Pensionär. Sonderar terrängen för att köpa en mindre husbil. Vill göra något mer så länge jag orkar. Barnen är vuxna och har mer än väl, så de klarar sig.

Huset i bra skick, på landet. Värderat till 1.65, kvarvarande skuld ca 140. Och ett amorteringsfritt lån på 150 som jag inte använder, bara betalar ränta, som en reserv.

Ja, ja...
Har hört detta med att satsa på guld o värdepapper...

Byter bank i dagarna. Muntligt inledande löfte att låna ytterligare max 500, till en ränta betydligt lägre än vad som erbjuds på nätet för Pensionärslån, Seniorlån e t c.

- Grunden i det hela.

Jag vill inte sälja huset med vidbyggt garage som jag trivs i, bastu, hundgård, friggebod och veduppvärmning mm än och flytta in i hyreslägenhet för att få loss typ 1.5. sitta o titta ut genom ett fönster på grannar är inget för en eremit som mig. Gjorde det i ungdomen några få år.

Samtidigt vill jag nu byta från segelbåt som jag haft i 20 säsonger, flitigt utnyttjad typ 75 övernattningar varje år, till husbil.
Vill upptäcka mer. Komma tillbaks till friluftslivet på land. Hinner inte med allt som det är nu. Och åldern börjar tajt sin rätt.
Har i o f s sommarstuga. Åkt snöskoter, men nu sålt.

Har räknat på utökat amorteringsfritt lån. Ser ut att fungera.

Alltså det går ju att sälja husbilen, när jag vill om jag behöver.
Vi har typ huskonton som räcker till investeringar och underhåll.

Vad ser ni för risker med det hela?

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Pensionär. Sonderar terrängen för att köpa en mindre husbil.

Huset i bra skick, på landet. Värderat till 1.65, kvarvarande skuld ca 140. Och ett amorteringsfritt på 150 som jag inte använder.

Byter bank i dagarna. Muntligt inledande löfte att låna ytterligare max 500, till en ränta betydligt lägre än vad som erbjuds på nätet som
t ex Pensionärslån, Seniorlån o s v.

- Grunden i det hela.
Jag vill inte sälja huset med vidbyggt garage, bastu, hundgård, friggebod och veduppvärmning än och flytta in i hyreslägenhet för att få loss typ 1.5

Samtidigt vill jag nu byta från segelbåt som jag haft i 20 säsonger, flitigt utnyttjad typ 80 övernattningar varje år, till husbil. Vill upptäcka mer. Komma tillbaks till friluftslivet på land. Hinner inte med allt. Och åldern börjar tajt sin rätt.

Har räknat på utökat amorteringsfritt lån. Ser ut att fungera.

Alltså det går ju att sälja husbilen, när jag vill om jag behöver.
Vi har typ huskonton som räcker till investeringar och underhåll.

Bara kör. Man ska leva livet och ha roligt så länge man orkar och vill

• Gilla
KalleKe och 16 till
  • Laddar…
Det är ju generellt ingen bra idé att inte amortera på något som tappar värde. Men om det är bra eller dåligt för dig beror väl mest på hur stora era pensioner är i förhållande till utgifterna - nu och senare med möjlig räntehöjningar.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Bara kör. Man ska leva livet och ha roligt så länge man orkar och vill
Så tycker sambon också.... Som har god insyn i min ekonomi.

Jag har för tillfället körförbud på bil, p g a TIA och troligen liten stroke.
Men får troligen tillbaks om en dryg månad. Tränar bl a motoriken och
kopplingarna i skallen, genom att
bl a flyga drönare. Funkar finfint Rekommenderas.

- Just detta som plötsligt nu hände mig gör att man får lite annan syn på livet.... Alltså inte bara vänta in slutet, eller stampa på i gamla spår.

Vill mera trots att man fysiskt blivit lite segare.

• Gilla
Yderfält och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det är ju generellt ingen bra idé att inte amortera på något som tappar värde. Men om det är bra eller dåligt för dig beror väl mest på hur stora era pensioner är i förhållande till utgifterna - nu och senare med möjlig räntehöjningar.
Nu tror jag ändå att en husbil har skapligt värde kvar om säg 5 år.
Och huset lär ju fortsätta att öka i värde.
Köpte det 95 för 150.

• Gilla
Yderfält
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Att du till slut väntar för länge med detta beslutet, så att din hälsa & energi blir sämre innan "du kommer iväg"
Man har bara ett liv och en hälsa!

Kör! jag tycker ☺️
5 år gammal husbil (eller äldre) borde väl heller inte tappa så mycket i värde, & ett "bra köp" kan bli pengarna tillbaka nått år senare.
Lägg tid på att "studera" husbilar!. märken, modeller , värde & vilka fordon som har "mindre" problem.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
En detalj klar ang husbil oavsett storlek. Det ska vara vändbara framstolar. Sparar 1.5 m på boutrymmet, dessutom sitter man så mycket bättre i en bekväm framstol.

