Jag planerar att göra någonting åt min trappa.

Den tilltalar mig inte estetiskt. Jag har läst i flera trådar här att en lackslip, specifikt Metabo LF ska vara räddaren i nöden och även göra hela processen mer överkomlig.

Min målsättning är att slipa ner trappan så att man ser ådringen och därefter betsa eller lacka.

Ni som har erfarenhet av att renovera trappor, med trappnos/överhäng, är jag för naiv här?

• Vit, målad trappa med stängda trappsteg i hörn av rum; trappan är i behov av estetisk förbättring och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad trätrappa med slitna steg och trappnosar, sett från sidan, med rep som handledare i bakgrunden.
    Skapa konto
H
S Stockholm.Karlshamn skrev:

Den tilltalar mig inte estetiskt. Jag har läst i flera trådar här att en lackslip, specifikt Metabo LF ska vara räddaren i nöden och även göra hela processen mer överkomlig.

Min målsättning är att slipa ner trappan så att man ser ådringen och därefter betsa eller lacka.

Ni som har erfarenhet av att renovera trappor, med trappnos/överhäng, är jag för naiv här?
Skulle inte göra det jobbet det har tar mycket tid och ork. Gå till en finsnickare som tillverkar skivor som limmas på trappstegen med överhäng. Vi gjorde så här med 2 cm tjock oljad Ek med fasade kanter.

• Trappa med steg i 2 cm tjock ek, limmade med överhäng.
    Skapa konto
RoTe
S Stockholm.Karlshamn skrev:

Lägg matta i trappen bara så blir det fint.

Jag gillar det gamla hederliga: https://mattjatten.com/produkter/trapp-klippan-beige/
Men detta är mer modernt: https://www.jula.se/catalog/hem-och...ttor/trappstegsmattor/trappstegsmatta-022958/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.