Hej,

Har köpt ett hus med 10kw solanläggning samt ett LUNA2000 (S0 tror jag) med en 5kwh batterimodul till.

Skulle vilja öka på batterikapaciteten, men dessa 5Kwh moduler för att utöka verka vara väldigt dyra i jämförelse vad man får.

Vad hade ni gjort och vad hade troligen blivit mest prisvärt?

Mvh
Dennis

D dennisdy skrev:
Vad hade ni gjort
Avvaktat ett år innan beslut.
Använt tiden till att lära hur anläggningen fungerar. Vad som är bra och dåligt samt vad som kan förbättras
D dennisdy skrev:
och vad hade troligen blivit mest prisvärt?
Det vet man ju inte.
Men en skapligt bra gissning är att anläggningen är bra dimensionerad som den är av föregående ägare. Det vill säga att det mest prisvärda är att inte göra någon förändring alls.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Nja, jag vet ju vilket behov jag har och 5kwh kommer inte täcka behovet när solen gått ner.

Personen som bodde där hade ingen utomhusbelysning, inga gamingdatorer etc. Så min förbrukning när solen gått ner kommer vara bra mycket högre. Men absolut, jag ska vänta ett par månader för att känna in.

Tänkte mer om ngn tyckte att det är mer prisvärt att tex köpa ett nytt system med 30kwh och ny riktare än att lägga pengar på 10kwh till i befintligt system

Magnus E K
Jag beklagar.

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag beklagar.
Priset för dagens mest hjälpsamma kommentar går till dig Magnus ;)

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Håller med O om att bo in sig och under tiden identifiera de största Strömförbrukarna under dygnet. Vi går ju också mot en varmare och ljusare årstid. Solcellsbelysningar tex tar inte ström ifrån batteriet

D dennisdy skrev:
Personen som bodde där hade ingen utomhusbelysning,
Mäst ekonomisk skulle det nog vara, att stänga av utomhusbelysningen, när solen går ner.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

D dennisdy skrev:
Nja, jag vet ju vilket behov jag har och 5kwh kommer inte täcka behovet när solen gått ner.
OK. Men det vet ju inte vi andra. Exakt vad är det för behov du har?

Många gånger förväxlar man behov med rena önskemål. De allra flesta som har installerat solceller och batterier har inget behov alls. Orsaken att de valt att skaffa sina anläggningar är inte behov utan diverse varierande andra saker.

Det är till exempel stor skillnad om man är "off-grid" jämfört med om man är ansluten till elnätet.
D dennisdy skrev:
Personen som bodde där hade ingen utomhusbelysning, inga gamingdatorer etc. Så min förbrukning när solen gått ner kommer vara bra mycket högre. Men absolut, jag ska vänta ett par månader för att känna in.
Oavsett hur stor eller liten din förbrukning är så finns det en poäng att avvakta (minst) ett år. Det är en sak att beräkna teoretiska värden. Men en helt annan att mäta upp och uppleva hur det är i praktiken. Det är vad jag menar är det vettiga med att avvakta. Det är ett generellt sätt att tänka när man flyttar in i en ny bostad och funderar på att förändra saker tidigare ägare inte förändrat.
D dennisdy skrev:
Tänkte mer om ngn tyckte att det är mer prisvärt att tex köpa ett nytt system med 30kwh och ny riktare än att lägga pengar på 10kwh till i befintligt system
Vad som är prisvärt beror såklart vad det är man vill åstadkomma. Utan att veta mer exakt blir det svårt att svara.

När man flyttar in i ett nytt hus brukar det vara många saker man vill fixa till eller ändra samt komplettera med. Man får helt enkelt väga dessa saker mot varandra om man vill veta vad som är mest prisvärt.

• Gilla
dennisdy
  • Laddar…
Utomhusbelysning är normalt ingen jätteförbrukning om inte du strösslar ditt hus med pastalampor. Detta motiverar knappast någon investering alls.
Gamingdatorer har jag ingen aning om vad dom förbrukar, 500 W kanske? Därtill kanske en 120 tums TV? Du kan ju lätt räkna ut vilken energi i kWh dina vanor förbrukar på en natt utan sol. Troligen mer än 5 kWh som du har nu i batteriet. Du kan ju se nu hur mycket dina solceller skördar en vanlig vinter/vårdag. Räcker det att ladda eventuella batterier plus täcker dagsbehovet?
Utan att ha räknat i detalj tror jag inte att batterier är lönsamma.

• Gilla
Lundabon och 1 till
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Håller med O om att bo in sig och under tiden identifiera de största Strömförbrukarna under dygnet. Vi går ju också mot en varmare och ljusare årstid. Solcellsbelysningar tex tar inte ström ifrån batteriet

Ni alla har nog helt rätt, man är ivrig och vill ändra allt på en gång.

Jag får bo in mig och avvakta så får jag återkomma i ärendet.

Tack alla för era kloka svar!

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
K
Det finns inget som säger att du kommer tjäna på att utöka batterikapacitet. Så känn in anläggningen. Inte säkert att du kommer gynnas.

Men det är bara själva batteri-modulerna du behöver addera. Så det är inte en så stor kostnad i förhållande till en hel anläggning

• Gilla
dennisdy
  • Laddar…
En extra 5kwh går på 18 000 eller ca 20000 med installation https://www.solproffset.se/products/huawei-luna-2000-5-kwh-solcellsbatteri-1

Skulle man vilja ha ca 15 totalt så blir det 38500kr det är nog det mest prisvärda för ny 15kwh med ny växelriktare skulle säker gå på plus minus 50 000 . Men vill man utöka ännu mer så är helt nytt vägen att gå.

Huawei värka gå med Tibber bridge så kan koppla oss sig där (gör det värt att utöka).

Men skulle också kolla hur mycket huset drar. Har själv 13,3kwh med ett energisnålt hus. Och skulle inte vilja ha mindre.

• Gilla
dennisdy
  • Laddar…
Nu kom det en kille och sa att han skulle installera ett batteri till huset längre ner på gatan och frågade om jag ville utöka med 5kwh för 18.000kr ink. installation.

Så jag tackade ja till det så nu fick jag ändå 10kwh. Men utifrån min förbrukning som jag räknat på det så kommer det gå åt.

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Utomhusbelysning är normalt ingen jätteförbrukning om inte du strösslar ditt hus med pastalampor. Detta motiverar knappast någon investering alls.
Gamingdatorer har jag ingen aning om vad dom förbrukar, 500 W kanske? Därtill kanske en 120 tums TV? Du kan ju lätt räkna ut vilken energi i kWh dina vanor förbrukar på en natt utan sol. Troligen mer än 5 kWh som du har nu i batteriet. Du kan ju se nu hur mycket dina solceller skördar en vanlig vinter/vårdag. Räcker det att ladda eventuella batterier plus täcker dagsbehovet?
Utan att ha räknat i detalj tror jag inte att batterier är lönsamma.
Tror inte batterier är lönsamma. Verken kapacitet eller antalet laddcykler räcker tekniskt. Arbitrage är det slut med iom effekttariffer som vissa elnät har skaffat

L Lundabon skrev:
Tror inte batterier är lönsamma. Verken kapacitet eller antalet laddcykler räcker tekniskt. Arbitrage är det slut med iom effekttariffer som vissa elnät har skaffat
Hur mycket får ett batteri på 10kwh kostar för att det är lönt (SE4)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.