1 239 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Köpa bostadsrätt privat utan mäklare
Sida 1 av 2
Jag avser att köpa en bostadsrätt privat utan inblandning av mäklare. Syftet med köpet är att min minderåriga dotter ska bo i lägenheten eftersom hon kommer att studera på annan ort
Jag har kontrollerat med bostadsrättsföreningen att det är okej att min dotter bor i lägenheten som jag äger.
Jag har varit på visning i lägenheten och kontrollerat att hela lägenheten ser bra ut och att det inte finns några tydliga fel i lägenheten.
Till exempel ser badrummet bra ut. Tätskiktet ser fint ut, klämringen i golvrummet verkar okej. Elen ser okej ut vitvarorna schyssta och så vidare. Jag ser ingen tydlig risk för några fel i lägenheten.
Priset på lägenheten är cirka 300 000 kr och jag kommer inte att ta några lån utan att betala kontant.
Utifrån detta så har jag försökt hitta en checklista på vad jag behöver kontrollera gentemot föreningen. Finns det någonting jag har missat? Ekonomin ser bra ut, har pratat om ordförande och ska få årsredovisningen.
Hur brukar det gå till med betalning av handpenning och slutlikvid i såna här fall? När man köper via mäklare så sätter man väl normalt in handpenningen på mäklarens klientmedelskonto och sen så förs den över till säljaren i samband med tillträdet men hur fungerar det när man köper privat? Det svar jag söker inte ”det bestämmer man själv” utan jag funderar på hur man brukar göra det här?
Finns det någonting som jag behöver kontrollera med min bank och hur går det rent praktiskt till med överföringen av pengar i samband med tillträdet? Går man till köparen bank eller säljarens bank och hur funkar det här finns det någon fråga jag behöver ta upp med min egen bank ?
Jag har försökt googla den här frågan en massa, men får bara upp generella artiklar som inte går in på djupet.
Jag har kontrollerat med bostadsrättsföreningen att det är okej att min dotter bor i lägenheten som jag äger.
Jag har varit på visning i lägenheten och kontrollerat att hela lägenheten ser bra ut och att det inte finns några tydliga fel i lägenheten.
Till exempel ser badrummet bra ut. Tätskiktet ser fint ut, klämringen i golvrummet verkar okej. Elen ser okej ut vitvarorna schyssta och så vidare. Jag ser ingen tydlig risk för några fel i lägenheten.
Priset på lägenheten är cirka 300 000 kr och jag kommer inte att ta några lån utan att betala kontant.
Utifrån detta så har jag försökt hitta en checklista på vad jag behöver kontrollera gentemot föreningen. Finns det någonting jag har missat? Ekonomin ser bra ut, har pratat om ordförande och ska få årsredovisningen.
Hur brukar det gå till med betalning av handpenning och slutlikvid i såna här fall? När man köper via mäklare så sätter man väl normalt in handpenningen på mäklarens klientmedelskonto och sen så förs den över till säljaren i samband med tillträdet men hur fungerar det när man köper privat? Det svar jag söker inte ”det bestämmer man själv” utan jag funderar på hur man brukar göra det här?
Finns det någonting som jag behöver kontrollera med min bank och hur går det rent praktiskt till med överföringen av pengar i samband med tillträdet? Går man till köparen bank eller säljarens bank och hur funkar det här finns det någon fråga jag behöver ta upp med min egen bank ?
Jag har försökt googla den här frågan en massa, men får bara upp generella artiklar som inte går in på djupet.
Du kollar samma som mäklaren, d v s att säljaren faktisk är registrerad innehavare av bostadsrätten och att bostadsrätten inte är pantsatt. Det gör du genom att säljaren skriver en fullmakt till dig att ta del av föreningens lägenhetsförteckning för bostadsrätten. Du vänder dig till föreningen (ofta dess förvaltare) och begär detta utdrag för bostadsrätten via email, en s. k. "mäklarbild" (det är termen som används).
Nu vet du om säljaren faktiskt äger bostadsrätten och om den är pantsatt (om det finns lån på den.) Om den är pantsatt är du lite i ett dilemma. Mäklarens tillträde är ju en process där ni möts på mäklarens kontor och denne via kontakt med båda parters banker via datorsystemet Tambur kan lösa lånen samtidigt som dina pengar förs över. Det är tekniskt inte möjligt utan mäklare. D v s köpare och säljare måste lita på varandra utan mäklare i detta avseende. D v s du för över pengarna till köparens bankkonto lagom till tillträdesdagen och köparen ser till att ha löst sina lån till samma dag. Sen får du nyckeln och allt är frid och fröjd.
En andra sak du måste lösa med köp utan mäklare är att efter att ni har skrivit på ett överlåtelseuppdrag och gjort affär så måste du omedelbart ansöka om medlemskap i föreningen. Det sköter normalt mäklaren vid bostadsrättsaffärer.
Nu vet du om säljaren faktiskt äger bostadsrätten och om den är pantsatt (om det finns lån på den.) Om den är pantsatt är du lite i ett dilemma. Mäklarens tillträde är ju en process där ni möts på mäklarens kontor och denne via kontakt med båda parters banker via datorsystemet Tambur kan lösa lånen samtidigt som dina pengar förs över. Det är tekniskt inte möjligt utan mäklare. D v s köpare och säljare måste lita på varandra utan mäklare i detta avseende. D v s du för över pengarna till köparens bankkonto lagom till tillträdesdagen och köparen ser till att ha löst sina lån till samma dag. Sen får du nyckeln och allt är frid och fröjd.
En andra sak du måste lösa med köp utan mäklare är att efter att ni har skrivit på ett överlåtelseuppdrag och gjort affär så måste du omedelbart ansöka om medlemskap i föreningen. Det sköter normalt mäklaren vid bostadsrättsaffärer.
