18 101 läst ·
149 svar
18k läst
149 svar
Ångrar att jag köpt ny diskmaskin
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Jag tror att det är 6 diskmaskiner som jag har haft sen slutet av 80-talet och i ingen av dem har plastburkar varit torra när programmet har varit klart, men det är i den senaste som de är torrast.Thomas Andersson6290 skrev:
Det är i stort sett samma vitvaror i hela Europa.L Lärospånet skrev:
Hur har du tänkt att hållbarheten ska testas?
Ska alla tvingas rapportera in till en myndighet när en vitvara går sönder och då vara helt säkra på när den köptes, även om den har bytt ägare under tiden?
Det underlättar onekligen samordningen inom EU/EES.BirgitS skrev:
Varför uppfinna hjulet på nytt? Det finns utmärka provanstalter och erfarenhet inom i flera olika europeiska länder. Låt tex fd Statens provningsanstalt och TÜR skapa ett lämpligt pan-europeiskt samarbete inom detta.BirgitS skrev:
Nej varför skulle de det? Jag är som sagt för minskade krav på den enskilde och ökade krav på våra skatteuppbärande myndigheter - och företag.BirgitS skrev:
Om man vill se hinder så ser man hinder. Letar man lösningar så hittar man lösningar. Och om man menar allvar med hotet med miljökrisen så är en viktig komponent att förlänga livstiden på bland annat vitvaror - detta genom ökad hållbarhet (baserad på beprövad erfarenhet och materialkunskap) samt myndighetsdrivna krav på rimlig standardisering av reservdelar/delar samt tillgång till dessa reservdelar över tid.
Att den enskilde bör konsumera klokare är självklart, men konstruktiv hjälp på traven från myndigheterna istället för pålagor och straff från de samma mot den enskilde är helt enkelt den rimligaste vägen.
Man ska också ha i åtanke att ett kök numera sällan byggs när man gifter sig och renoveras först när båda ligger i graven. Numera är det snarare en 10-15 år, då finns ingen anledning att grejorna håller längre. Det kan till och med kännas positivt att ha en ursäkt att renovera! Lite som att folk känner att de måste köpa en ny bil när den är 10-15000 mil gammal för det bliiir ju så dyrt att reparera...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Det visar ju hur fel du hade i ditt påstående att det var väldigt "svenskt". Det är globalt.L Lärospånet skrev:
Så du menar att olika organisationer ska ha 1000-tals vitvaror stående som används varje dag under 10 år för att ta reda på om de håller?L Lärospånet skrev:
Det behövs väl åtminstone 5 exemplar för att inte inkludera måndagsexemplar.
Får vi då inte väldigt dyra vitvaror?
För naturligtvis kommer kostnaden att hamna på konsumenterna förr eller senare.
En lösning är ju att konsumenter ställer krav, går till butiker och kräver långa garantitider, att reservdelar ska finnas i Sverige/Europa under lång tid etc. Då går det inte att sälja kinesisk skit som inte går att reparera eftersom det inte finns några reservdelar.L Lärospånet skrev:
Låter mycket enklare än ditt förslag.
Var har @Lärospånet skrivit något sådant? Han nämner ju att exempelvis fd Statens provningsanstalt kunde genomföra hållbarhetstest. Det finns metoder för att simulera mångårigt slitage som inte tar tio år att genomföra.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Var det svårt att se frågetecknet?Alfredo skrev:
Det var alltså en fråga om det var det sättet eller något annat sätt som Lärospånet hade tänkt sig.
Visst finns det test för att rycka i dörrhandtag, trycka på knappar och liknande men det är verkligen inte samma sak som att en häll håller i 15 år i verklig användning, det är inte lätt att simulera fram hur elektronik åldras etc.
Tydligen, jag tycker dock det syns tydligt i min fråga: "Var har @Lärospånet skrivit något sådant?"BirgitS skrev:
Andra områden som man också (eller kanske viktigare?) då behöver granskas; fordon, hemelektronik,.....?L Lärospånet skrev:Och om man menar allvar med hotet med miljökrisen så är en viktig komponent att förlänga livstiden på bland annat vitvaror - detta genom ökad hållbarhet (baserad på beprövad erfarenhet och materialkunskap) samt myndighetsdrivna krav på rimlig standardisering av reservdelar/delar samt tillgång till dessa reservdelar över tid.
Att mer eller mindre likvärdiga vitvaror tillverkas och säljs globalt stämmer sannolikt (med vissa lokala undantag). Dock gällde mitt påstående inte det utan inställningen att allt ska läggas på den enskilde. Tvivlar inte på att du kan hitta tecken på liknande förhållningssätt även i andra länder, kanske tex Norge och Tyskland - men det förändrar inte min subjektiva uppfattning om att det är typiskt svenskt - inte nödvändigtvis unikt svenskt.BirgitS skrev:
Här har redan @Alfredo svarat förtjänstfullt. Som ännu ett exempel har du säkert sett bilder på hur Ikea provar sina produkter. Det känns som att du drar något extrema slutsatser och ser större problem än vad ett sådant förfarande skulle innebära. Finns det bara politisk vilja så går det mesta att lösa.BirgitS skrev:
Så du menar att olika organisationer ska ha 1000-tals vitvaror stående som används varje dag under 10 år för att ta reda på om de håller?
