L Leif So skrev:
Till en undercentral ska det vara minst 6mm2 area på ledarna! Så om man sätter en undercentral till befintlig matning som är mindre än det, så måste man byta matarkabel om den är mindre än 6mm2
Nyfiken på var du hittar den informationen.
Eget tyckande?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Leif So skrev:
Till en undercentral ska det vara minst 6mm2 area på ledarna! Så om man sätter en undercentral till befintlig matning som är mindre än det, så måste man byta matarkabel om den är mindre än 6mm2
Baserat på vilket regelverk?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
KennethM KennethM skrev:
Hej!
6mm2 får den väll vara om jord och noll är separerat i ett 5-ledarsystem. PEN- får väll aldrig ha mindre area än 10mm2?
Jo, det får den om den installerades innan kravet infördes.

• Gilla
KennethM
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det skärmflätan som är ömtåligare än de övriga ledarna eller vad är problemet med EKKJ?
Skärmen är väldigt bra för att upptäcka en spade i kabeln, men den är också känslig. En liten skada på plastmanten efter många år i marken med sättningar gör att fallet utför startar och fortlöper i rask takt till dess skärmen är uppäten.
A Avemo skrev:
Det är ju en dålig skarv som orsakat varmgång och avbrott.
Ja, den gamla kabeln är en sidofråga, men har ändå lite relevans i tråden.
A Avemo skrev:
Det finns ju fortfarande hus som har 2,5 mm² EKKJ som huvudledning. Det finns ju skäl varför man inte får göra så längre. Men menar du att en elektriker som kommer till en anläggning där det finns 2,5 mm² PEN-ledare borde vägra att jobba med den med mindre än att kabeln byts ut?
V verylondon skrev:
Jag är ej sak-kunnig men jag anser att är den sista elektrikern man anlitar som bör ha tot!lkoll på hela systemet. Han borde ha gått igenom allt o kollat att det första jobbet var gjort rätt också. Det hoppas jag när jag anlitar elektriker, att dom ser om något var fel innan.
Jag håller med, till en viss grad. Kopplar man in ett spabad, LVP, hötork eller annat tungt som går i långa perioder ska man titta sig omkring och kolla att förutsättningarna finns. Det kanske krävs byte av ledningar och uppsäkring. Man kan inte blint koppla in sig på närmaste kopplingsdosa, och kanske inte heller närmaste elcentral, speciellt inte om den sitter i ett attefall.

Man hade kanske eller kanske inte upptäckt den dåliga skarven i huvudcentralen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Skärmen är väldigt bra för att upptäcka en spade i kabeln, men den är också känslig. En liten skada på plastmanten efter många år i marken med sättningar gör att fallet utför startar och fortlöper i rask takt till dess skärmen är uppäten.

Ja, den gamla kabeln är en sidofråga, men har ändå lite relevans i tråden.

Jag håller med, till en viss grad. Kopplar man in ett spabad, LVP, hötork eller annat tungt som går i långa perioder ska man titta sig omkring och kolla att förutsättningarna finns. Det kanske krävs byte av ledningar och uppsäkring. Man kan inte blint koppla in sig på närmaste kopplingsdosa, och kanske inte heller närmaste elcentral, speciellt inte om den sitter i ett attefall.

Man hade kanske eller kanske inte upptäckt den dåliga skarven i huvudcentralen.
Det finns ju en gräns för hur långt en elektrikers ansvar sträcker sig. Frågan om tunna PEN-ledare som korroderar av är ju själva orsaken till att de numera måste vara 10 mm². Men jag tycker att det känns som en märklig slutsats att man skall tillåta små belastningar men inte stora på en gammal kabel. Om det finns en skada på den så att den med tiden korroderar är det ju bara en tidsfråga innan skadan uppstår oavsett belastning. Jag tycker att om man tittar på en gammal huvudledning så finns det två slutsatser. Den är dålig och bör bytas oavsett tilltänkt belastning. Eller så är den inte dålig och då tål den belastningen den skall tåla. Mellanläget att kabeln är ok och får sitta kvar och ha nya 16 A säkringar men man får inte belasta den med 16 A ser jag bara som en dålig bortförklaringen av firman som inte vill betala för konsekvensen av sina misstag.

Det är jättebra när en elektriker upptäcker fel på anläggningen på andra ställen än där han jobbar. Men man kan inte gärna klandra honom om han inte hittar dem.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
T
Bara för att argumentera som om jag var elektriker 1, eftersom många anger elektriker 1 som ansvarig.

En 2.5mm2 kabel ska klara 16A, kanske 20 till 25A om kabeln är i rör och ny, även skarven om den är rätt gjord. Men ska den klara summan av 3 enfaser som alla belastas med under 16A, säg 10A för spabadet, och de två andra också, 30A totalt då genom 2.5mm2 kabel? Den är inte godkänd för det, elektriker 2 borde ha bytt ut den. Även om skarven hade varit helt perfek utförd av elektriker 1.

Man kanske kan titta på exakt effektuttag av allt anslutet till undercentralen, var det under 20A och skarven smälte ändå? Elektriker 1s fel, var det över 25A? Elektriker 2s fel.

T Trolltomte skrev:
Men ska den klara summan av 3 enfaser som alla belastas med under 16A, säg 10A för spabadet, och de två andra också, 30A totalt då genom 2.5mm2 kabel? Den är inte godkänd för det, elektriker 2 borde ha bytt ut den. Även om skarven hade varit helt perfek utförd av elektriker 1.
Varför är den inte godkänd för det?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Trolltomte: Du behöver nog lite grundläggande kunskaper om trefas innan du påstår saker.
Strömmen i nollan blir noll med tre belastade faser. Oavsett kombination av laster (med liknande fasvinkel) blir summan aldrig högre än en fasström.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
T
Oavsett, eftersom det inte är så tydligt tycker jag båda elektrikerna borde dela på kostnaden för att återställa spabadet och allt annat som gick sönder och installera en 10mm2 kabel med rätt åtdragna skruvar. Kan de inte komma överens vem ska göra vad får de betala en tredje att utföra det.

Borde vara billigare att göra så än att käbbla med försäkring och ändå betala självrisk för dig TS och med risk att sitta utan spabad i flera månader.

Se det goda i det, bara drivdon gick sönder och kanske inte hela pumpen kompressorn och annat dyrare? Vad kostar nytt drivdon och en ny kabel?

• Gilla
Vårbacka och 1 till
  • Laddar…
B
S Styrtekniker skrev:
Jag 2 reflektioner. Först ligger strömmarna för nära max strömmarna på kablarna. Sen är det vago klämmorna. Har blivit varnad för klämmkopplingar av en kollega som termograferar. Han har hittat för mång fel på just typen vago klämmor speciellt på högre strömmar.
Jaså, jag trodde wago var bland de bättre kopplingarna, speciellt för personer som inte är så vana. Vad menar din kollega att man bör använda för koppling?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
En 2.5mm2 kabel ska klara 16A, kanske 20 till 25A om kabeln är i rör och ny, även skarven om den är rätt gjord.
Precis så. Och eftersom skarven inte tålde 16A så är elektrikern som skarvade ansvarig.

T Trolltomte skrev:
Men ska den klara summan av 3 enfaser som alla belastas med under 16A, säg 10A för spabadet, och de två andra också, 30A totalt då genom 2.5mm2 kabel?
Tänkte du fel nu? Spabadet är en linjär last precis som de flesta andra storförbrukare i ett hem. Så strömmen i neutralen kan aldrig bli större än i en fasledare. Är flera faser belastade minskar strömmen i neutralen.

T Trolltomte skrev:
Man kanske kan titta på exakt effektuttag av allt anslutet till undercentralen, var det under 20A och skarven smälte ändå? Elektriker 1s fel, var det över 25A? Elektriker 2s fel.
Kabeln är avsäkrad med 16A. Så om den belastats med mer än 16A skulle säkringen ha löst.

T Trolltomte skrev:
Bara för att argumentera som om jag var elektriker 1, eftersom många anger elektriker 1 som ansvarig.
Det kan vara bra att förstå argumentationen hos en chef som vill slippa kostnaden för sin anställdes misstag. Men man bör också granska det kritiskt. Man skall ju komma ihåg gången här.

1. Elektriker 1 rättar till felet och medger misstag.

2. Arbetsledaren medger misstag och skall återkomma med hur det skall ersättas.

3. Efter att arbetsledaren pratat med sin chef skall det inte längre ersättas utan det är elektriker 2 som gjort fel.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Oavsett, eftersom det inte är så tydligt tycker jag båda elektrikerna borde dela på kostnaden för att återställa spabadet och allt annat som gick sönder och installera en 10mm2 kabel med rätt åtdragna skruvar.
Vad är det som inte är tydligt? Jag tycker att det är väldigt tydligt att det är skarven på PEN-ledaren som elektriker 1 har gjort som inte tålt att belastas som den borde.

Varför skall de byta kabeln? Det har inte i tråden framkommit något som tyder på att det är fel på den.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
A Avemo skrev:
Vad är det som inte är tydligt? Jag tycker att det är väldigt tydligt att det är skarven på PEN-ledaren som elektriker 1 har gjort som inte tålt att belastas som den borde.

Varför skall de byta kabeln? Det har inte i tråden framkommit något som tyder på att det är fel på den.
Jo, det lutar starkt åt elektriker 1s skarvfel.

Men, det kan finnas andra fel också, är ju ingen som har kollat igenom hela anläggningen.

Och ja, jag tänkte fel där med summan av enfasledarna.

Vilka andra fel skulle kunna orsaka smältning av skarven? Vad händer om pen ledaren i marken är så gammal att plasten skavts bort och den har kontakt med marken? Kan det finnas jordfel i huvudanläggningen men där finns ingen jordfelsbrytare? Långt över min kunskapsnivå här men som sagt om vi verkligen försöker försvara elektriker 1.

A Avemo skrev:
Jag tycker att om man tittar på en gammal huvudledning så finns det två slutsatser. Den är dålig och bör bytas oavsett tilltänkt belastning. Eller så är den inte dålig och då tål den belastningen den skall tåla. Mellanläget att kabeln är ok och får sitta kvar och ha nya 16 A säkringar men man får inte belasta den med 16 A ser jag bara som en dålig bortförklaringen av firman som inte vill betala för konsekvensen av sina misstag.
Jag har själv varit i sitsen att kunden haft en befintlig EKKJ 3x2.5+2.5 till boden. Självklart behöver den bytas men frågan är hur långt man ska kräva det, eller om det räcker med att tala om för kunden att i denna kabel ska man inte belasta N så högt. Det beror mycket på vad den belastas med, om det finns höga en/tvåfasbelastningar.

Det är PEN-ledaren man ska vara rädd om. Ingen säkring kan skydda den. Om en fasledare går av händer vanligen inget farligt.

Kanske behöver man märka upp detta i matande central, även om det i mitt tycker är väldigt tydligt att PEN-ledaren är klen, vilket man bör se när man lyfter på huven för att koppla in spabadet. Och ägaren bör som sagt veta om detta.
A Avemo skrev:
Det är jättebra när en elektriker upptäcker fel på anläggningen på andra ställen än där han jobbar. Men man kan inte gärna klandra honom om han inte hittar dem.
Ansvaret är delat här tycker. Även ägaren har ett ansvar, men bara om han kände till denna begränsning.

Men nu var det inte kabeln det var fel på utan en skarv. Vi får nog låta dessa elektriker dividera om ansvaret. Det vore dock intressant att sitta på åskådarbänken. TS kanske kan ordna ett videomöte :)

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T Trolltomte skrev:
Jo, det lutar starkt åt elektriker 1s skarvfel.
Det är ju något som elektriker 1 utan omsvep erkänt och ingen annan bestridit. Starkare än så kan det knappast luta.

T Trolltomte skrev:
Men, det kan finnas andra fel också, är ju ingen som har kollat igenom hela anläggningen.
Ja det kan finnas andra fel i anläggningen. Men det var inget av de felen som orsakade skadan. Och det är inget av de felen som elektriker 1 beskylls för.

T Trolltomte skrev:
Vad händer om pen ledaren i marken är så gammal att plasten skavts bort och den har kontakt med marken?
Då kan den korrodera av så att PEN-ledaren bryts och samma fel som beskrivs i tråden uppstår. Men nu var det inte det som hände.

T Trolltomte skrev:
Kan det finnas jordfel i huvudanläggningen men där finns ingen jordfelsbrytare?
Det kan det givetvis. Men det är orelaterat till att en dålig skarv smälter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.