Fick rådet nyligen av två f d seglare på bl a världshaven som nu kör husbilar.
Den ena med vändbara stolar.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nu tror jag ändå att en husbil har skapligt värde kvar om säg 5 år.
Köpte det 95 för 150.
”Tror” och ”lär” gör sig dåligt i en ekonomiskt sund kalkyl Fast jag säger som andra; har du rimligt med marginaler och tror att du har råd - kör på!.

P
Risker

ja att både hus och husbil sjunker i värde pga svängningar på marknaden och blir svåra att sälja utan att förlora stora pengar..

Campingfordon följer ju efterfrågan som ju varierar med hur populärt det är att campa då man vill sälja

Bästa är väl att köpa en husbil som redan har gjort det stora tappet på värde. första 0-5 åren så kan ju halva värdet försvinna. Dom som köper en ny förlorar ju ofta mer än vad man kan köpa den för som 2a eller 3 ägare när den är 4-7 år gammal och se till att köpa populära märken och modeller som alltid har efterfrågan..

Vi har ännu många som campar och det är ju på många håll så att regler hårdnar om vart man kan fricampa och så och till sist när sånna regler nått merparten av landet så finns ju risken att en del slutar campa då det är lite väl höga avgifter på många håll.. man har allt man behöver med sig man behöver ett eluttag vatten och möjlighet att tömma avlopp. till skillnad från båtlivet där det finns en tradition av mer självkostnadspris som drivs av nån båtclub medans campingar och ställplatser drivs med stora vinstintressen.. att många campingar har priser som börjar närma sig hotell i vissa fall fast du har rätt små behov av vad man vill hyra så är det ju många som tror att camping kommer minska närmaste åren. sen om dom får rätt återstår att se..

Skulle en större förändring av hur man får fricampa med en större regeländring uppstå så kan det ju bli många husbilar till salu och har man då fel modeller så kan dom vara svårsålda

Samtidigt så lever man bara en gång och man lär göra det roliga medans man har hälsan man vet aldrig när den tiden är passerad och då gör pengar på banken / i huset liten nytta egentligen..och huset om man bor själv blir såklart ofta omöjligt utan tillräcklig hälsa

Hur man ska väga risker och vad man vill emot varandra kan bara du själv avgöra och om man vill sitta på hem med en stor summa pengar oförbrukade eller att man använde dom medans man kunde ja det borde vara ett rätt enkelt val egenligen..

Pengar är som dynga för bonden,, dom gör ingen nytta innan dom sprids..😂

• Gilla
Sotiris Tokos
  • Laddar…
Kan ju vara bra att även göra en kalkyl över den totala kostnaden, inklusive räntor, skatt, värdeminskning, reparation och underhåll och drivmedel kontra den redan existerande bilen och hotellkostnader. Jag skulle tro att du kan bo bra många veckor på hotell för samma pengar.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Blir planerna av, så kommer jag sällan att stå på typ campingplats med nån husbil.
Jag gillar skog och natur gärna i ensamhet.

Nu blir det heller ingen nyare husbil, som rasar i värdet.

Och håller på att planera hur jag skulle kunna docka till befintlig avloppsanläggning hemma, för att göra mig av med svartvatten.

Absolut inte fråga om att bo på hotell. Glest mellan dessa på Finnskogen i Värmland. Van att ligga i tält. Tidigare även vintertid.

Redigerat:
Finns många som säger att dom saker man ångrar mest i livets slutskede är dom sakerna man inte gjort.
Prova allt du vill innan det är försent.
Man vet tyvärr aldrig när det tar slut.

• Gilla
KalleKe och 4 till
  • Laddar…
P
jo lite så är det ju också

Tänker man sig måttlig användning 3 helger och några veckor så är hotell eller en hyrd husbil den betydligt billigare lösningen.. Betala det som är bäst just den resan.. men ska man bo fler nätter i husbilen än hemma så kanske det finns poäng med att köpa husbil men då är frågan om hur villan ska skötas om man tänker sig att vara borta mycket..

Har man ingen vana av husbil så kan det ju slå fel man köper en men inser att det här var ju fasiken inte vad jag förväntade mig och det är omöjligt att fricampa i halva landet söderut under industrisemestern

Edit det ramlade in inlägg emellan och ytterligare info från ts så blev lite svårare att följa men tror folk fattar om man vill iaf...

H Hybro skrev:
Jag tror inte hus i dina trakter kommer att öka i värde i takt med inflationen, födslosiffrorna går ju ner .

Tycker ändå att du ska satsa på husbil om du har råd, det spelar ju inte nån större roll om du belånat kåken 10 eller 50% om du( eller sambon) klarar de månatliga kostnaderna även när nån av er 'trillar av pin'

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Har detta med i vår framtida version.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.