5 722 läst ·
174 svar
6k läst
174 svar
Anmälda mäklare hängs ut i sociala medier
Den här diskussionen om att straff inte spelar roll är det dummaste jag hört. Saudiarabien har noll gängrelaterade mord per år.
Det är väl rätt uppenbart att folk inte stjäl saker om konsekvensen är att någon bokstavligen hugger av dina händer. Det är så dumt att inte förstå det här sambandet...
Det är väl rätt uppenbart att folk inte stjäl saker om konsekvensen är att någon bokstavligen hugger av dina händer. Det är så dumt att inte förstå det här sambandet...
I USA driver staten ett offentligt register över alla dömda sexförbrytare.L lbgu skrev:Det är väl helt uppenbart. Uppenbarligen tycker staten inte att folk ska varnas när vissa typer av brottslingar flyttar in i närheten. Så staten prioriterar brottslingarna före de som riskerar att utsättas för brottslingen. Alla vet att återfallsprocenten är rätt hög så det är uppenbart en stor risk att de fortsätter sin brottskarriär.
https://smart.ojp.gov/blog/national...ite-your-go-resource-sex-offender-information
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Gällande brott mot stopplikt så skulle jag gissa att körkortet inte ryker automatiskt om du bromsar ner till nästan stilla och sen kör.Alfredo skrev:
Jag har den föreställningen men den kan vara fel. Får erkänna att jag mest gått på rykten och då jag inte kör jättemycket i Finland har jag inte undersökt saken noggrannare. Men att jag kanske har fel om böterna i Finland, förändrar egentligen inte min argumentation.
Nej i det fallet är vi eniga. Jag tog upp ett annat fall där straffets (inbillade) storlek faktiskt i alla fall påverkar mig.
Nu vet jag inte om du skämtar eller är allvarlig. 🤔 Naturligtvis är det inte det formella straffet i form av böter jag tänker på utan konsekvenserna i form av ett körkortsingripande som ofta är aktuellt efter man brutit mot stopplikten. Och snälla, ingen behöver förklara att ett körkortsingripande strikt formellt inte är ett straff!
[länk]
[bild]
Men jag tror i stort vi är överens straff kan påverka, men för grova brott som grovt rån, mord, våldtäkt etc så tänker inte gärningsmannen en gång extra bara för att man höjer från 10 års fängelse till 10 år och bli registrerad på en webbsida.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det är därför brott inte förekommer i Saudiarabien menar du?Farstatjej90 skrev:
Det finns knappt några våldtäkter i Saudiarabien heller, vi kanske kan dra slutsatser därifrån också?
Kanske inte, men jag står ändå pallstilla för att jag är rädd för att det kan göra det. Här fungerar det enorma "straffet" extremt effektivt för att gör mig laglydig.Fairlane skrev:
Det blir löjligt när man börjar kräva forskning för sånt som är rena självklarheter. Att en straffökning från 10 år till 10 år och 2 månader inte påverkar är också rätt självklart. Det är väl antagligen det din s.k. forskning slagit fast. Och sen dragit den absurda slutsatsen att hårdare straff inte har någon betydelse.Fairlane skrev:
Jämför istället om straffet för något är 500 kr i böter eller 10 års fängelse. Där avskräcker garanterat straffet en del, behövs ingen forskning för att inse det.
Ta fortkörning, jag och an massa andra ser ändå till att hålla oss under gränsen för körkortsindragning. Bara detta borde få dig att inse att folk som begår brott tar hänsyn till konsekvenserna. Hade det bara varit upptäcktsrisken så hade ju det inte haft någon betydelse. Polisens radar tar dig oavsett om du kör 25 km/h eller 35 km/h för fortFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Varför ska jag jämföra mellan 500 kr och 10 års fängelse när vi talade om 10 år eller 10 plus att man blir uthängd på en webbsida? Det var väl den typen av brott som diskuterades när du slängde ur dig "L lbgu skrev:Det blir löjligt när man börjar kräva forskning för sånt som är rena självklarheter. Att en straffökning från 10 år till 10 år och 2 månader inte påverkar är också rätt självklart. Det är väl antagligen det din s.k. forskning slagit fast. Och sen dragit den absurda slutsatsen att hårdare straff inte har någon betydelse.
Jämför istället om straffet för något är 500 kr i böter eller 10 års fängelse. Där avskräcker garanterat straffet en del, behövs ingen forskning för att inse det.
En positiv bieffekt är att en sådan uthängning säkert skulle avskräcka vissa från att begå brottet."?
Eller syftade du då på snatterier, fortkörning och den typen av brott? Så fort någon som dömts för snatteri flyttar in i området så ska alla få en notis om det?
Jag säger inte att straff inte har någon avskräckande, men talar man om grov brottslighet så gör det inte i någon nämnvärd betydelse iallafall. För småbrott ja, till viss del, men jag är nog mer orolig att bli av med körkortet än att bli uthängd på en webbsida.
När det gäller brott som pedofili tror jag det har enorm betydelse för gärningsmannen om han blir uthängd eller inte. Detta är oftast inga yrkeskriminella utan de lever ofta svenssonliv. Att då bli uthängd lär garanterat vara avskräckande. En gängkriminell i en förort har säkert inte det problemet, där kanske det snarare ger status.Fairlane skrev:
Varför ska jag jämföra mellan 500 kr och 10 års fängelse när vi talade om 10 år eller 10 plus att man blir uthängd på en webbsida? Det var väl den typen av brott som diskuterades när du slängde ur dig "
En positiv bieffekt är att en sådan uthängning säkert skulle avskräcka vissa från att begå brottet."?
Samma sak gäller för t.ex. mäklare som denna tråd egentligen handlar om. Antagligen mycket värre att bli uthängd än att bara betala lite böter och fortsätta som vanligt.
Jag menade givetvis inte sådana brott, det borde du väl ändå fattat.Fairlane skrev:
Det var du som påstod att strängare straff inte hade någon betydelse. Du verkade tro att någon sorts forskning säger det. Nu verkar du ändå ändrat dig lite, finns det något forskarstöd för den förändringen eller har du fått en gnutta sunt förnuft.Fairlane skrev:
Sen är det lika självklart att straffet har betydelse även för grova brott. Det straffet kan göra är att avskräcka folk som inte är så förhärdade brottslingar att begå brottet. Bara för att strafflängden inte påverkar ett visst klientel så innebär det inte att det inte påverkar andra. Sen kan jag nog tänka mig att en del av det klientelet som inte är så känsliga för några år till i fängelse hade tänkt sig för en gång till ifall straffen var mycket brutalare. Tänk ett avtal med El Salvador att vi för en viss summa pengar kan placera brottslingar i deras 'trevliga' anstalter. Hade nog blivit en god affär för skattebetalarna och avskräckt några.
Då kan jag berätta en annan anekdot. Jag kör regelmässigt aldrig över hastighetsbegränsningen. Jag använder farthållare, men saktar ibland in för att det är lämpligt (såvida jag inte kör bilen med radar, för då saktar den in åt mig när jag närmar mig framförvarande fordon).Alfredo skrev:
Jag gör så eftersom jag är medveten om att hög fart ökar risken för skador på mig själv och andra.
Straffpåföljden spelar alltså ingen roll för mig, dvs någon. 😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
En pedofil vill givetvis inte att omgivningen ska veta det, men om en pedofil bestämmer sig för att agera på sin lockelse så är jag fullständigt övertygad om att den delen är oväsentlig, då personen i det läget inte funderar på eventuellt straff om han blir tagen.L lbgu skrev:
Ska vi varna alla när det flyttar in en dömd mäklare i området?L lbgu skrev:
En mäklare som fälls riskerar att bli av med sin licens eller i vissa fall fängelse, så det är inte bara att betala någon liten bot och sen fortsätta som vanligt. Det är möjligt att fortsätta som mäklare om förseelsen inte anses tillräckligt allvarlig, men det är knappast ok att fortsätta som vanligt.
Ok, så inte småbrott utan grövre brott och då är vi tillbaks i om det är avskräckande att hamna på någon lista... De som begår grova brott säger att straffet inte avskräcker, medan den som kör lite för fort säger att det gör det. Vem ska man tro på?L lbgu skrev:
Om du läser vad jag skriver så säger jag det i samband med grov brottslighet.L lbgu skrev:
Jag har alltså inte ändrat mig, bara förtydligat att det är annorlunda när det gäller småbrott, men det var ju inte dem du talade om, så...
Det är ju just det som det finns massor med forskning som visar på att du har fel kring.L lbgu skrev:
Det finns folk som aldrig begått några allvarliga brott som begår mord och inte verkar livstids fängelse ha avskräckt.
Jag tror möjligen på att det hade sparat några skattekronor, men som sagt, de som begår brotten tänker inte på straffen när de begår dem, hur gärna du än vill tro det. Men vad betyder några forskningsrapporter för någon som föraktar all form av vetenskap och som tror att det är den som exporterar till USA som betalar tullarna som Trump sätter upp. 🙄L lbgu skrev:Bara för att strafflängden inte påverkar ett visst klientel så innebär det inte att det inte påverkar andra. Sen kan jag nog tänka mig att en del av det klientelet som inte är så känsliga för några år till i fängelse hade tänkt sig för en gång till ifall straffen var mycket brutalare. Tänk ett avtal med El Salvador att vi för en viss summa pengar kan placera brottslingar i deras 'trevliga' anstalter. Hade nog blivit en god affär för skattebetalarna och avskräckt några.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
1. Våldtäkt är inte olagligt inom äktenskapet i Saudiarabien.Fairlane skrev:
2. Om vi i Sverige börjar döma våldtäktsoffer till piskstraff så minskar nog våldtäkterna här. Åtminstone i statistiken.