Söka medlemskap kunde åtminstone jag göra direkt jag skrev kontrakt och det var ju en ganska lång stund före överlåtelsedagen i mitt fall.Claes Sörmland skrev:
Förhoppningsvis blir denna process enkel eftersom säljarna inte har några lån på lägenheten. De har Handelsbanken och jag har SEB. Kan man träffas på banken och föra över pengar i samband med tillträde, eller kan man göra det på annat sätt? Banköverföring tar ju oftast någon dag om man gör den i Internetbanken.Claes Sörmland skrev:
Du kollar samma som mäklaren, d v s att säljaren faktisk är registrerad innehavare av bostadsrätten och att bostadsrätten inte är pantsatt. Det gör du genom att säljaren skriver en fullmakt till dig att ta del av föreningens lägenhetsförteckning för bostadsrätten. Du vänder dig till föreningen (ofta dess förvaltare) och begär detta utdrag för bostadsrätten via email, en s. k. "mäklarbild" (det är termen som används).
Du öppnar ett konto i Handelsbanken och för över köpesumman dit i förväg.pelpet skrev:
Förhoppningsvis blir denna process enkel eftersom säljarna inte har några lån på lägenheten. De har Handelsbanken och jag har SEB. Kan man träffas på banken och föra över pengar i samband med tillträde, eller kan man göra det på annat sätt? Banköverföring tar ju oftast någon dag om man gör den i Internetbanken.
Då är ni båda kunder i samma bank.
På tillträdesdagen för du över köpesumman till säljarens konto, det går oftast på någon minut ( i vart fall hos Skandiabanken).
Den underbara bankdagen... Men går det ärligt talat att stoppa en sådan överföring om den sker via ett bankkontor? Jag sålde en bil och vi gjorde så, det var väl över en kvarts miljon... Banken sa det är ingen risk.
Ni träffas på säljarens bank.pelpet skrev:
Förhoppningsvis blir denna process enkel eftersom säljarna inte har några lån på lägenheten. De har Handelsbanken och jag har SEB. Kan man träffas på banken och föra över pengar i samband med tillträde, eller kan man göra det på annat sätt? Banköverföring tar ju oftast någon dag om man gör den i Internetbanken.
Innan dess ser du till att din bank kan överföra pengarna direkt vid detta möte.
Om det inte går är idén med att skaffa ett konto i säljarens bank och ha beloppet redo där utmärkt. Men räkna med att det inte är alldeles enkelt att överföra 300k.
Allt detta vet din egen bank så det är bara att kontakta den och fråga exakt vad som är smartast.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Detta är inte det normala. I normalfallet sätter du in handpenningen på mäklarens klientmedleskonto. Sedan betalar mäklaren ut handpennmingen (minus sitt arvode) direkt till säljaren så fort köpekontraktet har vunnit laga kraft, Det handlar om att ev. villkor i kontraktet måste vara uppfyllda innan avtalet "gäller". Men finns inga sådana villkor så betalas pengarna ut direkt till säljaren. I normalfallet.pelpet skrev:
Men om bostaden ex. är högt belånad, så skall mäklaren (enl. god mäklarsed) föreslå en klausul om att pengarna skall stå kvar till tillträdesdagen. Det gäller framförallt om bostaden är belånad högre än den aktuella köpesumman, man har då anledning att vara orolig över om säljaren kommer att kunna lösa sina lån.
Redigerat:
Jag har tagit kontakt med min bank och kommer att diskutera med dem i veckan hur de rent praktiskt ser på det. Tror inte att det ska vara några konstigheter.O skrev:
Ni träffas på säljarens bank.
Innan dess ser du till att din bank kan överföra pengarna direkt vid detta möte.
Om det inte går är idén med att skaffa ett konto i säljarens bank och ha beloppet redo där utmärkt. Men räkna med att det inte är alldeles enkelt att överföra 300k.
Allt detta vet din egen bank så det är bara att kontakta den och fråga exakt vad som är smartast.
Tack, det var jag som inte hade koll.H hempularen skrev:Detta är inte dte normala. I normalfallet sätter du in handpenningen på mäklarens klientmedleskonto. Sedan betalar mäklaren ut handpennmingen (minus sitt arvode) direkt till säljaren så fort köpekontraktet har vunnit laga kraft, Det handlar om att ev. villkor i kontraktet måste vara uppfyllda innan avtalet "gäller". Men finns inga sådana villkor så betalas pengarna ut direkt till säljaren. I normalfallet.
Men om bostaden ex. är högt belånad, så skall mäklaren (enl. god mäklarsed) föreslå en klausul om att pengarna skall stå kvar till tillträdesdagen. Det gäller framförallt om bostaden är belånad högre än den aktuella köpesumman, man har så anledning att vara orolig över om säljaren kommer att kunna lösa sina lån.
Jag ska prata med min egen bank men spontant så låter det som att jag skulle kunna swisha över handpenningen till säljarna i samband med att vi skriver avtal. Vi kommer troligen att använda bostadrättsföreningen standardavtal, så jag får se vad det står där först (får kopia i veckan) men jag gissar att det står så.
Jag ser inga större risker med det. Säljarna är mycket trovärdiga och jag har till och med pratat med ena ägarens pappa i andra sammanhang och han var också mycket bra att ha att göra med. Skulle jag, av någon outgrundlig anledning, inte bli godkänd som medlem i föreningen så får de väl betala tillbaka pengarna.
Dessutom handlar det troligen "enbart" om 30000 kr, så om något mot förmodan skulle gå åt pipsvängen så blir det inte personlig konkurs.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
En risk vid kontantaffärer i den storleken, är att säljarens bank kan vägra ta emot köpesumman. Penningtvättsregler.
Redigerat: