7 382 läst ·
114 svar
7k läst
114 svar
Ännu en tråd om svets
Skulle svetsa ihop två ståldelar, hålet mitt i fogen fanns inte där i början utan det brände bort. Började på 70 eller 80A och typ 25v. När jag sänkt till 30A 14V så brände det fortfarande igenom, skruvade då ner arc dynamics/induktans till lågt värde och då funkade det lite bättre, men skvätte mkt mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Kanske dum fråga... Men är du säker på att det inte är aluminium som du försöker svetsa i?
Följdfråga, kör du utan gas?
Följdfråga, kör du utan gas?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Jag tycker det ser ut som en sån där IKEA-skena för att hänga upp köksskåp med..
Om det är en sån kan det nog vara bra att slipa bort all ytbehandling innan man försöker svetsa...
Om det är en sån kan det nog vara bra att slipa bort all ytbehandling innan man försöker svetsa...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Sedan att punkta, ett kort tryck på knappen låta kallna en halv sekund ett tryck….. osv.
Är det som Dan tror att det är försinkat så är det menligt för både svetsfogar och hälsan.
Protte
Är det som Dan tror att det är försinkat så är det menligt för både svetsfogar och hälsan.
Protte
Jag behöver nog öva mer för att få till det.prototypen skrev:
Tur att jag svetsade med ytterdörren till garaget öppen då, och höll andan under svetsen och gick ut för att andas och låta det vädra ett par minuter innan jag fortsatte. Är lite nojig.
Ett riktigt svetsutsug ligger på 600-1100 kbm/h ungefär. Hur kraftig fläkt du behöver till det beror på vilket tryckfall du får på rördragning och böjar. Men generellt, det kommer inte att vara värt det om du inte svetsar jättemycket.K Karl Heinz skrev:
Då är det bättre att kika på svetshjälm med PAPR som ger ett övertryck i hjälmen med filtrerad luft…. Även om det också är överkurs och antagligen börjar på 6-7000kr
Det första steget för hälsan borde vara en gasflaska och vanlig solidtråd.
Du säger 70-80A och 25V. Vad exakt är det du ställer in? För 80A borde landa in på ungefär 18V. Och MIG/MAG är CV processer så spänningen borde vara konstant och strömmen variera lite beroende på trådmatningshastighet och utstick.K Karl Heinz skrev:Skulle svetsa ihop två ståldelar, hålet mitt i fogen fanns inte där i början utan det brände bort. Började på 70 eller 80A och typ 25v. När jag sänkt till 30A 14V så brände det fortfarande igenom, skruvade då ner arc dynamics/induktans till lågt värde och då funkade det lite bättre, men skvätte mkt mer.
[bild]
Jag har ingen aning, jag vrider på ratten och värdet ändras. Jag vrider på en ratt för att ändra volt och en annan för ampere. Jag vet inte hur det funkar.F fsn skrev:
Då kanske en vanlig paxfläktsliknande fläkt som flyttar runt 100kbm/h är tillräckligt för mitt lilla behov!
Det låter jävligt udda måste jag säga. Du är helt säker på att det inte går att trycka in nån knapp nån stans så man ställer Volt och trådmatning som man brukar göra på MIG/MAG manuellt?K Karl Heinz skrev:
Och om du stället volt och amp, hur ställer du då trådmatning?
ISO-linjen som alla tillverkare i princip följer ser ut så här för MAG 14+(A x 0,05)= xx V
Så sikta på på att ställa in efter det. Tex 14+(50Ax0,05) = 14+2,5=16,5V. Så vid exemplet 50A så är det 16,5V som gäller. 100A 19V osv…
Är svetsen av fabrikat och modell Vevor MIG-160? I så fall finns manualen här: https://eur.vevor.com/pages/contact-us/MIGYXHJ4H1165KC80V5
Där står att spänningen är ställbar mellan 15,5 och 21 Volt. Strömmen är ställbar mellan 30 och 160 A för MIG och MMA. Där står också att spänningen hålls konstant. Blockschemat visar att både spänning och ströms mäts på utgången samt återkopplas till styrkretsen. Blockschemat visar AC trefasmatning men det verkar vara en enfasmaskin. Kanske har de återanvänt manualen från en större maskin och inte granskat den ordentligt så fler fel kanske finns där.
Där står att spänningen är ställbar mellan 15,5 och 21 Volt. Strömmen är ställbar mellan 30 och 160 A för MIG och MMA. Där står också att spänningen hålls konstant. Blockschemat visar att både spänning och ströms mäts på utgången samt återkopplas till styrkretsen. Blockschemat visar AC trefasmatning men det verkar vara en enfasmaskin. Kanske har de återanvänt manualen från en större maskin och inte granskat den ordentligt så fler fel kanske finns där.
Var står det att spänningen hålls konstant? Så skall det vara på MIG/MAG, samtidigt står det på operations MIG att man kan ställa in amp. Extremt oklart.T TommyC skrev:Är svetsen av fabrikat och modell Vevor MIG-160? I så fall finns manualen här: [länk]
Där står att spänningen är ställbar mellan 15,5 och 21 Volt. Strömmen är ställbar mellan 30 och 160 A för MIG och MMA. Där står också att spänningen hålls konstant. Blockschemat visar att både spänning och ströms mäts på utgången samt återkopplas till styrkretsen. Blockschemat visar AC trefasmatning men det verkar vara en enfasmaskin. Kanske har de återanvänt manualen från en större maskin och inte granskat den ordentligt så fler fel kanske finns där.
På MMA är det fö tvärt om, där skall A vara konstant.

