Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
eftersom det finns många Kalle minus snatteri tycker jag det.
Är du säker på att det finns så många? Jag tror de allra flesta snattat eller begått liknande brott någon gång. Har för mig att till och med du själv erkänt någon fortkörning.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Är du säker på att det finns så många? Jag tror de allra flesta snattat eller begått liknande brott någon gång. Har för mig att till och med du själv erkänt någon fortkörning.
Jag har inget emot att vara på Lexbase.. vi kanske ses där?🤔

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Samtidigt är väl i princip alla domar (finns väl vissa undantag) offentlig handling som vem som helst kan få ut. Så sekretessen med brottsregistret gör ju det bara jobbigare att få ut offentlig information vilket man kan tycka vara lite konstigt om man nu är så stolt över offentlighetsprincipen. Rätt mycket dubbelmoral att ha offentlighetsprincip och sen göra det så jobbigt att få ut det offentliga materialet att väldigt få orkar göra det.
Att man behöver lyfta luren och ringa till domstolen kanske är tillräckligt jobbigt för att svensson inte ska orka kolla upp vilka eventuella domar på sin nya granne har på sig men duger gott och väl för att media ska kunna granska det dom vill.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Att man behöver lyfta luren och ringa till domstolen kanske är tillräckligt jobbigt för att svensson inte ska orka kolla upp vilka eventuella domar på sin nya granne har på sig men duger gott och väl för att media ska kunna granska det dom vill.
Om sen svenssons 7-åring blir utsatt för ett övergrepp av grannen som det var så krångligt att kolla upp är det väl en tragisk bieffekt av att det var så krångligt. Det är i princip är omöjligt för en privatperson att kolla upp det (ta ut tusentals domar..)

L lbgu skrev:
Om sen svenssons 7-åring blir utsatt för ett övergrepp av grannen som det var så krångligt att kolla upp är det väl en tragisk bieffekt av att det var så krångligt. Det är i princip är omöjligt för en privatperson att kolla upp det (ta ut tusentals domar..)
Snarare än en bieffekt är det nog en mycket medveten avvägning från rättsväsendet. Med rätten till integritet och principen att man ska kunna försona sitt brott på ena vågskålen, och risken för återfall och att andra oskyldiga drabbas på den andra.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Ja den där motivationen har man ju hört flera gånger.

Hur ofta ska man kontrollera sina grannar?
Inom vilken radie ska man kontrollera sina grannar?
Vad ska Svensson göra om han nu hittade en dömd person?

S Staffan-N skrev:
Snarare än en bieffekt är det nog en mycket medveten avvägning från rättsväsendet. Med rätten till integritet och principen att man ska kunna försona sitt brott på ena vågskålen, och risken för återfall och att andra oskyldiga drabbas på den andra.
Och föga förvånande så tycker rättsväsendet att brottslingarnas intresse väger mer.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Hur ofta ska man kontrollera sina grannar?
Inom vilken radie ska man kontrollera sina grannar?
Vad ska Svensson göra om han nu hittade en dömd person?
Eftersom domar är offentliga handlingar så borde man väl få kolla det så ofta man vill. Varför försöka hindra folk att få tillgång till offentlig information? Hur man agerar på upptäckter är väl upp till var och en. Men du tycker uppenbarligen inte man ska ha rätt att få reda på ifall en pedofil flyttar in i grannskapet. Hade man haft en folkomröstning om det så är jag övertygad att en majoritet skulle vilja få reda på det.

L lbgu skrev:
Och föga förvånande så tycker rättsväsendet att brottslingarnas intresse väger mer.
Hurså?

C
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du och jag kan inte offentliggöra en dom som vanliga människor, det är förtal. Däremot kan en skennyhetssida ha försäljning av varenda offentlig dom i hela Sverige som affärsmodell.
Rimligt?
Vet inte om jag skulle kalla det "skennyhetssida", yttrandefriheten är inte begränsad till nyhetsmedia, även om vissa sorters traditionell media automatiskt faller under yttrandefrihetsgrundlagen utan utgivningsbevis.

Men visst kan man tycka att yttrandefriheten är lite absurt konstruerad, de flesta har nog inte riktigt klart för sig hur den fungerar.

• Gilla
Anders_X2
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Eftersom domar är offentliga handlingar så borde man väl få kolla det så ofta man vill. Varför försöka hindra folk att få tillgång till offentlig information? Hur man agerar på upptäckter är väl upp till var och en. Men du tycker uppenbarligen inte man ska ha rätt att få reda på ifall en pedofil flyttar in i grannskapet. Hade man haft en folkomröstning om det så är jag övertygad att en majoritet skulle vilja få reda på det.
Jag säger bara att chansen att du troligtvis kommer hitta en pedofil i grannskapet är extremt låg.

Om vi bortser från att det inte finns så många så finns det andra faktorer som kommer påverka ditt letande ex sökradien är för liten eller att pedofilens dom hade inte hamnat i registret så du kollade han två dagar för tidigt.

Så ditt påstående att lexbase gör samhället säkrare mot pedofiler stämmer inte.

Förövrigt så tycker jag inte att kända pedofiler ska få bo bland vanligt folk så även på den punkten hade du fel.

G Greger_08 skrev:
Förövrigt så tycker jag inte att kända pedofiler ska få bo bland vanligt folk så även på den punkten hade du fel.
Men om de mot din vilja ändå får bo bland folk så anser du att folket de bor omkring inte ska få reda på det. Du känns lite motsägelsefull.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
G
L lbgu skrev:
Men om de mot din vilja ändå får bo bland folk så anser du att folket de bor omkring inte ska få reda på det. Du känns lite motsägelsefull.
Och du anser att Lexbase gör det? d.v.s informerar dig om att en pedofil flyttat in området?

G Greger_08 skrev:
Och du anser att Lexbase gör det? d.v.s informerar dig om att en pedofil flyttat in området?
Nej, jag menar inte det, men man skulle ju kunna tänka sig någon tjänst som skulle kunna göra det. Det handlar ju om offentliga uppgifter så någon som har koll på alla domar och adressregister kan relativt enkelt göra en sådan tjänst. Sen skulle man ju kunna tänka sig att myndigheterna skulle kunna göra det. T.ex. skicka ett SMS till alla inom en viss radie när en pedofil byter adress.

Du förklarade inte din lite konstiga inställning om att du inte anser att pedofiler ska få bo bland folk, men samtidigt vill du inte att folk ska kunna ta reda på om det bor en pedofil i närheten.

G
L lbgu skrev:
Nej, jag menar inte det, men man skulle ju kunna tänka sig någon tjänst som skulle kunna göra det. Det handlar ju om offentliga uppgifter så någon som har koll på alla domar och adressregister kan relativt enkelt göra en sådan tjänst. Sen skulle man ju kunna tänka sig att myndigheterna skulle kunna göra det. T.ex. skicka ett SMS till alla inom en viss radie när en pedofil byter adress.

Du förklarade inte din lite konstiga inställning om att du inte anser att pedofiler ska få bo bland folk, men samtidigt vill du inte att folk ska kunna ta reda på om det bor en pedofil i närheten.
Suck ge dig nu jag säger bara att offentlighetsprincipen inte fungerar som den tänktes för.

Finns redan organisationer som informerar boende när pedofiler flyttar in så du kan vara lugn.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.