M MickeMörkö skrev:
Krångla inte till det. Stäng av allt i hela huset och stäng av säkringarna till de grupper där dina lampor inte sitter. Flickra det?
Vet inte hur du menar att jag har krånglat till det hittills, men absolut, jag får börja där. Bortrest nu men ska fortsätta felsökningen vid tillfälle.

Mikael_L
Hollowind Hollowind skrev:
Kan jag det med DIM-01 inställd som bakkant LED? Eller måste jag först ställa om Plejd-inställningarna?
Jag tror inte att denna test ger något, med nära 100% säkerhet kommer det funka utmärkt då, men det ger sen ingen info om vad som är problemet.

Men visst, skulle det vara problem även med glödtrådslampor så skulle det vara anmärkningsvärt, men fortfarande lite svårt att veta vad orsaken skulle vara.

Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte att denna test ger något, med nära 100% säkerhet kommer det funka utmärkt då, men det ger sen ingen info om vad som är problemet.

Men visst, skulle det vara problem även med glödtrådslampor så skulle det vara anmärkningsvärt, men fortfarande lite svårt att veta vad orsaken skulle vara.
Testet var inte till för att identifiera störkällan, men om det fungerar löser det problemet att ha en vanlig glödlampa bland övriga LED:ar. Jag hade så i en plafond under flera år. Och som jag skrev kan man då kringgå problemet mer permanent med att koppla in en lastkompenserningsmodul.

Jonas Persson
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag misstänker att det som kallas ”lastkompenseringsmodul” är ett motstånd på 2 W
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Precis, en glödlampa i det infraröda spektrat.
Jag får rätta mig själv, lastkompenseringsmodulen från Schneider Electric är inget motstånd. Så här ser det ut om man plockar bort kapslingen.
Dubbelsidigt mönsterkort för lastkompenseringsmodul från Schneider Electric, med synliga komponenter och lödningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbelsidigt kretskort från Schneider Electric med exponerad jordplan och komponenter för lastkompensering av LED-dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mönsterkortet är dubbelsidigt, men baksidan är bara ett stort jordplan/kylfläns. Vet inte vad konstruktionen tillför jämfört med ett motstånd, då båda blir varma. Men den kan lasta dimmern med upp till 2W och på så sätt hjälpa dimmern att fungera.

Jag har två 1,2 W LED Hide-a-lite Spottar som inte går att släcka eller dimra riktigt lågt utan att de flimrar. Med denna monterad fungerar det.

https://www.se.com/se/sv/product/CC...lellt-över-lasten-på-dimmern-eller-i-lampan-/

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.