P pmd skrev:
Det beror förstås helt på vad som påstås.
Självklart!
P pmd skrev:
Om någon påstår att jorden är platt så accepterar jag det inte rakt av utan någon slags evidens.
Själv anser jag mig veta att påståendet är fel och att det inte finns någon evidens. Jag ser ingen poäng att be om något som inte finns. Jag konstaterar bara att personen i fråga inte har koll.

Om någon påstår något som är OT ser jag normalt heller ingen anledning att efterforska evidens.

P
Jag är lite mer för att inte låta galna påståenden stå oemotsagda. Någon stackare kanske tror på dem.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
någon som kan veta vad någon annan har "minsta tanke på att göra".
Nej men nu handlade det om att du själv skrev att du "kör regelmässigt aldrig över hastighetsbegränsningen" och det tolkade jag som att du inte hade minsta tanke på att köra för fort. Och har du ingen avsikt att köra för fort så kvittar det rimligen för dig vad straffet är.

P
Jag har förstås beredskap för att köra fortare än hastighetsbegränsningen om situationen kväver det, men jag planerar inte att göra det.

Poängen är att det inte är hot om straff som får mig att avstå från att bryta mot hastighetsbegränsningen. (Köra "för fort" är en annan sak). Hårda straff påverkar alltså inte mitt agerande.

C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Syfte och uppsåt är väl ändå ganska centrala i svensk lag?
Tex publicera något i syfte att klandra någon.
Jo jo visst, det var inte så jag menade.

Fairlane Fairlane skrev:
Här länge ska de behöva uppge det? 1 år, 10 år?
Varför nöja sig med mäklare, ska inte samtliga företagare som blivit varnade för något ha tvingande information om det tydligt?
Varför är det i allmänhetens intresse att ha en tidsgräns. Gör man fel får man stå för det.En mäklare som en gång visat sig t.ex. vara en lögnare lär ju inte blivit en sanningssägare bara för att det gått 10 år. Sånt beteende sitter kvar.

Skulle nog vara nyttigt i andra branscher också. Fällningar i ARN kunde t.ex. vara lämpliga att visa upp. Även sådant som företag som åkt dit vid t.ex. livsmedelsinspektioner och liknande. Så bra tanke av dig där ;)

Fairlane Fairlane skrev:
Det är såklart skillnad om man får 1 månad i fängelse för ett mord eller 10 år, men från 10 år till 15 år spelar det nog inte någon roll längre.
Det är där det blir så tokigt när du påstår att strängare straff inte påverkar. Man måste givetvis prata om rejält mycket strängare straff. Är man beredd att ta 10 år så kan jag köpa att man kan vara beredd att ta 15 år också. Sen får du tänka på att det sällan blir den längden då folk regelmässigt släpps innan fulla strafftiden gått ut.
Men hade straffet varit 30 års fängelse i ett otrevligt fängelse så hade det nog avskräckt vissa som inte skräms av 10 år i ett hotellstandardfängelse.
I det otrevliga fängelset finns ingen TV/dator eller liknande. Fångarna bor några tycken på britsar i ett för övrigt kalt rum. Maten består i bästa fall av rester från kommunens äldreboenden/skolor.
Sen hårt kroppsarbete på det.

Fairlane
L lbgu skrev:
Varför är det i allmänhetens intresse att ha en tidsgräns. Gör man fel får man stå för det.En mäklare som en gång visat sig t.ex. vara en lögnare lär ju inte blivit en sanningssägare bara för att det gått 10 år. Sånt beteende sitter kvar.
Det ligger nog i allmänhetens intresse att inte för evigt behöva straffas för något man gjort.
Jag tror människor kan förändras. Du tror det inte, så jag antar att du fortfarande pallar äpplen och och snattar i butiker.

Du kanske kan föregå med gott exempel och börja med att gå runt med en skylt där du tydligt deklarerar att du är en tjuv? Har du någon ljugit? Skriv det på skylten också, att du är en lögnare...
L lbgu skrev:
Skulle nog vara nyttigt i andra branscher också. Fällningar i ARN kunde t.ex. vara lämpliga att visa upp. Även sådant som företag som åkt dit vid t.ex. livsmedelsinspektioner och liknande. Så bra tanke av dig där ;)
Fast jag tycker inte om livtidsstraff, för skitsaker, men du och några till verkar göra det.
L lbgu skrev:
Det är där det blir så tokigt när du påstår att strängare straff inte påverkar. Man måste givetvis prata om rejält mycket strängare straff. Är man beredd att ta 10 år så kan jag köpa att man kan vara beredd att ta 15 år också. Sen får du tänka på att det sällan blir den längden då folk regelmässigt släpps innan fulla strafftiden gått ut.
Det är inte bara jag, det är forskningen, men forskning tror du ju inte på, så det lär inte övertyga.
L lbgu skrev:
Men hade straffet varit 30 års fängelse i ett otrevligt fängelse så hade det nog avskräckt vissa som inte skräms av 10 år i ett hotellstandardfängelse.
30 år hade nog inte påverkat ett dugg, och otrevliga fängelser brukar bli rätt fulla ändå har det visat sig.
Det du inte verkar förstå är att den som utför brotten inte tänker på straffet, för de tänker inte att de kommer åka fast.
L lbgu skrev:
I det otrevliga fängelset finns ingen TV/dator eller liknande. Fångarna bor några tycken på britsar i ett för övrigt kalt rum. Maten består i bästa fall av rester från kommunens äldreboenden/skolor.
Sen hårt kroppsarbete på det.
Ja, det är iofs inte ett samhälle jag uppskattar, men du verkar tänka svartvitt, så jag förstår att det lockar.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Skulle nog vara nyttigt i andra branscher också. Fällningar i ARN kunde t.ex. vara lämpliga att visa upp.
Titta i Råd & Röns "svarta lista".
L lbgu skrev:
Även sådant som företag som åkt dit vid t.ex. livsmedelsinspektioner och liknande. Så bra tanke av dig där ;)
Den lokala pressen här publicerar sånt, och eftersom den publicerar på internet så försvinner det inte.
Lokalpressen publicerar även rapporter om när krogarna har skärpt sig och rättat till felen. Det är bra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller inte med. Det är ett så klassiskt uttryck så fort man vill ha gillar integritet, men man kan gilla integritet utan ha något skumt för sig.
klart man för ha integritet hur mycket man vill... MEN som jag sa... kör man rent spel och in bluffar och sysslar med favoritesering så behöver man inte oroa sig ATT man blir uthängd.. eftersom jag tippar på att endast dom som gör fel blir uthängd... tänker man tillbaka 80år så skrev man namnen på mörderen och offret i tidingen.

Fairlane
HogeN HogeN skrev:
klart man för ha integritet hur mycket man vill... MEN som jag sa... kör man rent spel och in bluffar och sysslar med favoritesering så behöver man inte oroa sig ATT man blir uthängd.. eftersom jag tippar på att endast dom som gör fel blir uthängd... tänker man tillbaka 80år så skrev man namnen på mörderen och offret i tidingen.
Integritet är mer än att bara bli uthängd, åtminstone för mig

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.