BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag irriterar mig också enormt över detta, jag använder min far som är obehörig men som gör en mycket bättre installation än 95% av alla behöriga firmor, vi löser det genom att en gubbe på en behörig firma som farsan är polare med som sedan går i god för jobbet på pappret. Men detta krångel skulle lätt slippas om obehöriga fick installera efter tex ett prov i fackfrågan
Vad i debattartikeln är det du irriterar dig på?
Det låter mest som att det gäller dagens krav på auktoriserat företag men det är ju inte vad artikeln handlar om.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Mikael_L
vi löser det genom att en gubbe på en behörig firma som farsan är polare med som sedan går i god för jobbet på pappret.
Helt i onödan, då det inte finns något sådant. Ingen kan tvätta bort ett begånget brott genom att gå i god för att det gjordes bra. Typ, en fyllekörning kommer fortfarande vara straffbar även om man får en polis att intyga att det kördes lika bra som av en genomsnittlig nykter person.

Och nu blir jag sen såklart väldigt nyfiken, vad är det för slags papper som din pappa och polare totar ihop?

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad i debattartikeln är det du irriterar dig på?
Det låter mest som att det gäller dagens krav på auktoriserat företag men det är ju inte vad artikeln handlar om.
Hela tonen i artikeln handlar ju om att det är enbart dessa som kan utföra ett bra jobb

Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt i onödan, då det inte finns något sådant. Ingen kan tvätta bort ett begånget brott genom att gå i god för att det gjordes bra. Typ, en fyllekörning kommer fortfarande vara straffbar även om man får en polis att intyga att det kördes lika bra som av en genomsnittlig nykter person.

Och nu blir jag sen såklart väldigt nyfiken, vad är det för slags papper som din pappa och polare totar ihop?
Det är bolaget i fråga som utfört jobbet på pappret

Mikael_L
Ja OK, ni skriver en faktura.

Men det spelar som sagt ingen roll ändå. Det är ju själva handlingen, att skruva ihop trådarna till en elanläggning, som är lagbrottet. Det försvinner ju inte för att någon kikar eller fakturerar för det.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja OK, ni skriver en faktura.

Men det spelar som sagt ingen roll ändå. Det är ju själva handlingen, att skruva ihop trådarna till en elanläggning, som är lagbrottet. Det försvinner ju inte för att någon kikar eller fakturerar för det.
Försäkringsbolaget är nöjda då det utförs av behörig firma, de skiter om det är bra utfört bara att det är utfört av behörig firma

Det får du nog visa upp en källa på :)

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M merbanan skrev:
Finns det inga kryphål man kan tillämpa om man som lekman vill hemmapula helt lagligt?
Jodå, idag finns det ett fint "kryphål" *.
Registrera ett bolag, skaffa fram en behörig elinstallatör som står som "elinstallatör för regelefterlevnad" och skriv ett egenkontrollprogram till företaget där det står hur elarbetet i företaget bedrivs, avsluta med att registrera företaget på ESV hemsida.
Absolut inget mer behövs, du behöver inte alls utbilda dig eller lära dig något mer, du kan låta dina barn och din mormor koppla inom firman, bara du skrivit EKP smart.

Och du och din mormor kan faktiskt koppla precis vad som helst och var som helst, upp till den spänningsnivå som elinstallatören för regelefterlevnad har behörighet för (dvs i praktiken upp till 1000V eller alla spänningsband).

* Det är inte ens något kryphål, det är faktiskt precis som den nya lagen är tänkt att fungera.

• Gilla
flyingviking
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det får du nog visa upp en källa på :)
Någonstans står det väl att det ska ha utförs fackmannamässigt men det skiter de i, de tittar bara på att firman är behörig. Fackmannamässigt borde ju dessutom betyda slarvigt utfört med tanke på hur det ser ut ute på byggena

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
BirgitS
Hela tonen i artikeln handlar ju om att det är enbart dessa som kan utföra ett bra jobb
Det håller jag inte med om eftersom debattartikeln utmynnar i att allmänhetens kunskap om risker med t.ex. billig Kina-import behöver höjas, göra det lätt att hitta säkra produkter och säkra vanor, se inlägg 44.
Man ska inte låta sin läsning färgas av ens tidigare kunskap om Elsäkerhetsverket utan läsa med öppet sinne.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Mikael_L
Försäkringsbolaget är nöjda då det utförs av behörig firma, de skiter om det är bra utfört bara att det är utfört av behörig firma
Varför ska försäkringsbolaget öht vara intresserade utav vem som utfört elinstallationen hemma hos dig?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför ska försäkringsbolaget öht vara intresserade utav vem som utfört elinstallationen hemma hos dig?
Om du får en brand pga elfel kan jag lova dig det kommer undersökas, nu kommer det ju aldrig vara problem med min installation då den är fulländad. ;)

Både de och polisens brandutredare kan nog bli rätt intresserade om det uppstår en brand och den verkar bero på elfel. Och framförallt när polisen frågar om vilken av firmans installatörer som gjort det, så lär det väl spricka.

Nu är det ju ett extremt worst case scenario. Men det är ett scenario som gör att alla seriösa elfirmor nekar till att "ta på sig" okända installationer.

• Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det är ett scenario som gör att alla seriösa elfirmor nekar till att "ta på sig" okända installationer.
De blev polare på 70-talet när farsan designade och ritade ställverk för högspänning, så absolut inget oseriöst bolag.

edit: Också lite ironi, Civing inom elektro och gjort avancerade ställverk, men nope, inte pula med el hemma, aja baja :D

• Gilla
flyingviking
  • Laddar…
Behöver inte ens bli problem vid brand btw, har du inte bevis på behörig firma kan det bli problem vid försäljning osv om du har en övernitisk köpare. Hade en polare som fick problem med att han byggt badrummet självt, han hade lagen på sin sida då det räcker man kan bevisa det utförs fackmannamässigt (iaf då vet inte hur BRK osv ser ut idag). Men köparen vill inte godta detta, dock gav han med sig när det drogs upp kontraktbrott osv då kontraktet redan var skrivet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.