Suhagg skrev:
Hur skulle rådet vara i detta fall?
70% belåning på nybygge.
I ett i ett område där priserna inte rör sig varken upp eller ner i något rasande tempo.
Tänkt äga det resten av livet och inte sälja.
Sköter underhåll och reparationer uteslutande själv.
Helt rörligt bottenlån samt en buffert på 200.000kr i värdepapper.

Anser att jag i dagsläget inte har kunskap och tid att lyckas investera sparpengar så att jag kan dra hem 10% i säker vinst.
10% i säker vinst finns ingen som gör. Du kan göra det i perioder med viss risk involverad, men inte över tid. Till alla som påstår ngt annat, då ska du låna alla pengar du kan, och investera i detta "säkra kort". Inte många som gör det ju...

Jag tycker det spelar stor roll hur ditt kassaflöde ser ut, men om det tillåter skulle jag behålla värdepappren och amortera lite långsiktigt istället.

Suhagg skrev:
Hur skulle rådet vara i detta fall?
70% belåning på nybygge.
I ett i ett område där priserna inte rör sig varken upp eller ner i något rasande tempo.
Tänkt äga det resten av livet och inte sälja.
Sköter underhåll och reparationer uteslutande själv.
Helt rörligt bottenlån samt en buffert på 200.000kr i värdepapper.

Anser att jag i dagsläget inte har kunskap och tid att lyckas investera sparpengar så att jag kan dra hem 10% i säker vinst.
Det går inte att svara på rakt av.
Vad har ni för intäkter och utgifter varje månad?
Vad har du för ekonomi idag, alltid gott om pengar över varje månad eller de är slut innan nästa lön kommer.
Hur gammal är du, är du mitt i livet eller nära din pension?
Har du barnfamilj?
Funderar du på när du vill gå i pension eller göra något annat i livet med lägre inkomst?
Om du är nära pension, vad kommer du att få ut i pengar?
Hur ser du själv på att ha lån?

Vill bara med dessa frågor belysa att det är så svårt att ge dessa generella råd.

stoif> nu väljer jag att investera i huset

Bra. Jag är dock rädd att allt för många tror att renovering av badrum/kök/motsvarande är "investering i huset", vilket ju är fullkomlig nonsens.

A
mycke_nu:

Vet inte riktigt ditt tänk, men om du inte vil fatta är din ensak, kan mycket väl vara så att du arbetar för en bank med.

Som du nämner man kommer in i bostadsmarknaden på det här sättet, men att det skulle kosta mer att bo för man inte ger dom där 120.000:-/ 10 år och att det skulle kosta dig 4Mkr , har jag svårt att se framför mig
hur jag än räknar.

Så åter igen min vän, JAG har inte amorterat :

Köpt 2.7Mkr
Sålt 4.8Mkr
Totala utlägg inkl pantbrev/lagfart
680.000:-

Enkel matematik som du kan se, hur kan du se att jag betalat 3 ggr så mycket under mina år , bara för jag inte amorterat en tusenlapp/månaden?

Jag har inte amorterat på dom åren jag bott här med överskott (brutto) på 2Mkr.

Så att förstår inte ditt synsätt på bolån, om du nu förstås inte arbetar på bank och vill såklart att dom flesta kör med aktiv spar och även betalar sina amorteringar snällt, men som förra individen skrev här:

"Jag betalar mina amorteringar till banken men vet inte varför, kanske för att det ska se bra ut för dom."

Bra argument det där, eller hur?

Så du kan aldrig får mig att tro att om jag betalar 120.000:-/10 år skulle göra en besparing på 4MKR.

Jag kommer aldrig amortera en endaste krona så länge jag har relativt bra belåningsgrad.

Charta77: är helt med i det du säger, eftersom jag själv anser att investering är extremt mycket bättre än amortering, så kör ditt race.

Men skulle ändå vara aktsam eftersom du använt ditt boende som bankomat iom att som du ser är vi på väg mot andra tider.

Mvh
Achilleas

A
AndersS : instämmer helt i din poäng där, ber om ursäkt för det.

achilleas71 skrev:
mycke_nu:

Vet inte riktigt ditt tänk, men om du inte vil fatta är din ensak, kan mycket väl vara så att du arbetar för en bank med.

Som du nämner man kommer in i bostadsmarknaden på det här sättet, men att det skulle kosta mer att bo för man inte ger dom där 120.000:-/ 10 år och att det skulle kosta dig 4Mkr , har jag svårt att se framför mig
hur jag än räknar.

Köpt 2.7Mkr
Sålt 4.8Mkr

Enkel matematik som du kan se, hur kan du se att jag betalat 3 ggr så mycket under mina år , bara för jag inte amorterat en tusenlapp/månaden?

Så att förstår inte ditt synsätt på bolån, om du nu förstås inte arbetar på bank och vill såklart att dom flesta kör med aktiv spar och även betalar sina amorteringar snällt, men som förra individen skrev här:

"Jag betalar mina amorteringar till banken men vet inte varför, kanske för att det ska se bra ut för dom."

Bra argument det där, eller hur?

Så du kan aldrig får mig att tro att om jag betalar 120.000:-/10 år skulle göra en besparing på 4MKR.

Jag kommer aldrig amortera en endaste krona så länge jag har relativt bra belåningsgrad.

Charta77: är helt med i det du säger, eftersom jag själv anser att investering är extremt mycket bättre än amortering, så kör ditt race.

Men skulle ändå vara aktsam eftersom du använt ditt boende som bankomat iom att som du ser är vi på väg mot andra tider.

