4 434 läst ·
68 svar
4k läst
68 svar
Ännu en tråd om svets
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Ska du bara svetsa TIG lär du inte utsätta dig för någon rök att tala om...
För vettiga resultat behöver det vara såpass rent att det inte är ett bekymmer...
För vettiga resultat behöver det vara såpass rent att det inte är ett bekymmer...
Jag kanske överdriver och övertolkar riskerna. Svetsar man i närheten av en lackerad yta så kan det bildas diverse otrevliga ämnen beroende på vad som finns i lacken. Jag har bara läst om det så ingen erfarenhet. Kostar det runt 4kSEK extra för att bli av med svårbedömda risker så tar jag gärna den kostnaden.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Jag vet inte vilka du tittar på på youtube, men alla jag ser som svetsar TIG på bilar gör det på mer eller mindre ny plåt... Om du har färg eller annan klet så nära svetsen att det börjar brinna/ryka har du fuskat med förarbetet...T TommyC skrev:Jag kanske överdriver och övertolkar riskerna. Svetsar man i närheten av en lackerad yta så kan det bildas diverse otrevliga ämnen beroende på vad som finns i lacken. Jag har bara läst om det så ingen erfarenhet. Kostar det runt 4kSEK extra för att bli av med svårbedömda risker så tar jag gärna den kostnaden.
Redigerat:
Ja, de flesta jag tittat på svetsar i ny plåt, jag har tittat en hel del på Mooneys. Jag har ett ställe där jag behöver svetsa i närheten av två rör till ACn. Där blir det nog svårt att få bort färgen under rören. Jag ska försöka att skärma av rören mot värmen med dubbla plåtar. Hur väl det lyckas återstår att se.
Bästa sättet att lyckas med att lägga en bra svetssträng är att ha helt metalliskt rena ytor.
Inte bara där svetsströmmen läggs utan även på sidorna runt om...
Jag brukar kyla med tryckluft ifall det blir för varmt alldeles intill fogen.
Och då ryker det minimalt.
Inte bara där svetsströmmen läggs utan även på sidorna runt om...
Jag brukar kyla med tryckluft ifall det blir för varmt alldeles intill fogen.
Och då ryker det minimalt.
H Hybro skrev:Här kommer ett gott råd.
Gå en kvällskurs på t ex en Gymnasieskola
Jag har nog MIG-svetsat på hobbynivå med brukbart resultat typ 40 år med en 52 år gammal svets, som min far ropade in på en auktion.
Gick kvällskursen och lärde mig hantera Miggen mycket bättre.
Köpte mig en TIG för att främst kunna svetsa rostfritt till min båt.
Och även olika saker i Aluminium.
Numer är det ändå gamla Miggen som jag använder mest i garaget oftast när jag lagar bilar, senast bytte jag flexdel på avgassystemet i min 9-5:a.
Bor du i närheten så ta dig till Södermalsms Maskin och prata med dom (typ Christian eller nån annan) så du vet vad du köper.T TommyC skrev:Stort tack för alla bra svar!
Det är nog en ESAB ROGUE ET 201IP PRO som jag ska ha. Jag kommer aldrig att vara i närheten av 200A så 16A säkring kommer att räcka.
Multimaskinen Rallymig kanske fungerar tillräckligt bra för TIG men den verkar mest inriktad på MIG. Det är för mycket pengar för att chansa. Jag hoppas slippa svetsa MIG och MMA ser jag inget behov av.
ESAB ROGUE ET 201IP PRO går att hitta för 10kSEK inklusive brännare så den blir t o m billigare än Rallymigen. [länk]
Närmsta gymnasieskola har svetsutbildning, jag behöver dock komma igång så snart som möjligt men att utbilda sig är såklart bra.
Angående andningsskydd så hoppas jag att Sundström SR900 med slanganslutning ryms bakom en svetshjälm. Det blir att köpa masken först och prova ut en lämplig svetshjälm i butik. Tyvärr så är det väldigt få butiker som säljer SR900, SR905 och SR951.
[bild]
Bilden visar dubbel slang, jag tänker välja enkel slang som tar mindre plats.
Ja, ett besök hos Södermalms Maskin AB är nog ett lämpligt nästa steg. Jag har inte speciellt långt dit.
Jag blir inte klok på behovet av andningsmask eller inte så det lutar åt att jag köper SR900 med tillbehör från Sundström. Jag har sedan länge den vanliga halvmasken SR100 som jag använder när jag plastar. Tittar jag på bilder så tycker jag att SR100 utan filter har ungefär lika mycket utstick framför ansiktet som SR900 med slanganslutning så det är nog bara att ta med min SR100 och prova den tillsammans med olika svetsvisir.
Jag ska svetsa inne i garaget med stängd dörr nu i vinter. Alternativet att svetsa utomhus är inte rimligt för mig vare sig nu eller sommartid. Garaget har ett stabilt betonggolv, bra belysning och värme. Ute är det grus, kallt och blött.
Jag blir inte klok på behovet av andningsmask eller inte så det lutar åt att jag köper SR900 med tillbehör från Sundström. Jag har sedan länge den vanliga halvmasken SR100 som jag använder när jag plastar. Tittar jag på bilder så tycker jag att SR100 utan filter har ungefär lika mycket utstick framför ansiktet som SR900 med slanganslutning så det är nog bara att ta med min SR100 och prova den tillsammans med olika svetsvisir.
Jag ska svetsa inne i garaget med stängd dörr nu i vinter. Alternativet att svetsa utomhus är inte rimligt för mig vare sig nu eller sommartid. Garaget har ett stabilt betonggolv, bra belysning och värme. Ute är det grus, kallt och blött.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden