Ungefär sådär kan det se ut om jordkklämman ramlat av.

F
nanowire nanowire skrev:
Ungefär sådär kan det se ut om jordkklämman ramlat av.
Ja, precis. @Karl Heinz du har tryckt in och vridit om returanslutningen i OKC-kontakten ordentligt?

F fsn skrev:
Ja, precis. @Karl Heinz du har tryckt in och vridit om returanslutningen i OKC-kontakten ordentligt?
Tack, vad hjälpsamma ni alla är! Har vridit åt kablarna ordentligt. Ska läsa på lite mer efter jobbet!

Men vad är skillnaden på vertikal och horisontell svets? Låter som att du skojar med mig typ "hämta en synvinkel i verktygslådan" 😄

T
Nä det är faktiskt inte (enbart) ett skämt :)

Tänk såhär. När du svetsar så värmer du två (eller fler) material så att de smälter ihop till ett.
Det som du gör med inställningarna på svetsen och hur du placerar och rör munstycket kontrollerar hur du flyttar värmen. Ibland vill man koncentrera värmen för att få djup inbränning i tjockt gods, och ibland vill man sprida ut den över ett större område för att det inte ska bränna igenom.

Även hur man placerar arbetstyckena påverkar hur värmen/smältan rör sig. Det är lättare att måla utan rinningar om man placerar det man målar horisontellt.

Om vi säger att du ska svetsa ihop två tjocka bitar och du vill ha en ordentlig inbränning (googla a-mått) så brukar man vinkla munstycket så att man "föser" smältan framför sig. Det gör att materialet blir förvärmt och du får en snygg och stabil svetsning, men gör man så med tunnplåt får man istället stora hål för då blir det för varmt. :D

Svetsning är både enkelt och supersvårt på samma gång. Men kolla lite filmer, borde väl finnas nått pedagogiskt där ute, om du nu inte har nån polare som kan svetsa och kan visa. Mycket är känsla, man lär sig hur det ska kännas och hur det ska låta. - men det tar ju lite tid innan man kommer dit.

Välj gärna EN svetsmetod och öva på den tills du känner att du ungefär fattar vad du gör innan du går på fler metoder ;) Leta reda på ett rejält plattjärn eller vinkeljärn och elda på rejält, det är kul och man får efter en stund lite känsla för hur det funkar. Sen att det oftast tar lång tid innan svetsarna blir snygga får man ta liksom. Nu när jag inte svetsar i jobbet längre utan sitter bak ett skrivbord om dagarna får jag acceptera att jag får lägga nästan lika mycket tid på att slipa som jag svetsar :)

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Om vi säger att du ska svetsa ihop två tjocka bitar och du vill ha en ordentlig inbränning (googla a-mått) så brukar man vinkla munstycket så att man "föser" smältan framför sig. Det gör att materialet blir förvärmt och du får en snygg och stabil svetsning, men gör man så med tunnplåt får man istället stora hål för då blir det för varmt.
Tvärtom vill jag påstå.
Det finns två begrepp, motsvetsning och frånsvetsning. Vid motsvetsning riktas gashylsan mot där man redan svetsat för att rikta värmen dit och få större inträngning. Vid frånsvetsning riktas gashylsan från där man började och leder till mindre inträngning i grundmaterialet för att värmen riktas från där man svetsat, den metoden kan användas på tunnplåt.
Om jag nu inte missförstod dig.
Rätt är att vid frånsvetsning kan svetsen bli jämnare, men med sämre kvalité.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
F
K Karl Heinz skrev:
Tack, vad hjälpsamma ni alla är! Har vridit åt kablarna ordentligt. Ska läsa på lite mer efter jobbet!

Men vad är skillnaden på vertikal och horisontell svets? Låter som att du skojar med mig typ "hämta en synvinkel i verktygslådan" 😄
Nej, jag skojar inte. Du har det på nåt sätt på svetsen, antingen en knapp SYN eller om du har processer MIG/MAG mauellt och MIG/MAG syn.

Oavsett vilket, synergi är ett förhållande satt mellan spänning och trådmatning, sen behöver indata för material, typ av tråd, diameter på tråd och vilken skyddsgas (eller om man kör gaslöst) också vara med. Det finns inget standardiserat så det går i princip att kalla vilken skit som helst synergi. Det är ett stort jobb att ta fram det. Och det vanligaste hos alla svetstillverkare är att man ställer in ett tjockleken på svetsgodset. Linjerna är rimligtvis framtagna med provsvetsningar av kompetenta svetsare men som nämnts tidigare, det går att styra detta med pistolen, tex vinkel och trådutstick så detär väl rätt vanligt att man justerar ner eller upp beroende på personliga preferenser (eller defekter).

Men svetsparametrarna ändrar sig en del med svetsposition och synergin är väl då rimligtvis gjord för svetsposition PB. Det har börjat dyka upp svetsar med synergi för fler positioner, sett det på Kemppi MasterMig men det var dåligt utvecklat på allt annat än horisontellt, vet att Fronius Fortis har det med och har sett det i en reklamfilm för ett Australienskt brand som heter Unimig (brandade Kinesiska maskiner, troligtvis Jasic).

Diagram över svetspositioner, inklusive stående horisontal, liggande vertikal, halsvets och stumpsvets, med illustrationer av olika svetsvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
L L A Axelsson skrev:
Tvärtom vill jag påstå.
Det kändes rätt när jag tänkte, men ..... Det är lättare att göra än att beskriva ibland ;)

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Står syn på svetsens display när man stsrtsr den, sntar att det är igång då! Volt ändras när jag ändrar ampere

F
K Karl Heinz skrev:
Står syn på svetsens display när man stsrtsr den, sntar att det är igång då! Volt ändras när jag ändrar ampere
Visar den både Volt och Amp innan du svetsat eller dyker det ena upp efter svetsning?

Det vanliga på MIG/MAG….. eller alltid, är att man ställer in volt och sen visas Amp som ett resultat efter eller under svetsning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.