8 368 läst ·
235 svar
8k läst
235 svar
Allemansrätten och elcykling - cykel eller motordrivet fordon?
Eller så klargör man bara från statens sida att det är tillåtet att färdas enskilt på annans mark om det inte sliter, lämnar spår eller förstör eller stör på annat sätt.P polaris78 skrev:Och vill man förbjuda elcykel i terräng så är det väl allra bäst att ta bort den helt ur deffintionen att vara en cykel i första läget.. att trafikverket ändrar i sina texter så elcykeln ramlar ut ur cykel kategorin istället för att olika myndigheter hittar på olika deffinitioner för samma grej
Om det är syftet
Organiserad verksamhet i grupp oavsett om det är elcykelåkning, ridning eller nått annat som lämnar eller kan lämna spår borde inte få ske i terrängen utan markägarens tillstånd.
jo samtidigt så är det ju rätt ohållbart om nån ska ge sig ut på en 2 mila tur och ska ringa och fråga 27 olika markägareF fribygg skrev:Eller så klargör man bara från statens sida att det är tillåtet att färdas enskilt på annans mark om det inte sliter, lämnar spår eller förstör eller stör på annat sätt.
Organiserad verksamhet i grupp oavsett om det är elcykelåkning, ridning eller nått annat som lämnar eller kan lämna spår borde inte få ske i terrängen utan markägarens tillstånd.
Nästa problem är ju terrängkörningslagens utformning antingen är det lagligt enligt terrängkörningslagen eller inte markägarens åsikt kvittar egentligen.. du kan inte som markägare lova mig att få bryta mot terrängkörningslagen på din mark. Och du kan även som markägare straffas för att själv ha brutit emot terrängkörningslagen
sen är det såklart moraliskt rätt att få markägarens tillstånd där man rör sig ofta eller det det riskerar att påverka på riktigt och skapa olägenhet eller skada..
Men allemansrätten ger ju vissa friheter och en del gillar dom andra inte ,samtidigt så har det funnits och gällt länge i sverige och kan man som markägare inte acceptera den så får man sälja marken och köpa mark i nån del av välden som delar ens syn på äganderätt
Sen får man skilja på spår och en skada och en skada som faktiskt har ett värde
Man skulle ju kunna tänka sej att nått statligt bolag (som Sveaskog)skulle kunna tillåta cykling/ ridning/terränglöpning på sin mark, det finns ju fler än du som inte orkar eller vill/ kan ta kontakt med markägare eller skyller på att det är för jobbigt att kontakta alla berörda markägare, för alls de lata och i folkhälsans namn kanske det vore nått?P polaris78 skrev:
Jaså?M maria01 skrev:
Jag är djurbonde, men föder också upp Nordsvenska brukshästar.
Vi använder dessa i skogen för att hämta hem ved och plocka ut vindfällen numera. Större åtgärder körs maskinellt.
Jag har också praktisk och faktisk erfarenhet av mer storskalig körning med häst och griplastarvagn i samband med gallringar och mindre slutavverkningar.
Jag kan garantera, att det blir minimala skador, i stort sett knappt märken, av körning med häst i skogsbruket.
Vid körnning med maskiner, så ska man ha extrem tur med vädret (ordentlig tjäle), annars blir det alltid större eller mindre skador.
Vi kör okså in och tränar arbetshästar, i vår egen skog, och det orsakar inte heller några skador.
Regelbunden turridning/ridskoleridning med stora grupper på fuktig mark där man tar exakt samma väg varje gång kan ge söndertrampade stigar, annars ska det mycket till för att skador ska uppstå.
De markförhållanden som behövs för att skador ska uppstå, är sådana markförhållanden, där man inte heller vill att hästarna ska gå, p.g.a. skaderisk hos hästen.
Så vad baserar du ditt påstående på?
nja tanken bakom fråga markägaren kanske är god men det rätt ogörbart i många fallF fribygg skrev:Man skulle ju kunna tänka sej att nått statligt bolag (som Sveaskog)skulle kunna tillåta cykling/ ridning/terränglöpning på sin mark, det finns ju fler än du som inte orkar eller vill/ kan ta kontakt med markägare eller skyller på att det är för jobbigt att kontakta alla berörda markägare, för alls de lata och i folkhälsans namn kanske det vore nått?
Folk som planerar en 40 mila tur på snöskoter tex som bitvis går i mark utan skoterleder men skulle denna resa behöva kontakta varje markägare skulle det bli rätt omfattande
att däremot stallet eller cykelklubben som alltid rör sig på en eller några få markägares marker så funkar det ju men på många ställen är det ju ett lapptäcke med små stycken med mark med olika ägare..
Jag tror vi hade 23 markägare på 3 km väg i ena vägsamfälligheten tex och då är det bara markbitar som angränsar till vägen
Det är ju i dagsläget inte heller ett krav så förstår att ingen vill lägga tiden det tar och att det i många fall inte spelar nån roll vad markägaren svarar eftersom allemansrätten ger tillåtelse redan.. Så det är nog inte bara lathet..
och idagens samhälle där ingen svarar på ett telefonnummer dom inte känner igen så är det inte så enkelt i verkligheten.. även om det såklart vore många markägares våta dröm ..
Fast en ip-adress och en gatuadress är helt olika saker. Min fysiska cykel är fortfarande min cykel oavsett om den befinner sig på vägen eller 2m in på en stig.T Troberg skrev:
För att regler och lagar ska vara funktionella behöver de vara begripliga och förutsägbara. Att min cykel förvandlas till motorforden när jag sneddar över en kort stig och sen tillbaka till cykel är för de flesta motsatsen till detta. Det blir ju inte heller bättre av att det inte riktigt går att motivera behovet av denna förvandling, vilka betydande negativa konsekvenser bidrar en cykel med elassistans med som inte finns för en vanlig cykel när den körs på en stig?
Naturvårdsverket kan "förbjuda" ridning på mulåsnor också då det är en riktig häst, men om de inte kan visa på en god anledning, är det ju rätt svårt att köpa en sån tolkning.
nej med motorfordon såklart och ett solklart motorfordon inte en laglig elcykel där tror jag det är nära omöjligt att bli dömd med bara terrängkörningslagenF fribygg skrev:
Tycker du (eller nån annan)att det är för jobbigt att kontakta markägarna vore det väl lämpligt att ett statligt bolag generellt tillät fordonstrafik ( enl vad som är lagligt givetvis) så du eller ni som är för bekväma att inhämta markägarens lov har nån stans att hålla till.P polaris78 skrev:
Jag tänker att skoterklubben, elcykelklubben och ridklubben är lämpliga förhandlings partner med markägare, det bör gå att kontakta och kontrakera/ leder där markägarna kan tillåta/ upplåta/ hyra ut lämplig mark som går att färdas på utan att det skadar naturen.
Jag skulle tro att det handlar om att allemansrätten har sitt berättigande i en sorts gammal hävd. Det är en rätt som står i konflikt till markägarnas intressen. Så om man börjar ge fordon som inte ens fanns när denna urminnes hävd var aktuell så är det en försämring för markägarna. Vanliga cyklar har ju funnits sen mitten på 1800-talet. Svårt att anse att det finns någon gammal hävd att få elcykla. Sen om man inte anser att elcykeln har en motor ja då har man antagligen något sorts problem.TRJBerg skrev:
Det faktum att elcykeln gör det lättare för folk att komma ut och cykla i allemansrättsområden är ju också en försämring för markägarna. Mer trafik ger rimligtvis mer skador/slitage/störningar vilket inte är positivt för markägarna. Att allemansrätten ändå funkar rätt bra beror nog till stor del att endast en mindre andel av befolkningen utnyttjar den ofta.
köra en el cykel gör garanterat mindre skada en häst eller ens atv set många stigar se ut som mud race banor efter häst ägare vart därS skogaliten skrev:Jaså?
Jag är djurbonde, men föder också upp Nordsvenska brukshästar.
Vi använder dessa i skogen för att hämta hem ved och plocka ut vindfällen numera. Större åtgärder körs maskinellt.
Jag har också praktisk och faktisk erfarenhet av mer storskalig körning med häst och griplastarvagn i samband med gallringar och mindre slutavverkningar.
Jag kan garantera, att det blir minimala skador, i stort sett knappt märken, av körning med häst i skogsbruket.
Vid körnning med maskiner, så ska man ha extrem tur med vädret (ordentlig tjäle), annars blir det alltid större eller mindre skador.
Vi kör okså in och tränar arbetshästar, i vår egen skog, och det orsakar inte heller några skador.
Regelbunden turridning/ridskoleridning med stora grupper på fuktig mark där man tar exakt samma väg varje gång kan ge söndertrampade stigar, annars ska det mycket till för att skador ska uppstå.
De markförhållanden som behövs för att skador ska uppstå, är sådana markförhållanden, där man inte heller vill att hästarna ska gå, p.g.a. skaderisk hos hästen.
Så vad baserar du ditt påstående på?