8 367 läst ·
235 svar
8k läst
235 svar
Allemansrätten och elcykling - cykel eller motordrivet fordon?
Är det motorns varande eller användningen av motorn för drift som är avgörande?L lbgu skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 643 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 643 inlägg
Tills naturvårdsverkets tolkning drivits och vunnit i domstol så vi får ett rättsfall så kan vi konstatera att det hitintills varit icke straffbart att cykla laglig elcykel i terräng och att möjligheten att straffas för det iaf hitintills är noll..
Motorcykeln har ju inget alternativt driftsätt men cykeln har ju pedaler för framdrift.L lbgu skrev:
Är en cykel med motor men ingen kraftkälla för drift av motorn ett motordrivet fordon om det enbart framförs med muskelkraft via pedaler?
Jo trafikförordningen gäller även i terrängen.L lbgu skrev:
Den exakta lydelsen i 1 kap. 1 § första stycket trafikförordningen (1998:1276).lyder:
"Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng."
För övrigt använder svensk rätt Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner som den gemensamma grunden för att definiera de begrepp som nämns i lagtexter såsom Terrängkörningslagen ( som ska tolkas av naturvårdsverket, medans fordonsdefinitionerna tolkas av transportstyrelsen, inte naturvårdsverket).
Naturvårdsverket har i uppgift att tolka både allemansrätten och terrängkörningslagen. Terrängkörningslagen använder vägtrafiksdefinitioner för att beskriva att "motordrivna fordon" är olagliga att köra i terrängen och allemansrätten avänder vägtrafiksdefinition för att explicit ge rätt att använda "cykel" i terrängen. Så det har i all högsta grad med definitionen av cykel och motordrivet fordon att göra. Naturvårdsverket behöver inte göra egna definitioner eftersom lagen redan använder etablerade fordonsdefintioner (som tolkas av annan myndighet).L lbgu skrev:Naturvårdsverket uttalar sig om vad som är tillåtet enligt allemansrätten. Det har inget med terrängkörningslagen att göra utan det har enbart med allemansrätten att göra. Och där är tolkningen att fordon med motorer inte är tillåtna. Cyklar med motorer går alltså bort. Detta har inget med hur definitionen av en cykel är.
Redigerat:
Ja vem som gör vad av Trafikverket och Transportstyrelsen är inte lätt att intuitivt förstå för normalt oinsatt människa. Den "logik" jag tycker mig ha sett är att Trafikverket utfärdar körkort, medan Transportstyrelsen drar in dem... Men det skapar ju en del arbetstillfällen åtminstone...H hellem skrev:
Glöm inte att naturvårdsverket också ger sig in i leken med att definiera sedan tidigare etablerade trafikbegrepp.Alfredo skrev:
Tyngdkraften kan räcka.D Dilato skrev:
Tänk en bil som bogseras. Den lär forfarande räknas som att den har motor.
Känns som du drar efter halmstrån.D Dilato skrev:
Det är ju en väldigt bokstavlig tolkning, vilket vi av tradition inte brukar tillämpa, det är istället syftet med lagen som bör vägleda. Annars får man massor av märkliga situationer vid social och teknologisk utveckling.L lbgu skrev:Naturvårdsverket uttalar sig om vad som är tillåtet enligt allemansrätten. Det har inget med terrängkörningslagen att göra utan det har enbart med allemansrätten att göra. Och där är tolkningen att fordon med motorer inte är tillåtna. Cyklar med motorer går alltså bort. Detta har inget med hur definitionen av en cykel är.
Jag tror helt enkelt inte NV tolkning är korrekt, men det är inget jag skulle ta gift på och ska inte gräva ner mig mer i skyttegraven innan prövning skett.
Som tidigare sagts, sett till de juridiska begreppen är ett fordon som uppfyller definitionen av en cykel inte ett motordrivet fordon, även om det rent tekniskt drivs av en motor.E Eld skrev:
Naturvårdsverket trasslar till det genom att hitta på ett nytt eget begrepp - motoriserat fordon, och menar sedan att det är detta som avses i terrängkörningslagen, till skillnad mot vägtrafiklagstiftningen.
Redigerat: