5 734 läst ·
174 svar
6k läst
174 svar
Anmälda mäklare hängs ut i sociala medier
Mäklare som blir av med licensen är ju inget problem, denna tråd handlar om mäklare som får varningar. Och att de hängs ut är nog inte särskilt bra för dem. Och givetvis menar jag inte att alla ska varnas för mäklare som flyttar in, sluta hitta på sådant. Men det skulle ju kunna vara tvingande för mäklarfirmor att i sina annonser ange att den ansvarige mäklaren är varnad, som en konsumentupplysning.Fairlane skrev:
Ska vi varna alla när det flyttar in en dömd mäklare i området?
En mäklare som fälls riskerar att bli av med sin licens eller i vissa fall fängelse, så det är inte bara att betala någon liten bot och sen fortsätta som vanligt. Det är möjligt att fortsätta som mäklare om förseelsen inte anses tillräckligt allvarlig, men det är knappast ok att fortsätta som vanligt.
Det är här det blir fel med ditt resonemang. De som begår brott oavsett straff hindras givetvis inte även om jag nog tror att en del skulle dra sig för brott ifall straffet var riktigt otrevligt.Fairlane skrev:
Men det som straffstorleken gör är att de får andra som kanske är lite mer försiktiga att inte begå brott. För dessa personer har straffet betydelse. Alla grova brott är inte impulshandlingar utförda av folk utan konsekvenstänk. Bara att läsa en del trådar om grannkonflikter så inser man nog att vi skulle haft fler mord i Sverige ifall straffet för mord var väldigt lågt.
Det är inte det jag diskuterar och jag tyckte min poäng var rätt tydlig utan dina tillägg och distraktioner. Men i ditt exempel hade min poäng då varit att hade våldtäkt varit olagligt i Saudiarabien tror jag att det hade varit ovanligt, ja..Fairlane skrev:
Evidens???P pmd skrev:
Kriminologerna tjatar alltid om att det är förebyggande arbete som gäller, rehabilitering. Minska social utsatthet.
I Sverige har fattiga iPhone, förorten är helt maxad man har pumpat in helt otroliga pengar. Elever i såna områden får DUBBELT så mycket pengar som i andra välmående områden...
Om nån säger lösningen på skjutningar är mer förebyggande arbete slutar jag lyssna direkt. Det är det enda Sverige gjort!
Om du med evidens menar verkligheten är Sverige bästa exemplet (på vad som inte funkar).
Annars finns många kriminologer som sitter på alla svar och vet precis hur det ska göras....
Kolla på Kalifornien, det har spårat ur fullständigt. Du och kriminologerna kan flytta dit. Ni kommer få skyffla undan missbrukarna för att gå och köpa kaffe dock...Jämför med Texas, helt annan ordning och reda...🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Här länge ska de behöva uppge det? 1 år, 10 år?L lbgu skrev:Mäklare som blir av med licensen är ju inget problem, denna tråd handlar om mäklare som får varningar. Och att de hängs ut är nog inte särskilt bra för dem. Och givetvis menar jag inte att alla ska varnas för mäklare som flyttar in, sluta hitta på sådant. Men det skulle ju kunna vara tvingande för mäklarfirmor att i sina annonser ange att den ansvarige mäklaren är varnad, som en konsumentupplysning.
Varför nöja sig med mäklare, ska inte samtliga företagare som blivit varnade för något ha tvingande information om det tydligt?
Som sagt, straffet har påverkan men bara till en viss gräns. Om straffet för mord höjs ytterligare, tror du det skulle sänka antalet mord begågna av folk som oroar sig för straffet längd?L lbgu skrev:Det är här det blir fel med ditt resonemang. De som begår brott oavsett straff hindras givetvis inte även om jag nog tror att en del skulle dra sig för brott ifall straffet var riktigt otrevligt.
Men det som straffstorleken gör är att de får andra som kanske är lite mer försiktiga att inte begå brott. För dessa personer har straffet betydelse. Alla grova brott är inte impulshandlingar utförda av folk utan konsekvenstänk. Bara att läsa en del trådar om grannkonflikter så inser man nog att vi skulle haft fler mord i Sverige ifall straffet för mord var väldigt lågt.
Det är såklart skillnad om man får 1 månad i fängelse för ett mord eller 10 år, men från 10 år till 15 år spelar det nog inte någon roll längre.
Mord och dråp är ju avsiktliga handlingar, så många gånger planerade och trots det sker dem, även av folk som du nog normalt inte skulle tänka dig på grovt kriminella. Jag har väl aldrig påstått något om ifall det är impulshandlingar eller inte?
Olika radio- och TV-kanaler framför ganska ofta tydligt att de har blivit "fällda för något fel de gjort" så den hanteringen kanske borde utökas, vad vet jag.Fairlane skrev:
Kan du ge ett exempel på någon som planerat att ta livet av någon, och sedan utfört dådet, och för det dömts för dråp?Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Ja, men om en mäklare måste ha det på samtliga annonser, oklart hur länge, kanske så länge vederbörande är mäklare, så är det inte riktigt samma sak kan jag tycka.Alfredo skrev:
Nej, det kan jag inte. Jag har dålig koll på vad folk döms för och är inte juridiskt skolad, men både mord och dråp är handlingar där man avsiktligt har ihjäl någon, till skillnad från vållande till annans död. Som jag förstår det så är skillnaden mellan mord och dråp om det finns förmildrande omständigheter.Alfredo skrev:
Eller en googling gav mig följande: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/misshandlad-kvinna-doms-for-drap
Jag tror inte det, och du tror inte det, men det är en rätt svag vetenskaplig evidens.Alfredo skrev: