Skulle svetsa ihop två ståldelar, hålet mitt i fogen fanns inte där i början utan det brände bort. Började på 70 eller 80A och typ 25v. När jag sänkt till 30A 14V så brände det fortfarande igenom, skruvade då ner arc dynamics/induktans till lågt värde och då funkade det lite bättre, men skvätte mkt mer.

Svetsad ståldel med bränt hål i mitten och flera små blåsor runt fogen, mot en orange bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske dum fråga... Men är du säker på att det inte är aluminium som du försöker svetsa i?
Följdfråga, kör du utan gas?
 
Jag tycker det ser ut som en sån där IKEA-skena för att hänga upp köksskåp med..
Om det är en sån kan det nog vara bra att slipa bort all ytbehandling innan man försöker svetsa...
 
Sedan att punkta, ett kort tryck på knappen låta kallna en halv sekund ett tryck….. osv.
Är det som Dan tror att det är försinkat så är det menligt för både svetsfogar och hälsan.

Protte
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker det ser ut som en sån där IKEA-skena för att hänga upp köksskåp med..
Om det är en sån kan det nog vara bra att slipa bort all ytbehandling innan man försöker svetsa...
Yes stämmer. Tänkte att den råa ytan efter min kapning av kanten skulle räcka
 
prototypen prototypen skrev:
Sedan att punkta, ett kort tryck på knappen låta kallna en halv sekund ett tryck….. osv.
Är det som Dan tror att det är försinkat så är det menligt för både svetsfogar och hälsan.

Protte
Jag behöver nog öva mer för att få till det.


Tur att jag svetsade med ytterdörren till garaget öppen då, och höll andan under svetsen och gick ut för att andas och låta det vädra ett par minuter innan jag fortsatte. Är lite nojig.
 
Om jag skaffar en sån här, ungefär hur kraftig fläkt behöver jag sätta i fasaden för att suga ut på ett effektivt sätt?

Ventilationsrör med transparent tratt och flexibel slang, 100-230 mm, för anslutning till industriell fläkt eller lödstation, med avgasutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
K Karl Heinz skrev:
Om jag skaffar en sån här, ungefär hur kraftig fläkt behöver jag sätta i fasaden för att suga ut på ett effektivt sätt?

[bild]
Ett riktigt svetsutsug ligger på 600-1100 kbm/h ungefär. Hur kraftig fläkt du behöver till det beror på vilket tryckfall du får på rördragning och böjar. Men generellt, det kommer inte att vara värt det om du inte svetsar jättemycket.

Då är det bättre att kika på svetshjälm med PAPR som ger ett övertryck i hjälmen med filtrerad luft…. Även om det också är överkurs och antagligen börjar på 6-7000kr

Det första steget för hälsan borde vara en gasflaska och vanlig solidtråd.
 
F
K Karl Heinz skrev:
Skulle svetsa ihop två ståldelar, hålet mitt i fogen fanns inte där i början utan det brände bort. Började på 70 eller 80A och typ 25v. När jag sänkt till 30A 14V så brände det fortfarande igenom, skruvade då ner arc dynamics/induktans till lågt värde och då funkade det lite bättre, men skvätte mkt mer.

[bild]
Du säger 70-80A och 25V. Vad exakt är det du ställer in? För 80A borde landa in på ungefär 18V. Och MIG/MAG är CV processer så spänningen borde vara konstant och strömmen variera lite beroende på trådmatningshastighet och utstick.
 
F fsn skrev:
Du säger 70-80A och 25V. Vad exakt är det du ställer in? För 80A borde landa in på ungefär 18V. Och MIG/MAG är CV processer så spänningen borde vara konstant och strömmen variera lite beroende på trådmatningshastighet och utstick.
Jag har ingen aning, jag vrider på ratten och värdet ändras. Jag vrider på en ratt för att ändra volt och en annan för ampere. Jag vet inte hur det funkar.
 
Då kanske en vanlig paxfläktsliknande fläkt som flyttar runt 100kbm/h är tillräckligt för mitt lilla behov!
 
F
K Karl Heinz skrev:
Jag har ingen aning, jag vrider på ratten och värdet ändras. Jag vrider på en ratt för att ändra volt och en annan för ampere. Jag vet inte hur det funkar.
Det låter jävligt udda måste jag säga. Du är helt säker på att det inte går att trycka in nån knapp nån stans så man ställer Volt och trådmatning som man brukar göra på MIG/MAG manuellt?

Och om du stället volt och amp, hur ställer du då trådmatning?

ISO-linjen som alla tillverkare i princip följer ser ut så här för MAG 14+(A x 0,05)= xx V

Så sikta på på att ställa in efter det. Tex 14+(50Ax0,05) = 14+2,5=16,5V. Så vid exemplet 50A så är det 16,5V som gäller. 100A 19V osv…
 
Är svetsen av fabrikat och modell Vevor MIG-160? I så fall finns manualen här: https://eur.vevor.com/pages/contact-us/MIGYXHJ4H1165KC80V5

Där står att spänningen är ställbar mellan 15,5 och 21 Volt. Strömmen är ställbar mellan 30 och 160 A för MIG och MMA. Där står också att spänningen hålls konstant. Blockschemat visar att både spänning och ströms mäts på utgången samt återkopplas till styrkretsen. Blockschemat visar AC trefasmatning men det verkar vara en enfasmaskin. Kanske har de återanvänt manualen från en större maskin och inte granskat den ordentligt så fler fel kanske finns där.
 
F
T TommyC skrev:
Är svetsen av fabrikat och modell Vevor MIG-160? I så fall finns manualen här: [länk]

Där står att spänningen är ställbar mellan 15,5 och 21 Volt. Strömmen är ställbar mellan 30 och 160 A för MIG och MMA. Där står också att spänningen hålls konstant. Blockschemat visar att både spänning och ströms mäts på utgången samt återkopplas till styrkretsen. Blockschemat visar AC trefasmatning men det verkar vara en enfasmaskin. Kanske har de återanvänt manualen från en större maskin och inte granskat den ordentligt så fler fel kanske finns där.
Var står det att spänningen hålls konstant? Så skall det vara på MIG/MAG, samtidigt står det på operations MIG att man kan ställa in amp. Extremt oklart.

På MMA är det fö tvärt om, där skall A vara konstant.
 
Punkt 4 i kapitel 2:

Closed loop feedback control, constant voltage output, workable under network
voltage fluctuation within ±15%.

Generell beskrivning av svetsmaskin med fokus på closed loop feedback control och konstant spänningsutgång vid nätverksspänningsfluktuationer inom ±15%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.