Fairlane
L lbgu skrev:
En positiv bieffekt är att en sådan uthängning säkert skulle avskräcka vissa från att begå brotte
Det tror jag knappast.
Det låter som att du framförallt siktar in dig på sexualbrottslingar?
Det finns fängelse på straffskalan upp till 10 år, liksom rättspsykiatrisk vård (där man kan bli sittande väldigt länge). Det avskräcker inte, så jag tror inte för en sekund att någon som tänker våldta någon (eventuellt ett barn) tänker "ånej, jag avstår för att någon kanske kommer få veta var jag flyttar om 10 år"

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag knappast.
Det låter som att du framförallt siktar in dig på sexualbrottslingar?
Det finns fängelse på straffskalan upp till 10 år, liksom rättspsykiatrisk vård (där man kan bli sittande väldigt länge). Det avskräcker inte, så jag tror inte för en sekund att någon som tänker våldta någon (eventuellt ett barn) tänker "ånej, jag avstår för att någon kanske kommer få veta var jag flyttar om 10 år"
Hur vet du att inte straff på upp till 10 år avskräcker. Tänk tanken att straffet för barnvåldtäkt var max 2 månader i fängelse. Tror du inte det blivit fler brott med ett så kort straff? Så det är rätt självklart att straffets storlek påverkar.

Sen är nog skamstraff i många fall mer avskräckande än många andra straff.
Ifall t.ex. straffet för fortkörning istället för säg 1800 kr i böter var att du stod fastbunden på torget en dag med en stor skylt där det t.ex. kunde stå "Sven Svensson körde 20 km/h för fort utanför en skola"

Jag är rätt säker att folk kört lugnare med ett sådant straff. Men vissa tror ju inte straffets hårdhet avskräcker, så du tror säkert det inte haft någon betydelse.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vi kan väl börja med att sortera bort dom som är dömda för brott och sen tar vi diskussionen igen om vi fortfarande tycker det finns problem.
hur många svenskar finns det kvar då jag tror inte känner nån som aldrig har fåt en böter

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Hur vet du att inte straff på upp till 10 år avskräcker. Tänk tanken att straffet för barnvåldtäkt var max 2 månader i fängelse. Tror du inte det blivit fler brott med ett så kort straff? Så det är rätt självklart att straffets storlek påverkar.
Vi vet att det fortfarande sker våldtäkter trots risken att få 10 års fängelse. Tror du att någon som begår en våldtäkt överhuvudtaget skulle bry sig om ifall strafflängden är 10 år eller 10 år och 2 månader, eller 10 år och sen bli uthängd?

Det finns länder där det bestraffas med livstids fängelse eller döden, men trots det så begås våldtäkter. En gärningsman tänker generellt inte på ett eventuellt straffs storlek, utan på risken att åka fast. En våldtäktsman tror jag inte överhuvudtaget tänker på någondera i den situationen.

Det är inte alls självklart att straffets storlek påverkar, forskning antyder att det inte gör det. Jag kan inte svara för dig, men personligen skulle inte straffets längd påverka om jag var beredd att våldta någon eller inte, det skulle jag aldrig göra vare sig det var dödsstraff eller fritt fram.
L lbgu skrev:
Sen är nog skamstraff i många fall mer avskräckande än många andra straff.
Ifall t.ex. straffet för fortkörning istället för säg 1800 kr i böter var att du stod fastbunden på torget en dag med en stor skylt där det t.ex. kunde stå "Sven Svensson körde 20 km/h för fort utanför en skola"
Det tror jag inte heller, men du kanske har någon forskning som kan visa på att det är så?
L lbgu skrev:
Jag är rätt säker att folk kört lugnare med ett sådant straff. Men vissa tror ju inte straffets hårdhet avskräcker, så du tror säkert det inte haft någon betydelse.
Nej, jag tror inte det avskräcker. Jag ser folk som lämnar sina barn på skolan och sen kör därifrån, med telefonen i näven, alldeles för fort. Där är straffet de riskerar utöver böter och kanske indraget körkort att ha kört ihjäl ett barn. Det verkar inte avskräcka.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi vet att det fortfarande sker våldtäkter trots risken att få 10 års fängelse. Tror du att någon som begår en våldtäkt överhuvudtaget skulle bry sig om ifall strafflängden är 10 år eller 10 år och 2 månader, eller 10 år och sen bli uthängd?
Du verkar förutsätta att brottslingar är lågintelligenta. Givetvis kan en brottsling göra en bedömning risk/reward. Och någonstans går gränsen. Men hårdare straff lär avskräcka några och det kan väl inte vara fel. Att det finns vissa som inte bryr sig ändrar inte på det.

Fairlane Fairlane skrev:
Det finns länder där det bestraffas med livstids fängelse eller döden, men trots det så begås våldtäkter. En gärningsman tänker generellt inte på ett eventuellt straffs storlek, utan på risken att åka fast. En våldtäktsman tror jag inte överhuvudtaget tänker på någondera i den situationen.
Det finns alltid vissa som helt struntar i konsekvenserna. Men kan man avskräcka en del andra så är ju det bra.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte alls självklart att straffets storlek påverkar, forskning antyder att det inte gör det. Jag kan inte svara för dig, men personligen skulle inte straffets längd påverka om jag var beredd att våldta någon eller inte, det skulle jag aldrig göra vare sig det var dödsstraff eller fritt fram.
De flesta har spärrar mot att begå de flesta brott. Men välj istället ett brott där du inte har spärrar. Tror det finns ytterst få människor som aldrig begått ett brott medvetet.
Det vanligaste är nog olika typer av trafikbrott. Så när man hör någon säga att straffets storlek inte har betydelse så inser man ju att den människan saknar allt sunt förnuft.
Tänk om det vore 1 miljon i böter ifall man bröt mot stopplikten. Tror du inte det skulle påverka folks regelefterlevnad? Så att straffets storlek har betydelse är självklart.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag tror inte det avskräcker. Jag ser folk som lämnar sina barn på skolan och sen kör därifrån, med telefonen i näven, alldeles för fort. Där är straffet de riskerar utöver böter och kanske indraget körkort att ha kört ihjäl ett barn. Det verkar inte avskräcka.
De är antagligen fullblodsegoister. För en normal människa är det ett straff, men sådana egoister bryr sig ofta inte om sina brottsoffer. Hade det varit 10 års fängelse för fortkörning utanför skola så hade det nog varit lugnare där. Sånt gillar inte fullblodsegoister då de själva drabbas.

G
Om straffet för grovt bokföringsbrott skulle vara lika hårt som när en minderåring avrättar en person med skott i bakhuvudet hade jag nog valt att ta hand om bokföringen själv..

Klart straffets längd är avskräckande dock så finns det ju så många instabila personer utan impulskontroll i dagen samhälle som inte tänker i dom bannorna. Dock är det bra ändå med långa straff speciellt för våldsbrott för då slipper man ju möta dom på gatan själv.

