-MH- skrev:
Hänger inte alls med. Vad är det du räknar på?

Om man inte amorterar utan investerar så räcker det att man hittar samma avkastning för att gå +/- noll. Men det kanske var något annat du funderade över?
Sen bör man ju värdera risken också, aktier och fonder har ju en tendens att gå ner ibland...

Spela inte dum, det var en fråga om uträkning inte dina riskpreferenser...

stoif skrev:
10% i säker vinst finns ingen som gör. Du kan göra det i perioder med viss risk involverad, men inte över tid. Till alla som påstår ngt annat, då ska du låna alla pengar du kan, och investera i detta "säkra kort". Inte många som gör det ju...

Jag tycker det spelar stor roll hur ditt kassaflöde ser ut, men om det tillåter skulle jag behålla värdepappren och amortera lite långsiktigt istället.
Jo det finns många som gör mycket mer än 10% men det krävs en hel del kunskap och jobb samt en del risk. Därför jag vet att jag inte kommer klara den nivån. Misstänker att amortering kan vara vettigt för mig när möjlighet finns.

AndersS skrev:
Det går inte att svara på rakt av.
Vad har ni för intäkter och utgifter varje månad?
Vad har du för ekonomi idag, alltid gott om pengar över varje månad eller de är slut innan nästa lön kommer.
Hur gammal är du, är du mitt i livet eller nära din pension?
Har du barnfamilj?
Funderar du på när du vill gå i pension eller göra något annat i livet med lägre inkomst?
Om du är nära pension, vad kommer du att få ut i pengar?
Hur ser du själv på att ha lån?

Vill bara med dessa frågor belysa att det är så svårt att ge dessa generella råd.
Tack
Ganska god ekonomi men bor själv så jag ser att fortsätter jag vara själv närmaste åren så vill jag inte amortera utan ha mer pengar över att leva för.

Slösar inte bort pengar utan köper dyra maskiner jag har användning för i bygget istället :cool:

Långt kvar till pension dvs mitt i livet och ingen familj. Ser inte pension som ett mål utan mer att kunna jobba och ha roligt med det jag känner för så länge jag orkar. Men självklart så vill jag kunna bo kvar i huset den dagen jag pensioneras och inte har någon större inkomst.

Lån ser jag som ett lån just och har alltid resonerat att det ska betalas av men jag har tänkt om en del. Tror att jag inte ska amortera närmaste åren och sedan se om jag får intresse för att tjäna pengar på att låta mina pengar jobba åt mig. Då vill jag gärna se till att jag har en del cash att satsa och inte ha allt inpetat i huset och svårt att få loss.

Suhagg skrev:
Jo det finns många som gör mycket mer än 10% men det krävs en hel del kunskap och jobb samt en del risk. Därför jag vet att jag inte kommer klara den nivån. Misstänker att amortering kan vara vettigt för mig när möjlighet finns.
Det är precis detta jag menar; det är ALLTID kopplat till en högre risk. Det finns inga gratis luncher. Det är svårt att som hobbyplacerare sitta med kunskaper som de tusentals personer som har detta som profession inte gör, därmed justeras även pris på placering efter förväntning.

A
bra_byggare: Vi verkar inte förstå varann, om man vänder på det.

När du ser siffrorna sådär tycker du det ser ut som jag behövt amortera??

Kanske blir lättare att förstå då tror jag.

Din fråga är såklart att jag hade haft mer överskott, men fortfarande. Ser det ut att ha behövts?

Och om man lägger ner amorteringarna jag skulle lagt ner på det jag nu lagt ut det till, med facit i hand. Så kommer amorteringarna inte upp i samma nivå av det jag har lagt ut i investering.

Men som sagt det är en annan fråga.

Så fortfarande jag säger inte att det är fel för VISSA att amortera om man nu vill satsa på det.

Men tycker det inte ser så lovande ut enligt min syn på saken, inte för att rättfärdiga mitt tänk och min situation, men exakt så ser det ut för min del.

Så som jag nämnt tidigare till er som är i en helt annan situation, oroliga etc. jag tycker ni ska amortera då, gärna in i sista kronan bortsett från söndagsbiffs pengarna.

Mvh
Achilleas

A
Charta77:
Om du nu har knappa 40% belåningsgrad, och även har använt huset som bankomat så förstår jag inte riktigt din fråga?

Du ligger ju knappast i någon riskzon.

Mvh
Achilleas

A
stoif:
Precis som Suhagg nämnde tidigare är det många som gör 10% eller bra mycket mer.

Investering innebär inte endast att man skulle ha "Aktiv spar" i Nordeas fonder eller något liknande (andra typ av papper och aktier).

Utan det finns även med mycket mindre risker, att hämta hem 10% enkelt på. Men tycker inte vi ska gå in på sånt, vi pratade faktiskt om amortering på denna tråd.

Och det finns ett x antal anhängare för och ett x antal emot härinne, vet inte exakta siffror, vi kanske ska göra en poll undersökning för att se hur många som är för och hur många emot?

Mvh
Achilleas

achilleas71 skrev:
stoif:
Precis som Suhagg nämnde tidigare är det många som gör 10% eller bra mycket mer.

Investering innebär inte endast att man skulle ha "Aktiv spar" i Nordeas fonder eller något liknande (andra typ av papper och aktier).

Utan det finns även med mycket mindre risker, att hämta hem 10% enkelt på. Men tycker inte vi ska gå in på sånt, vi pratade faktiskt om amortering på denna tråd.

Och det finns ett x antal anhängare för och ett x antal emot härinne, vet inte exakta siffror, vi kanske ska göra en poll undersökning för att se hur många som är för och hur många emot?

Mvh
Achilleas

Joooooo!! Detta har med tråden att göra! Jag skulle tro att många som förespråkar att amortera, skulle ändra uppfattning om du kan tala om för oss hur man utan risk enkelt kan hämta hem 10%.

Du kan väl hinta lite? Är det lagligt?

Du behöver inte skriva att det inte är Aktiv spar. Det har du sagt säkert 10 gånger, så det har till och med jag fattat att du inte förespråkar.

Stefan Bengtsson skrev:
Joooooo!! Detta har med tråden att göra! Jag skulle tro att många som förespråkar att amortera, skulle ändra uppfattning om du kan tala om för oss hur man utan risk enkelt kan hämta hem 10%.

Du kan väl hinta lite? Är det lagligt?

Du behöver inte skriva att det inte är Aktiv spar. Det har du sagt säkert 10 gånger, så det har till och med jag fattat att du inte förespråkar.
Nu går vi ifrån amorteringar men att tjäna bra pengar finns det väldigt många som gör. Hur man gör det är det väldigt få som vill berätta gissa varför? Det behövs okunskap :) Det behövs folk som köper på råden Aftonbladet eller banken tipsar om.

Kan man inte göra båda delarna?
I början av vår familjebildning, med barn, hus, etc, dvs det fanns många utgifter, så var det en period där vi ökade lånemassan och mindre sparande. T.o.m. den period i livet där inkomsten kanske var sämst med studielån, barn/föräldraledighet, inte "fullbetald".
Lite senare hade vi tagit de stora inköpen, barnen större, både jobbar, bättre löner, etc, så då ökar vi sparandet för att skapa ett litet kapital (låt oss kalla det en form av investering). Men börjar även amortera lite mera.
Ytterligare ett steg längre fram i livet börjar nu barnen lämna hemmet och vi får faktiskt ännu mera pengar över, samtidigt som vi har lyckats spara undan ett litet kapital som vi tyckte var tillräckligt. Tog då beslutet att minimera våra lånekostnader, dvs det vi sparat tidigare blev amortering och den låga räntan gjorde att de pengar vi sparade där också gick till amortering. (man har ju varit med då räntorna låg på 15%).
Idag efter ytterligare ett antal år så har vi fortfarande vårt sparade kapital och vi har en låg belåning på bostaden och fritidshuset är nu obelånat.

För vår del så har vi gjort olika beroende av vart i livet man befunnit sig, dvs försökt hitta bra spar/investeringsformer för att ha ett kapital tillgängligt, låt kalla det trygghet, men också när det passat minskat lånedelen. Så varför inte, om man har möjligheten, ta lite av båda världarna.

AndersS skrev:
Kan man inte göra båda delarna?
Ett av mina favorituttalanden, varför välja när man kan ha båda d^_^b (obs, ingen ironi..).

Näe, håller helt med om det, och det är även så vi gör.

Däremot kommer jag varje gång vända mig mot alla dessa personer som säger att de placerar lite på fritiden och gör fantastiska vinster på sina placeringar, och att de slår alla index vilken dag som helst. Som synd är finns inte dessa i verkligheten. Eller så lyckas de under perioder då de använder sig av oproportionellt stora risker (eller inside information, men då blir det helt plötsligt olagligt), men det kan vem som helst göra.

Till de som hävdar annorlunda; du vara ganske rik vid det här laget, och inte jobba med något annat än just detta. Du borde ha lånat alla pengar du kan och investerat, och med 10% ränta-på-ränta blir det snabbt mycket pengar. Väldigt få av dessa individer återfinns på "Sveriges 100 rikaste" listor.

Alternativet till amortering behöver inte vara "klippen".
Har själv provat både vinster och förluster och på 15 år har det väl gått lite drygt bankräntan.
Hade man hoppat av 2000 och 2008 hade ju däremot vinsten varit avsevärd men det var man för dum för.
I dagsläget har jag några 100k på volvofinans där räntan är något lägre än lånet, dessa hade jag kunnat amortera men det kostar ju bara runt 100kr i månaden att ha dom vilket jag ser som en väldigt låg försäkringspremie. Att jag sedan samtidigt bidrar till både bankens och volvofinans vinster ser jag knappast som negativt, lite håller det väl igång hjulen.

Ville_Vessla skrev:
Alternativet till amortering behöver inte vara "klippen".
Jag kanske är lite otydlig med detta, men jag förespråkar just långsiktiga investeringar. Snabba klippen finns inte långsiktigt.

Som kuriosa så har endast 60 av Avanzas 1220 listade fonder gjort över 10% årlig avkastning senaste 10 åren. Detta är alltså 1220 fonder från lite överallt i världen, inkluderat ett antal mindre nischade bolag.

[Edit] Noterade precis att Avanza angav procentuell utveckling, inte indexutveckling som jag trodde, editerar siffrorna

Redigerat:
A
Stefan Bengtsson:
Refererar till Suhaggs svar vänligen men bestämt.

Mvh
Achilleas

A
AndersS:
Tycker det är glädjande att höra med personer som du, bra tänk och lösningar
kommer oftast med tiden och med öppna dialoger.

Är man mycket instängd i sitt tänkande kan det ta stopp ibland.

Kul att höra Anders, lycka till med allt!

Mvh
Achilleas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.