Köpte mitt första bladmått på Biltema häromdagen. Men precisionen lämnar lite att önska :(

Vissa av bladen är helt ute och cyklar i tjocklek. T.ex. är 0.2mm-bladet snarare 0.45 mm och märkbart tjockare än 0.3 mm. Går inte att använda dessa blad till mitt ändamål (finjustera gitarrer).

Priset var bara 59 kr så orkar inte klaga eller byta. Har någon tips på ett märke med bättre precision på bladen?

• Wow
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Köpte mitt första bladmått på Biltema häromdagen. Men precisionen lämnar lite att önska :(

Vissa av bladen är helt ute och cyklar i tjocklek. T.ex. är 0.2mm-bladet snarare 0.45 mm och märkbart tjockare än 0.3 mm. Går inte att använda dessa blad till mitt ändamål (finjustera gitarrer).

Priset var bara 59 kr så orkar inte klaga eller byta. Har någon tips på ett märke med bättre precision på bladen?
Limit har helt okej skjutmått så deras bladmått är antagligen full acceptabla.
Kvaliteten på Biltemas verkar ju vara rena skämtet.

Det där låter ju som extremdåligt även för att vara biltema. Hur har du kontrollmätt?

• Gilla
leljung och 2 till
  • Laddar…
Vill man ha precision går man väl inte till Biltema i alla fall?

• Älska
  • Haha
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:

Det är inte så att bladen "klistrat" ihop och du mäter två blad?

• Gilla
HasseTeknik och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där låter ju som extremdåligt även för att vara biltema. Hur har du kontrollmätt?
Med mitt skjutmått som ska ha minst en precision på 0.01 mm. Några av bladen (t.ex. 0.1 mm och 0.3 mm) verkar stämma ganska bra när jag mäter med skjutmåttet

snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är inte så att bladen "klistrat" ihop och du mäter två blad?
Smart teori, jag ska dubbelkolla senare!

Har svårt att se att det ska vara de feltoleranser om det inte blivit fel i tillverkningen, då är det bara att byta hos Biltema. Tror också på ihopkletade blad.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Sedan har du inte 0,01mm på ett skjutmått i verkligheten. Kanske 0,1mm

• Gilla
JPTS och 2 till
  • Laddar…
Litenskit Litenskit skrev:
Sedan har du inte 0,01mm på ett skjutmått i verkligheten. Kanske 0,1mm
Ska du mäta med någon precision så är det en väl kalibrerad mikrometer som gäller.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M
B Bitterhetsakademin skrev:
Ska du mäta med någon precision så är det en väl kalibrerad mikrometer som gäller.
Exakt. Skänklarna på skjutmåttet kanske har grader eller är skadade vilket kan göra att mätningen blir väldigt missvisande.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
O oddan skrev:

Synd att du fick en dålig sådan. Men “Orkar inte klaga eller byta” låter lite konstigt eftersom du orkar skriva här. Du kan skriva till kundtjänst och du kommer förmodligen handla på Biltema någon mer gång och kan då reklamera. Då gör du något som gör att de blir medvetna om det. De brukar dra tillbaka varor som är farliga eller felaktiga.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:

https://www.bauhaus.se/bladmatt-matador-0-05-1mm-13-delar
Kontrollerade precis mitt bladmått och dom stämmer exakt med vad. Det står på dom

Eric Degaardt Eric Degaardt skrev:
Synd att du fick en dålig sådan. Men “Orkar inte klaga eller byta” låter lite konstigt eftersom du orkar skriva här. Du kan skriva till kundtjänst och du kommer förmodligen handla på Biltema någon mer gång och kan då reklamera. Då gör du något som gör att de blir medvetna om det. De brukar dra tillbaka varor som är farliga eller felaktiga.
Att här be om råd vart man kan köpa en bättre produkt har väl inget att göra att man inte orkar besvära sig gör en produkt för 59:-. Kan absolut se mig själv i samma sits. Mao insett att ett billigt köp inte var vad jag förväntade mig. Och be om råd vart jag kan köpa något som mer svarar upp till mina förväntningar.

• Gilla
  • Wow
orutti och 4 till
  • Laddar…
Eric Degaardt Eric Degaardt skrev:
Det är inget fel på bladmåttet, så det finns inget att reklamera. Orsaken är handhavandefel då det är uppenbart att bladen för 0,2 och 0,25 mm har fastnat i varandra.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.