Fairlane
L lbgu skrev:
Du verkar förutsätta att brottslingar är lågintelligenta. Givetvis kan en brottsling göra en bedömning risk/reward. Och någonstans går gränsen. Men hårdare straff lär avskräcka några och det kan väl inte vara fel. Att det finns vissa som inte bryr sig ändrar inte på det.
Jag förutsätter inget om brottslingar intelligens.
"Hårdare straff lär avskräcka några" säger du, men forskningen visar inte det.
Ska man kanske bara gå på borde?
L lbgu skrev:
Det finns alltid vissa som helt struntar i konsekvenserna. Men kan man avskräcka en del andra så är ju det bra.
Ja, visst är det bra, men jag tror inte du kan det med den extra påföljden.
L lbgu skrev:
De flesta har spärrar mot att begå de flesta brott. Men välj istället ett brott där du inte har spärrar. Tror det finns ytterst få människor som aldrig begått ett brott medvetet.
Det vanligaste är nog olika typer av trafikbrott. Så när man hör någon säga att straffets storlek inte har betydelse så inser man ju att den människan saknar allt sunt förnuft.
Tänk om det vore 1 miljon i böter ifall man bröt mot stopplikten. Tror du inte det skulle påverka folks regelefterlevnad? Så att straffets storlek har betydelse är självklart.
Det tror jag inte. Jag tror de flest som struntar i stopp-plikt snarare kontrollerar om de riskerar att bli upptäckta.
Visst kan man sätta det till en miljon, så kanske någon mer stannar, men om vi höjer från 1 miljon till 1 miljon 100 kr tror du det påverkar?
Eller om man höjer från en miljon till två miljoner?
L lbgu skrev:
De är antagligen fullblodsegoister. För en normal människa är det ett straff, men sådana egoister bryr sig ofta inte om sina brottsoffer. Hade det varit 10 års fängelse för fortkörning utanför skola så hade det nog varit lugnare där. Sånt gillar inte fullblodsegoister då de själva drabbas.
Ja, enklast är kanske att vi inför livstidsstraff på alla brott...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Det är väl helt uppenbart. Uppenbarligen tycker staten inte att folk ska varnas när vissa typer av brottslingar flyttar in i närheten. Så staten prioriterar brottslingarna före de som riskerar att utsättas för brottslingen. Alla vet att återfallsprocenten är rätt hög så det är uppenbart en stor risk att de fortsätter sin brottskarriär.
Vill vi ha ett samhälle som DDR?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vilken etikett skulle du sätta på sidan och hur skulle du beskriva affärsmodellens kärna?
Man behöver inte sätta några etiketter på sidan, min poäng är att yttrandefriheten är tillgänglig för alla oavsett syfte eller etiketter.

Fairlane Fairlane skrev:
En gärningsman tänker generellt inte på ett eventuellt straffs storlek, utan på risken att åka fast.
Då är jag inte som andra brottslingar då jag regelmässigt kör lite för fort i Sverige, men verkligen försöker hålla hastighetsbegränsningarna i Finland. Detta har visserligen en aning med upptäcktsrisken att göra, men beror framförallt på straffets storlek i respektive land.

Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag inte heller, men du kanske har någon forskning som kan visa på att det är så?
Behövs det forskning för det? Skulle inte du själv hellre slanta upp 1800:- än att offra en hel dag, kanske i regn eller jobbig hetta, med att stå på torget och hålla i en skylt? Tror man skulle vara rätt slut efter att ha stått i en hel dag och dessutom med en skylt i famnen. Nä 1800 spänn känns som ett väldigt billigt alternativ. 😂😉🙃

Fairlane Fairlane skrev:
"Hårdare straff lär avskräcka några" säger du, men forskningen visar inte det. Ska man kanske bara gå på borde?
Hårdare straff avskräcker mig från att köra för fort i Finland. Avskräcker det mig avskräcker det någon, vilket är fasligt nära några. Jag tror det finns någon till som mig och att forskningen därmed har fel. 😉

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror de flest som struntar i stopp-plikt snarare kontrollerar om de riskerar att bli upptäckta.
Och jag försöker nästan maniskt att alltid fullgöra min stopplikt, och detta enbart på grund av straffets konsekvens. Nästan alltid ser jag det som rätt irrelevant för trafiksäkerheten om jag bara sakta rullat över sträcket när det inte existerar någon trafik inom synhåll, men lik förbannat ser jag till att stå absolut oantastligt pallstilla en kort stund.

P
L lbgu skrev:
Givetvis handlar det enbart om dömda brottslingar.
Bra. Då ska vi också kalla dem för det, dvs sexualbrottslingar. De flesta pedofiler begår inte brott. De skäms över sin ej självvalda sexuella läggning och håller knäpptyst om den.

Det här är ett mycket tabubelagt ämne, så väldigt många reagerar med ryggmärgen när de hör ordet pedofil och tror att det är en synonym till sexualbrottsling.
(Källa: BRÅ).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Hur vet du att inte straff på upp till 10 år avskräcker.
I stort sett all forskning om brott och straff visar att hårda straff inte avskräcker från brott.
Risken för att åka fast avskräcker mer.

Det finns förstås politiska skäl till att inför hårda straff eftersom väljare ofta är hämndlystna, och det finns anledning att låsa in vissa människor lääänge för att skydda samhället, men det är inte samma sak som att hårda straff avskräcker från brott.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
I sådana här frågor argumenterar man inte med forskningsreferenser, vet du väl? Man använder spegeltänk.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Då är jag inte som andra brottslingar då jag regelmässigt kör lite för fort i Sverige, men verkligen försöker hålla hastighetsbegränsningarna i Finland. Detta har visserligen en aning med upptäcktsrisken att göra, men beror framförallt på straffets storlek i respektive land.
Skulle du ens få så mycket högre böter i Finland, eller är det bara rädslan för det.
Jag kollade lite snabbt på hur stor en dagsbot är för en peson med en nettoinkomst på 4000 euro per månad, som inte försörjer vare sig make/maka eller barn. En dagsbot är 62 euro och man får normalt 2-4 dagsböter.Minsta belopp är dock 200 euro så det är där du lär hamna om du kör lite för fort och inte tjänar väldigt mycket mer än gemene man.

Men visst, storleken på straffen påverkar (eller i detta fall kanske mer vad man tror att straffet är), men jag tror inte det går att jämföra med en våldtäktsman. 10 år, jag tar risken det är det värt, 10 år och skampåle, nej då avstår jag.... Jag tror inte det fungerar så.
Alfredo Alfredo skrev:
Behövs det forskning för det? Skulle inte du själv hellre slanta upp 1800:- än att offra en hel dag, kanske i regn eller jobbig hetta, med att stå på torget och hålla i en skylt? Tror man skulle vara rätt slut efter att ha stått i en hel dag och dessutom med en skylt i famnen. Nä 1800 spänn känns som ett väldigt billigt alternativ. 😂😉🙃
I fallet fortkörningsböter ja, men fungerar det lika bra för sexualbrott och mord?
Alfredo Alfredo skrev:
Hårdare straff avskräcker mig från att köra för fort i Finland. Avskräcker det mig avskräcker det någon, vilket är fasligt nära några. Jag tror det finns någon till som mig och att forskningen därmed har fel. 😉
Eller så tittar man på lite tyngre brott?
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag försöker nästan maniskt att alltid fullgöra min stopplikt, och detta enbart på grund av straffets konsekvens. Nästan alltid ser jag det som rätt irrelevant för trafiksäkerheten om jag bara sakta rullat över sträcket när det inte existerar någon trafik inom synhåll, men lik förbannat ser jag till att stå absolut oantastligt pallstilla en kort stund.
Så 2500 kr i böter för missad stopplikt är dör dyrt, men 2000 kr för att ligga 11-15 km/h för fort är ok? Ligger du 16-20 km/h för fort så hamnar du nära stopplikten (2400 kr) så det utgår jag ifrån att du inte chansar med. 😉

Fairlane Fairlane skrev:
Skulle du ens få så mycket högre böter i Finland, eller är det bara rädslan för det.
Jag har den föreställningen men den kan vara fel. Får erkänna att jag mest gått på rykten och då jag inte kör jättemycket i Finland har jag inte undersökt saken noggrannare. Men att jag kanske har fel om böterna i Finland, förändrar egentligen inte min argumentation.

Fairlane Fairlane skrev:
10 år, jag tar risken det är det värt, 10 år och skampåle, nej då avstår jag.... Jag tror inte det fungerar så.
Nej i det fallet är vi eniga. Jag tog upp ett annat fall där straffets (inbillade) storlek faktiskt i alla fall påverkar mig.

Fairlane Fairlane skrev:
Så 2500 kr i böter för missad stopplikt är för dyrt
Nu vet jag inte om du skämtar eller är allvarlig. 🤔 Naturligtvis är det inte det formella straffet i form av böter jag tänker på utan konsekvenserna i form av ett körkortsingripande som ofta är aktuellt efter man brutit mot stopplikten. Och snälla, ingen behöver förklara att ett körkortsingripande strikt formellt inte är ett straff!

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/om-polisen-tar-ditt-korkort/

Screenshot_2026-06-13_15-39-40.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.