Mvh
Achilleas
Återigen; nuvärdesberäkna framtida intäkter/utgifter! Hur mycket skulle du vara beredd att betala idag för att få 10' om tio år? Jag lånar gärna 10' av dig idag, du får tillbaka dem om tio år...

Låt oss konstatera att detta tycker man olika om, men jag tror alla är överens om att ens risk med boendet sett som en investering (långt från alla gör ju det...) ökar med hög belåning, och att du får sämre förhandlingsposition mot banken med hög belåning.

achilleas71 skrev:

Mvh
Achilleas
Jag är i den förmånliga situationen att 60% av mina lånekostbnader är borta i oktober.

Men hur är det med "summan" av allt detta om man betalar en större del sv huset kontant från start?

Sent from my ST18i using Tapatalk

achilleas71 skrev:

Köpt 2.7Mkr
Sålt 4.8Mkr

Problemet är just att du använder "enkel matematik" och inte förstår hur ett annuitetslån fungerar. Din bank måste vara överförtjust att ha dej som kund.

achilleas71 skrev:
Hade du amorterat så hade du haft ett ändå större överskott om du är inte är riktigt bra på att investera vilket jag skrev om tidigare.

Vad du inte heller verkar förstå (förutom skillnaden mellan kostnader och sparande) är hur liten amorteringen är i början av ett annuitetslåns löptid, det är inte många hundralappar i månaden det handlar om. I slutänden kanske en alternativinvestering till 10% ränta ger dej några hundra spänn i fickan per år.

Grattis till den ökade livskvalité som det ger. En tredjedels ulltröja kanske?

Problemet med achiieas är också att han tror att hus kommer stiga 250% närmaste 15 åren också... Det tror inte jag. Dessutom har han dragit på sig en rätt kraftig skatteskuld, personligen fattar jag inte hur det kan vara positivt att huspriserna ökar som dom har gjort.
Roligt också att achilleas först argumenterade för att det var meningslöst att amortera för att skulden var så stor, sen att pengarna kunde investeras på ett bättre sätt, sen när han blev överbevisad där så är det meningslöst att amortera för att huspriserna ändå stiger så mycket.. Herrejösses säger jag bara...

A
Stringfellow: Blir tvärtom snarare sänkningar av hus etc, så nej jag tror inte det stringfellow. Däremot har jag svårt att se att dom kommer rasera bara för dom ökat extremt mycket under dom senaste 15 åren. Det bästa som kunde ske är att det stagneras under en längre period så att man hämta tillbaka gentemot inflation.

Herrejösses säger jag med.

Mycke_nu:

Ibland kan "enkel matematik" vara en lättare lösning för en del, min bank är nog inte nöjd som har mig som kund.

Om man är riktigt bra på att investera så anser jag att amortera på ett hus som inte kommer ge dig ett smack tillbaka förutom en stagnering eller ev. sänkning av värdet på det är ett plus.

Därav åter igen mycke nu att din ulltröja kan du behålla med dina amorteringar.

Kommer aldrig ske i mitt hus under dessa omständigheter, kan ev. ändras längre framöver, man ska aldrig säga aldrig :).

Men sålänge det ser ut som det gör, finns inte en chans att jag skulle slänga iväg pengar på ens boende medans det är på väg åt ett håll vi alla kan se.

O andra sidan investera och få mer?

Hmm, vad väljer man.....för mig är svaret enkelt.

För vissa bankomathusägare och andra i mindre orter ser det helt annorlunda ut, så försök inte övertyga mig om att dina 120.000:-/10 års inbetalda amorteringar blir 4Mkr, den visan tillsammans med rödluvan kan du dra till någon annan.

Mvh
Achilleas

A
Aha oj, Gotland och en bankomatshusägare från Stockholm har man att tampas med.

Näe grabbar ber om ursäkt men vi har helt olika åsikter om hur saker och ting är, samt att vi har helt olika ekonomisk situation tror jag så det är svårt att avgöra och säga vad som är rätt och fel.

Mvh
Achilleas

achilleas71 skrev:
Ibland kan "enkel matematik" vara en lättare lösning för en del, min bank är nog inte nöjd som har mig som kund.
Det SISTA en bank vill, det är att man skall amortera. Gissa varför..

achilleas71 skrev:
Om man är riktigt bra på att investera så anser jag att amortera på ett hus som inte kommer ge dig ett smack tillbaka förutom en stagnering eller ev. sänkning av värdet på det är ett plus.
Ingen tvekan om den saken. RIKTIGT bra på att investera, RESTEN av livet.

achilleas71 skrev:
Aha oj, Gotland och en bankomatshusägare från Stockholm har man att tampas med.
Inte för att jag är Gotlänning, men Gotland är det enda ställe i Sverige där det inte finns några Herrgårdar. Gotlänningarna satte sig inte i skuld och blev livegna.

Värt att begrunda.

A
mycke_nu: Låter jättebra du, får önska dig all lycka med allt!

Mvh
Achilleas

P
achilleas71 skrev:
mycke_nu:

hur jag än räknar.

Köpt 2.7Mkr
Sålt 4.8Mkr

Hur mycket hade du haft om man räknar bort låneskulden och räntorna om du amorterat då? Tror du att du hade haft mer eller tror du att du hade haft mindre?

achilleas71 skrev:
Jag tror vi har förstått det nu.

mycke_nu skrev:
Man kan ju räkna lite..
Hänger inte alls med. Vad är det du räknar på?

Om man inte amorterar utan investerar så räcker det att man hittar samma avkastning för att gå +/- noll. Men det kanske var något annat du funderade över?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.