A
Charta: OM det är frågan enligt nedan du undrar över, vad jag tycker om det

"Men hur är det med "summan" av allt detta om man betalar en större del sv huset kontant från start?"

Skulle aldrig komma på fråga vad gäller min del att låsa ett större kapital på ens boende (fastighet),
när som i mitt fall har möjlighet till annat som ger mycket mer än att "låsa" fast pengarna på en fastighet.

Som sagt Charta77, du är en ung man om 77 fortfarande, och vi har alla olika tänk vad gäller ekonomin och samtidigt olika förutsättningar med, därav att det kan variera vad vi väljer att göra med våra pengar.

En del kan tänkas välja amortera, och en del att investera eller annat, valet är fritt.

Mvh
Achilleas

Niclas Jonsson skrev:
Rolig tråd detta, alla verkar så lättstötta!

Har själv en belåningsgrad på 40 %, en total ombyggnad har dubblat mitt fastighetsvärde (mångmiljonär på pappret), men äter samma mat, har samma vardagsekonomi och samma lön fortfarande.Har alltså inte påverkat min familjs "vardagsekonomi" ett smack! Har med andra ord samma ekonomiska bekymmer eller ställningstaganden fortfarande.

Ni snöar in för mycket på detta med SÄKERHETEN. Banken vill ju ha en vettig säkerhet när de lånar ut pengar, eller hur? Säkerheten visar ju om banken kan få tillbaka sina pengar, om du konkar. Men det är inte DEN affären banken vill åt.

De vill åt ränteinbetalningarna, och då under så lång tid siom möjligt. För då får de inte bara tillbaka sina pengar, utan de tjänar också ytterligare pengar.

Att man har en god "säkerhet", är ju för den dagliga ekonomin helt irrelevant. Eftersom för att du ska kunna kapitalisera denna säkerhet, så krävs ju att du konkar! (Eller säljer, lämnar marknaden). Och det är liksom inte riktigt vitsen, för de allra flesta, när de köper sitt boende, eller hur? Meningen är ju att man ska bo. Och ha råd med det.

Achilleas71: Jag gav visst exempel på företag med sunda balansräkningar som konkat. Och jag vidhåller, de flesta som kursar har en till synes helt okej balansräkning. Faktum är, att skulle den börja halta (det egna kapitalet förbrukas), så måste man om det är ett aktiebolag upprätta en kontrollbalansräkning, vända skutan på 6 mån, och går inte det, så skall bolaget läggas ned.

Ett tack till "Stoif", som med sitt inlägg stödjer detta.

För att återknyta till ämnet, amorteringar ger (i motsats till förändringar pga renoveringar eller fluktationer i marknadsläget), direkt bäring på din vardagliga ekonomi. Den blir bättre.
Kloka ord. Nyttigt att få det så tydligt och bra förklarat.

Swetrot skrev:
Nu har jag bott i Stockholm i tio år, arbetat som försäljningschef på ett börsnoterat företag, och tjänade sjusiffriga belopp om året. Men var sak har sin tid, så jag tog mitt pick och pack och drog vidare i världen. Köpte 2007 kontant en kåk på drygt 500m2 i Hälsingland, 50m från havet för ungefär samma pengar som en bostadsrättstrea i Hallunda kostar. Här driver jag numera företag.

När du debatterar här skulle jag rekommendera en lite mer ödmjuk attityd, för det du skrev var ärligt talat ganska otrevligt.

Min poäng är inte att förringa dina smarta affärer, ditt fina boende, din handlingskraft att renovera rätt etc. Tvärtom är det väl ungefär det som livet går ut på. Däremot bör man när man pratar om amortering försöka förstå vars och ens situation. Den som köper ett hus idag kan troligen inte räkna med att stigande priser snabbt ser till så att belåningsgraden sjunker. De allra flesta procenten man vill minska belåningsgraden med, lär man få amortera eller jobba sig till genom att renovera och se till att huset blir i ett bättre skick.

Efter det party som varit med huspriserna i 15 år så är det något av ett paradigmskifte. Jag tror ärligt talat inte att någon av oss under vår levnadstid igen får uppleva att man kan åpna 105% av köpeskillingen till ett hus, amorteringsfritt.
Det har ju varit väldigt unikt läge och jag hade turen att vara med.
Köpte min första bostadsrätt med 105% belåning och inte en krona i kontantinsats. Gjorde 140% vinst (- skatt) när jag sålde. Kul för mig men jag tycker synd om "ungdomarna" idag som inte kanske får samma möjlighet. Men det kanske är lika bra det d^_^b

Nu kommer amorteringskravet(äntligen). Det är länge sedan jag startade denna tråden, och enligt mig är det " too little too late". Bubblan har haft möjlighet att växa sig väldigt stor alldeles för länge.
Blir spännande att se hur bostadsmarknaden utvecklar sig.

Redigerat:
Kommer inte medföra någon märkbar förändring. Reglering som välkomnas av de som inte har märkt någon märkbar fördel av att amortera, och som ändå vill känna att de valt rätt.

Bra för bankerna då någon talade om att de som har amorteringsfritt på nuvarande åker på att amortera vid bankbyte

Bankbyte spelar väl ingen roll? Eftersom detta gäller vi nyteckning av lån..

Har inte orkat läsa igenom alla 19 sidor så kan vara att jag upprepar vad andra redan skrivit men några av problemen som funnits och kommer fortsätta finnas är att många av de som har ekonomin att amortera har sett att det är större förtjänst på annat 'sparande' än amortering (bättre ränta på exempelvis aktier/fonder om man är intresserad av sånt) samt att det kroniskt låga utbudet av bostäder kommer upprätthålla höga bostadspriser ett långt tag framåt. Som redan konstaterats tidigare så känns då de tusenlappar man amorterar som en fjärt i rymden i det stora hela och känns inte så motiverande.

Jag tror att 'too little too late' är en bra beskrivning. Sen måste man våga angripa ränteavdragen (kvitta mot reavinstskatten) för att ta bort några andra inlåsningsfaktorer som förhindrar en sund bostadsmarknad

Med bra lån kan man få motsvarande i bankränta. Skall erkänna at det har blvit svårare sista året dock, kanske jag amorterar lite någon vacker dag. ;)

sysmali
Stämmer detta gällande de nya reglerna? Om jag höjer mitt lån med t.ex. 300.000 kr för att göra om köket så måste jag amortera av det nya lånet på 10 år. Dvs 30.000 kr per år?

sysmali skrev:
Stämmer detta gällande de nya reglerna? Om jag höjer mitt lån med t.ex. 300.000 kr för att göra om köket så måste jag amortera av det nya lånet på 10 år. Dvs 30.000 kr per år?
Du och banken får komma överens om vilket alternativ som är mest fördelaktigt för dig. Om det totala lånebeloppet ändå hamnar under 50% belåningsgrad gäller lagen inte men banken kan ändå välja att tvinga dig att amortera för att gå med på att låna ut (men troligtvis skulle de inte göra det då de tjänar mer på att du inte amorterar). Hamnar du över 50% belåningsgrad så får ni räkna på om det blir mer fördelaktigt att amortera 1-2% på hela lånet eller att amortera av de 300.000kr på 10 år.

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
-MH- skrev:
Med bra lån kan man få motsvarande i bankränta. Skall erkänna at det har blvit svårare sista året dock, kanske jag amorterar lite någon vacker dag. ;)
Vi har lyckats med detta fram tills drygt ett år sedan. Efter det så skiljer det 10-20 punkter till vår nackdel. Vi tänker nog konsumera upp pengarna istället YOLO! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.