Det behövs väl åtminstone 5 exemplar för att inte inkludera måndagsexemplar.
Får vi då inte väldigt dyra vitvaror?
För naturligtvis kommer kostnaden att hamna på konsumenterna förr eller senare.
Det är givetvis ett drömscenario. Det vore spännande att höra hur du tänker dig att vi ska få en kritisk massa av Europas konsumenter att göra så. Historiskt sett verkar det ju gå lite si och så med den saken.BirgitS skrev:
En lösning är ju att konsumenter ställer krav, går till butiker och kräver långa garantitider, att reservdelar ska finnas i Sverige/Europa under lång tid etc. Då går det inte att sälja kinesisk skit som inte går att reparera eftersom det inte finns några reservdelar.
Låter mycket enklare än ditt förslag.
Låt mig gissa, du tänker dig ökade myndighetskrav och pålagor direkt på konsumenterna så att de "handlar rätt"?
* Rättelse: I mitt första inlägg i tråden skrev jag TÜR - men jag menade naturligvis TÜV. Sorry!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 155 inlägg
Och som jag svarade Alfredo så räcker det inte med att dra i lådor och släppa ner tyngder. Det är inte handtagen på vitvaror som ger upp först verkar det som utan t.ex. att diskmaskiner börjar läcka vatten därför att man har kört 1000 diskningar med smutsig disk som satt igen något eller med för varmt vatten så att slangarna spricker eller det kommer ner skräp i pumpen. Hur ska man kunna testa så många gånger med så många olika typer av möjliga fel?L Lärospånet skrev:Här har redan @Alfredo svarat förtjänstfullt. Som ännu ett exempel har du säkert sett bilder på hur Ikea provar sina produkter. Det känns som att du drar något extrema slutsatser och ser större problem än vad ett sådant förfarande skulle innebära. Finns det bara politisk vilja så går det mesta att lösa.
Man får vara lite realist när det gäller sina önskningar också. Eller så får du bli aktiv i något lämpligt parti och börja verka för att det partiet tar upp frågan.
Minst lika realistiskt som ditt förslag tycker jag. Det var ju så det fungerade för 50 år sen.L Lärospånet skrev:
Nej, jag sa att det var en lösning men inte att jag trodde att det skulle bli så. Det är ju du som vill ha ökade myndighetskrav riktade mot företag. Företag som tycker Sverige, och även EU, är en liten marknad och kanske hellre lämnar Sverige än genomför någon förändring.L Lärospånet skrev:
när det gäller diskmaskin hade vi länge en bosch från nittiotalet, en av de första med elektroniskt programverk, standard idag. den krånglade en del med påfyllningen första åren vilket blev bra först efter att jag flyttat en påfyllningsventil som larmade lite för lätt. efter 25 år sprack eller lossade skoveln till huvudpumpen. valde att inte reparera.
det fick bli en ny bosch, 25 år är ju ändå ganska bra.
men att hitta vettig inredning var en utmaning. dels hade man minskat inre höjden i diskutrymmet, dels fanns det inte att köpa samma som vi hade tidigare, med två identiska backar med möjlighet till glas porslin och bestick på samma plan.
orka dra ut tre oilka hyllor i omgångar för att ladda maskinen.
löste det genom att ändå köpa en trevånings, sedan revs ut den förhatliga bestickhyllan. måste kunna kvala in som diskmaskinhistoriens mest missriktade uppfinning. en ergonomisk härdsmälta vid laddning av maskinen. undre korgen fick följa med från gamla maskinen, överlägsen den nya.
så här kan det se ut efter en typisk disk. grovdisk där nere, allt annat uppe.
.
det fick bli en ny bosch, 25 år är ju ändå ganska bra.
men att hitta vettig inredning var en utmaning. dels hade man minskat inre höjden i diskutrymmet, dels fanns det inte att köpa samma som vi hade tidigare, med två identiska backar med möjlighet till glas porslin och bestick på samma plan.
orka dra ut tre oilka hyllor i omgångar för att ladda maskinen.
löste det genom att ändå köpa en trevånings, sedan revs ut den förhatliga bestickhyllan. måste kunna kvala in som diskmaskinhistoriens mest missriktade uppfinning. en ergonomisk härdsmälta vid laddning av maskinen. undre korgen fick följa med från gamla maskinen, överlägsen den nya.
så här kan det se ut efter en typisk disk. grovdisk där nere, allt annat uppe.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder