och dess tillbehör. Troligen mer attraktivt att sälja en komplett svetshjälm med andningsapparat för 15-20kSEK. SR900 med tillbehör landar på ca 4kSEK.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Jag hade kortvarigt en sådan RallyMIG 161i men blev aldrig kompis med den när den själv ställde in parametrarna. Fick aldrig till några bra svetsar och tyckte det var svårt som nybörjare att få till. Använde aldrig TIG-tillsatsen jag även handlade utan bara MIG.T TommyC skrev:Är Migatronic Rallymig 161i ett bra val för en amatör som vill svetsa främst TIG men även MIG? Jag har fastnat för TIG efter många timmar med youtube. Det är främst bilplåt som jag ska svetsa. På vissa svåråtkomliga ställen gissar jag att TIG blir för svårt som t ex uppe i hjulhus.
[länk]
Jag har aldrig svetsat TIG men bytte för många år sedan all plåt i halva underredet på en rosthög med en MIG/MAG. Har även svetsat en del pinne och gas för länge sedan så inte helt grön.
Rallymig 161i framstår som billig i jämförelse med alternativen. Billigaste Kemppi TIG kostar 26kSEK utan slangpaketet. Förmodligen är Kemppin ett bättre val för de som svetsar hela dagarna men det ska inte jag göra. Det blir intensivt arbete några dagar åt gången och däremellan blir svetsen mest en dammsamlare.
ESAB har två TIG-svetsar som vid första anblicken är intressanta. Gräver man djupare så upptäcker man att de kräver för stor säkring:
Rogue ET 181iP: Fuse anti-surge type D MCB 25 A.
ET 201iP PRO: Fuse anti-surge type D MCB 20 A.
Hur tänkte dom där?
Angående andningsskydd så har jag inte på någon av alla filmer jag har sett på youtube sett någon använda andningsskydd. Alla jag har sett har svetsat inomhus. Detta tycker jag är mycket märkligt. Varför vill man dra i sig svetsröken? Trött på livet eller bara okunniga/korkade?
Sundström halvmask SR900 kan ha filter fram som den vanliga SR100 eller anslutas till ett midjeburet filter utan fläkt, SR905 via en enkel slang SR951 eller en dubbel slang SR952. Med filtret vid midjan så minskar utsticket hos SR900 framför ansiktet. Enligt dokumentationen är SR900 tänkt att kunna användas tillsammans med visir. Jag har inte hittat någon uppgift på hur mycket SR900 med slanganslutning sticker ut framför ansiktet. Det är få butiker som säljer SR900 och dess tillbehör. Troligen mer attraktivt att sälja en komplett svetshjälm med andningsapparat för 15-20kSEK. SR900 med tillbehör landar på ca 4kSEK.
Såldes bort och har nu en Migatronic Automig 273 istället, inte den ”intelligenta” varianten så jag kan ställa parametrarna helt själv vilket passade mig mycket bättre. Är fortfarande en amatör men mycket enklare att få till rätt svetsparametrar nu. 👍🏻
Här kommer ett gott råd.
Gå en kvällskurs på t ex en Gymnasieskola
Jag har nog MIG-svetsat på hobbynivå med brukbart resultat typ 40 år med en 52 år gammal svets, som min far ropade in på en auktion.
Gick kvällskursen och lärde mig hantera Miggen mycket bättre.
Köpte mig en TIG för att främst kunna svetsa rostfritt till min båt.
Och även olika saker i Aluminium.
Numer är det ändå gamla Miggen som jag använder mest i garaget oftast när jag lagar bilar, senast bytte jag flexdel på avgassystemet i min 9-5:a.
Gå en kvällskurs på t ex en Gymnasieskola
Jag har nog MIG-svetsat på hobbynivå med brukbart resultat typ 40 år med en 52 år gammal svets, som min far ropade in på en auktion.
Gick kvällskursen och lärde mig hantera Miggen mycket bättre.
Köpte mig en TIG för att främst kunna svetsa rostfritt till min båt.
Och även olika saker i Aluminium.
Numer är det ändå gamla Miggen som jag använder mest i garaget oftast när jag lagar bilar, senast bytte jag flexdel på avgassystemet i min 9-5:a.
Lite svårt att säga…. En RallyMig är som jag ser det en MIG/MAG som går att nödköra på skrap-TIG, det är oftast lite taffligt med TIG-funktioner, kan vara begränsningar och/eller kompromisser på inställningar och man har ingen HF-start.T TommyC skrev:Är Migatronic Rallymig 161i ett bra val för en amatör som vill svetsa främst TIG men även MIG? Jag har fastnat för TIG efter många timmar med youtube. Det är främst bilplåt som jag ska svetsa. På vissa svåråtkomliga ställen gissar jag att TIG blir för svårt som t ex uppe i hjulhus.
[länk]
Jag har aldrig svetsat TIG men bytte för många år sedan all plåt i halva underredet på en rosthög med en MIG/MAG. Har även svetsat en del pinne och gas för länge sedan så inte helt grön.
Rallymig 161i framstår som billig i jämförelse med alternativen. Billigaste Kemppi TIG kostar 26kSEK utan slangpaketet. Förmodligen är Kemppin ett bättre val för de som svetsar hela dagarna men det ska inte jag göra. Det blir intensivt arbete några dagar åt gången och däremellan blir svetsen mest en dammsamlare.
ESAB har två TIG-svetsar som vid första anblicken är intressanta. Gräver man djupare så upptäcker man att de kräver för stor säkring:
Rogue ET 181iP: Fuse anti-surge type D MCB 25 A.
ET 201iP PRO: Fuse anti-surge type D MCB 20 A.
Hur tänkte dom där?
Angående andningsskydd så har jag inte på någon av alla filmer jag har sett på youtube sett någon använda andningsskydd. Alla jag har sett har svetsat inomhus. Detta tycker jag är mycket märkligt. Varför vill man dra i sig svetsröken? Trött på livet eller bara okunniga/korkade?
Sundström halvmask SR900 kan ha filter fram som den vanliga SR100 eller anslutas till ett midjeburet filter utan fläkt, SR905 via en enkel slang SR951 eller en dubbel slang SR952. Med filtret vid midjan så minskar utsticket hos SR900 framför ansiktet. Enligt dokumentationen är SR900 tänkt att kunna användas tillsammans med visir. Jag har inte hittat någon uppgift på hur mycket SR900 med slanganslutning sticker ut framför ansiktet. Det är få butiker som säljer SR900 och dess tillbehör. Troligen mer attraktivt att sälja en komplett svetshjälm med andningsapparat för 15-20kSEK. SR900 med tillbehör landar på ca 4kSEK.
Jag är lätt yrkesskadad och tycker man använder rätt maskin till rätt sak. Jag har aldrig TIG-svetsat med En RallyMig men jag har gjort det med lite andra maskiner med snarlikt upplägg, tex ESAB Rebel 215 och Rebel 235 och det är ganska långt ifrån samma sak som en ESAB caddy 2200 AC/DC eller en ESAB Renegade ET300 som är dedikerad TIG med puls, frekvensinställning, rampning mm och en helt annan sak. Jag har MAG-svetsat några minuter med RallyMig, det fungerade och det är en populär instegsmaskin som fortfarande produceras av en seriös aktör. Jag hade lite issues med pistolen och lite mer issues med själva HMI/inställningar som jag aldrig blev kompis med men det är troligtvis en vanesak. Ett populärt alternativ till Rallymig är Bester 200, den känns rätt sladdrig och plastig i inställningsrattar men har generellt fått bra kritik i förhållande till priset.
ESAB Rogue med tillägget PRO har PFC och den skall du absolut kunna maxa på 200A vid TIG på en 16A säkring. Anledningen till att den ”kräver” 20A är antagligen att den går att pinna i 200A och det är teoretiskt 10V högre (28V MMA mot 18V TIG), det är potentiellt minst 2300W mer effekt(+ca 10% förlusteffekter). Jag hade inte oroat mig överdrivet mycket över den saken.
En ESAB som heter ET är en Dedikerad TIG (som det går att svetsa lite pinne med också, (eventuellt med lite sämre tändegenskaper på pinne än motsvarande ES men det är inte helt säkert).
Den märkesmaskin som har allt i samma paket är då en ESAB Rebel 205 AC/DC. Den har MIG/MAG och TIG med HF, puls, AC för TIG aluminium. Men den är dyr, för de pengarna hade jag letat upp en dedikerad TIG och en MIG/MAG.
Min slutsats blir att är TIG det man tror sig svetsa mest så är min personliga bedömning att man skall känna på både en dedikerad TIG och jämföra med kompromissen som det faktiskt är med en enkel instegs multiprocess. Sen är det så att svetsar man TIG i en bil med ECU så stänger man av HF-tändning.
Angående PPE har jag inte mycket att tillföra mer än att jag håller med om att PAPR svetsmasker generellt är omotiverat dyra och jag förstår att det inte direkt gödslas med sådana i hobbygaragen. Jag har provat några olika märken och modeller men bara 10-15 minuter i taget. Jag har generellt problem med dom, ett jävla blåsande, susar på rätt bra så man man hör dåligt och blir ”isolerad” i sin hjälm. De sätter ett konstant övertyck i hjälmen och det blåser i ögonen som blir torra.
Privat så använder jag två olika en Sentinel A50 (ersatt av A60 nu) samt en Kemppi som jag inte kan modellnamnet på. Sentinel A50 är utmärkt, bra färger och stort siktfält och den jag använder mest, den är en rätt rymlig hjälm men jag ställer mig frågande till om man skulle få in en Sundström halvmask under faktiskt. Nackdelen med A50 är när man kryper in under en bil och skall ha in skallen mellan nåt, det är då Kemppin kommer fram.
Stort tack för alla bra svar!
Det är nog en ESAB ROGUE ET 201IP PRO som jag ska ha. Jag kommer aldrig att vara i närheten av 200A så 16A säkring kommer att räcka.
Multimaskinen Rallymig kanske fungerar tillräckligt bra för TIG men den verkar mest inriktad på MIG. Det är för mycket pengar för att chansa. Jag hoppas slippa svetsa MIG och MMA ser jag inget behov av.
ESAB ROGUE ET 201IP PRO går att hitta för 10kSEK inklusive brännare så den blir t o m billigare än Rallymigen. https://www.sodermalmsmaskin.se/product/tigsvets-esab-1
Närmsta gymnasieskola har svetsutbildning, jag behöver dock komma igång så snart som möjligt men att utbilda sig är såklart bra.
Angående andningsskydd så hoppas jag att Sundström SR900 med slanganslutning ryms bakom en svetshjälm. Det blir att köpa masken först och prova ut en lämplig svetshjälm i butik. Tyvärr så är det väldigt få butiker som säljer SR900, SR905 och SR951.
Bilden visar dubbel slang, jag tänker välja enkel slang som tar mindre plats.
Det är nog en ESAB ROGUE ET 201IP PRO som jag ska ha. Jag kommer aldrig att vara i närheten av 200A så 16A säkring kommer att räcka.
Multimaskinen Rallymig kanske fungerar tillräckligt bra för TIG men den verkar mest inriktad på MIG. Det är för mycket pengar för att chansa. Jag hoppas slippa svetsa MIG och MMA ser jag inget behov av.
ESAB ROGUE ET 201IP PRO går att hitta för 10kSEK inklusive brännare så den blir t o m billigare än Rallymigen. https://www.sodermalmsmaskin.se/product/tigsvets-esab-1
Närmsta gymnasieskola har svetsutbildning, jag behöver dock komma igång så snart som möjligt men att utbilda sig är såklart bra.
Angående andningsskydd så hoppas jag att Sundström SR900 med slanganslutning ryms bakom en svetshjälm. Det blir att köpa masken först och prova ut en lämplig svetshjälm i butik. Tyvärr så är det väldigt få butiker som säljer SR900, SR905 och SR951.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar dubbel slang, jag tänker välja enkel slang som tar mindre plats.